0

راهنمای مصرف دارو ها در سگ:نحوه مصرف سرم

نحوه مصرف سرم سگ

در صورت وجود هر نوع بیماری، دکتر دامپزشک بنا بر تشخیص خود، داروهایی را برای بهبود وضعیت حیوان تجویز خواهد کرد. تجویز این داروها ممکن است در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان برای مقابله با بیماری بوده و یا برای مهار و سرکوب عامل بیماری باشد. توصیه برای مصرف دارو به هر دلیل که باشد، باید طبق دستور دکتر و در زمان­های توصیه شده مصرف شود تا اثر درمانی مورد نظر را به شكل رضایت بخشی داشته باشد. ذر ادامه این پست نحوه مصرف سرم سگ را بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

نحوه مصرف سرم سگ

 طیف داروهای آنتی بیوتیکی، از نظر مصرف در زمان های توصیه شده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و مصرف خودسرانه یا بدون برنامه آنها، نه تنها ممکن است در بهبود بیماری مؤثر نباشد، بلکه می تواند روند درمان را نیز مختل کرده و حیوان را در وضعیت بدتری قرار دهد. داروهای دیگر نیز با توجه به ساختار مولکولی آنها و تأثیری که بر دستگاهای مختلف بدن می گذارند، از اهمیت متفاوتی در رعایت زمان دقیق مصرف برخوردار هستند. بعضی از این داروها حتما باید توسط دکتر دامپزشک و در کلینیک دامپزشکی برای حيوان مصرف شوند و مصرف برخی دیگر از آنها بر عهده خود شما بوده، نوع دارو و طریقه مصرف آن بوسیله نسخه درمانی به شما ابلاغ خواهد شد. تهیه برخی از این داروها به دلیل مشابهت آنها با داروهای انسانی، از داروخانه های انسانی امکان پذیر است و برخی دیگر باید از داروخانه های دامپزشکی تهیه شده و یا توسط کلینیک دامپزشکی در اختیار شما قرار می گیرد.

سرم ها

سرم­ها عمدتاً برای جبران مایعات از دست رفته بدن و یا جهت افزایش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند. این قبیل داروها ممکن است جنبه حمایتی داشته و یا برای درمان مورد استفاده قرار گیرند. این مایعات به عنوان اولین درمان در بسیاری از بیماری ها و اختلالات بدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان سر دسته داروهای حمایتی در برخورد با انواع شوک­ها، عفونت­های پیشرفته، جراحات و خونریزی های شدید، سوختگی ها، اسهال، استفراغ و سوء تغذیه مورد توجه قرار دارند. سرم ها عمدتاً تزریقی بوده و توسط سوزن­های فلزی یا پلاستیکی (آنژیوکت) وارد بدن می شوند. ولی انواع خوراکی آنها نیز موجود است. تزریق سرم از جمله درمان هایی است که باید حتماً توسط دامپزشک یا پرسنل کلینیک دامپزشکی انجام شود و تزریق آنها توسط صاحب حیوان توصیه نمی شود. سرم ها را بنا بر شرایط جسمی، وضعیت هوشیاری، میزان وخامت حال بیمار و نوع محتویات داخل آنها می توان بصورت داخل رگی، زیر پوستی و یا خوراکی استفاده کرد. سرم­های خوراکی معمولاً جنبه درمانی نداشته و بیشتر برای حمایت بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دیگر آن ممکن است منحصراً برای تزریق داخل رگی و یا زیر پوستی جواز مصرف داشته باشند و یا به هر دو طریق مصرف شوند. برای وارد کردن سرم داخل رگ، ابتدا باید حیوان را در وضعیت ثابت و مهار شده ای قرار داد و از هر گونه حرکت اضافی با مقاومت او جلوگیری کرد. بدین منظور، گاهی مواقع از داروهای آرامبخش استفاده می شود. موهای اطراف رگ مورد نظر می بایست کوتاه شده و قسمت پوست ناحیه کاملاً ضدعفونی شود. قسمت بالایی رگ مورد نظر توسط فشار دست فرد کمک کننده مسدود می گردد تا تنه رگ کاملاً متورم و مشخص شود. سپس سوزن به آرامی از قسمت جانبی رگ و بطور موازی با آن وارد شده و بطور کامل داخل رگ قرار می­گیرد. در صورت صحت موقعیت سوزن در داخل رگ، مقداری خون وارد محفظه سر سوزن شده و از انتهای باز سوزن خارج می شود. در این زمان قسمت انتهایی شلنگ سرم به سر سوزن متصل شده و جریان مایع به مقدار مورد نظر تنظیم می شود. در حین وارد شدن سرم به درون رگ باید مراقب حركات ناگهانی حیوان بود تا باعث خارج شدن سوزن از رگ نشود.

برای تزریق زیر پوستی نیز منطقه مورد نظر برای تزریق انخاب شده، ضد عفونی می شود، پوست ناحیه کشیده شده و سوزن وارد چین پوستی حاصل از کشش می شود. به دلیل اینکه پوست سگ­ها قابلیت انعطاف خوبی دارد، مقدار نسبتاً زیادی مایع را می تواند در زیر خود جای بدهد. سرم­های دکستروز، قندی، نمکی، رینگر، رینگر لاکتات، کلسیم، CMP و کربنات کلسیم از جمله سرم­های پر مصرف در دامپزشکی بشمار می روند. برخی از داروها را می توان به همراه سرم و یا داخل آن استفاده کرد.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج