0

تخم نطفه دار و باروری در پرورش مرغ و خروس لاری

متوسط دوره باروری تخم­ها بعد از هر جفتگیری ۱۰ روز است. البته اگر خروس عوض شود، بیشتر تخم­های مرغ را اسپرم ناشی از خروس جدید بارور می کند. با این وجود تخم های ناشی از خروس پیشین ممکن است چند روزی طول بکشد و باید ۶ روز صبر کرد تا تمامی تخم­ها ناشی از خروس جدید باشد.در خصوص تبدیل تخم نطفه دار مرغ و خروس لاری به جوجه میتوانید مطلب زیر را مشاهده بفرمایید.

تخم نطفه دار و باروری

  برای اطمینان از اینکه تخم­ها توسط خروس جدید بارور شده اند لازم است حداقل دو هفته صبر کنیم و سپس تخم­ها را برای جوجه کشی بکار ببریم. یکی از معیارهای جوجه کشی تخم های جوجه کشی، باروری با نطفه دار بودن آنها است. باروری تخم­ها به معنی درصدی از تخم های جوجه کشی است که تبدیل به جنین می­شوند. تجربه نشان می دهد که همه تخم های بارور و تخم نطفه دار خروس لاری که تبدیل به جنین شده اند در نهایت تبدیل به جوجه نمی گردند. بنابراین در کنار شاخص باروری تخمها، شاخص دیگری به نام «قابلیت جوجه دراوری» بکار می رود و به معنی در صدی از تخم های حاوی جنین است که تبدیل به جوجه زنده می شوند. این شاخص در جوجه کشی ها اهمیت زیادی دارد و نشانه بهداشت عمومی و عوامل مختلف محیطی در ساختمان جوجه کشی است.

تخم نطفه دار خروس لاری

در جوجه کشی طبیعی نیز عواملی از قبیل خصلت روانی مرغ کرچ، تجارب او، تمیزی آشیانه های تکثیر و… بر قابلیت جوجه درآوری مؤثر است و ارتباط چندانی با کیفیت تغذیه و مدیریت و جنس گله مولد ندارد. شرایط ایجاد تخم بارور و شرایط جوجه کشی مناسب و به دست آوردن جوجه مناسب در کتب مرجع جوجه کشی و مرغ مادر مشروحاً مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به مهمترین عوامل مؤثر بر باروری تخم ها اشاره می شود که در مقیاس کوچک و در مرغ و خروس­های جنگی از اهمیت عملی برخوردار است:

  • الف – هوای خیلی گرم یا خیلی سرد موجب کاهش باروری تخم ها می شود.
  • ب- وجود تعداد ساعات نور روزانه کمتر از ۱۴ ساعت برای خروس­ها و نیز مرغ ها هم موجب کاهش تولید تخم و هم کاهش باروری تخم­ها می­شود.
  • ج- آلودگی گله به انگل های خارجی و داخلی (کرم روده­ای، شپش، جرب، …)
  • د- آلودگی به امراض عفونی چون بیماری مزمن تنفسی، کوریزای عفونی، برونشیت عفونی، مارک و نیوکاسل
  • ح – سوء تغذیه و عدم توازن سطح پروتئین جیره. فراهم کردن ویتامین A و پروتئین کافی از طریق جیره غذایی، از مهم ترین شروط افزایش باروری تخم ها است.
  • و- استفاده از مرغ ها و خروس های خیلی جوان یا خیلی پیر موجب کاهش باروری تخم­ها می شود. بهترین حالت استفاده از خروس های جوان با سن ۱ تا ۲ سال به میزان ۱خروس به ازای ۴ تا ۵ مرغ است. در صورت وجود خروس با ارزش ژنتیکی بالا می توان در سنین بالای دو سال نیز از او استفاده کرد به شرط اینکه تعداد سرویس­های او کاهش یابد تا اسپرم کافی برای معدود مرغی که در دسترس اوست فراهم کند.

به منظور افزایش سلامت و توش ژنتیکی نسل های آینده بهتر است تخم مرغ های نسبتاً مسن برای جوجه کشی انتخاب شود. مرغ های بالای دو سال سن به طور نسبی در برابر بیماری­ها مقاوم ترند و به احتمال زیاد این مقاومت را به فرزندان خود نیز منتقل می کنند. بعلاوه پرندگان مسن از نظر تولیدمثلی و ارزش اصلاحی نیز بهتر هستند زیرا صفات مناسب را به فرزندان خروس خود منتقل کرده و به همین دلیل حذف نشده اند و به این سن رسیده­اند. گرچه سن ۴ تا ۶ سالگی مرغ ها برای اهداف تولید مثلی عملاً محدودیت دارد ولی هر چه سن آنها بالاتر برود برای تولید مثل بهتر عمل می کنند. مسئله مهم تر اینکه در هر حالت یکی از طرفین آمیزش جوان باشد یعنی مرغ مسن با خروس جوان و مرغ جوان با خروس پیر آمیزش داده شود.تخم نطفه دار مرغ و خروس لاری

سلامت و توان خروس­ها در باروری تخم ها اهمیت اساسی دارد. خروس­ها بسته به ژنتیک و مدیریت پرورش آنها، بعد از ۱۶ هفتگی به بلوغ جنسی می رسند. تغذیه و برنامه نوری اهمیت زیادی دارد. خروس گوشتی دیرتر از تخمگذار بالغ می شود. انتظار ما از خروس ها در گله های مولد جفتگیری آنها و تولید تخم های بارور است. با وجود اثرات غير قابل انکار ژنوتیپ خروس­ها، عملکرد جفتگیری آنها تابع عوامل زیر است:

  • تجربه پیشین خروس
  • خروس نژادهای سبک فعال ترند ولی اسپرم کمتری تولید می کنند.
  • مرغ­ها در برابر خروس های جوان بیشتر کپ می کنند.
  • نرهای برتر بیشتر جفتگیری می کنند ولی این امتیاز کوتاه مدت است.
  • غلب جفتگیری­ها، بعد از ظهر است.
  • در گله تخمی به ازای ۱۰۰ مرغ، ۸ تا ۱۰ و در گله گوشتی ۱۰ تا ۱۲ خروس بکار می رود. در خروس­های جنگی بهتر است به ازای ۳ تا ۴ مرغ، یک خروس بکار رود.
  • با افزایش طول روز تولید اسپرم افزایش می یابد اگر چه در روزهای با طول طبیعی نیز مقدار کافی از آن تولید می­شود.
  • محرومیت از آب به مدت ۴۸ ساعت یا بیشتر، منجر به کاهش تولید اسپرم بمدت حدود ۶ هفته می شود.
  • مصرف ید بالا (بیش از ۵۰۰۰ قسمت در میلیون) موجب کاهش کیفیت اسپرم می شود.
  • غذاهای کپک زده موجب کاهش کیفیت اسپرم می شود.
  • خروس ها در روز چندین بار جفت گیری می کنند ولی جفتگیری­های انتهایی آنها خشک و کم اسپرم است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج