0

هر آنچه که باید در مورد مدیریت آغوز اسب بدانید

کرّه­ ها هنگام تولد، دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی برای مقابله با بیماری­های مختلف هستند. سیستم ایمنی کرّه هنگام تولد فاقد گلبول های قرمز کافی برای از بین بردن عوامل عفونی است. بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی، رساندن ایمنوگلوبولین های مادری از طریق آغوز است. بدین دلیل خوردن آغوز مادر برای کرّه از اهمیت فراوانی برخوردار است و تاحدی اجباری می­باشد در ادامه هر آنچه که باید در مورد مدیریت آغوز اسب بدانید را بیان میکنیم.

مدیریت آغوز اسب

آغوز حاوی ایمونوگلوبولین یا همان آنتی بادی های بدن مادیان است که طی دو الى چهار هفته آخر آبستنی توسط غدد پستانی از سیستم ایمنی بدن مادر جمع آوری شده اند. ترشح آغوز بسیار کوتاه مدت است و ۱۲ ساعت بعد توسط شیری که حاوی مقادیر بسیار کم آنتی بادی است جایگزین می شود. کره نیز مقدار بسیار محدودی از آغوز را می تواند جذب کند. سلول های مخصوص داخل رودهی کوچک کره می توانند آنتی بادی­های موجود در آغوز را جذب کنند. این سلول­ها در طول ۲۴ ساعت توسط سلول­های دیگر روده جایگزین می شوند. به این دلیل است که کرّه حتماً باید طی ۴-۲ ساعت اولیه ی زندگی، آغوز مادری را دریافت کند. چرا که بعد از گذشت این زمانبندی، سلول های روده، دیگر نمی توانند آنتی بادی های موجود در آغوز را جذب کنند.

بدون وجود آنتی بادی برای مقابله با عفونت، اغلب كره­ها به علت پیشرفت سریع عوامل عفونی از بین می­روند، اگر کره به هر دلیلی، میزان کافی ایمونوگلوبولین دریافت نکند، دچار نقص انتقال فعال آنتی بادی سیستم ایمنی خواهد بود که این حالت بنا به دلایل تولد زود هنگام کره، عدم تغذیه ی کافی طی ۱۲ ساعت اولیه­ی زندگی، ضعف و عدم رسیدگی، عدم ترشح میزان کافی آغوز از غدد شیری مادیان و یا مرگ مادیان می باشد.

حتی کره­هایی که در ظاهر به خوبی شیر می خورند به علت کم بودن میزان آنتی بادی در آغوز مادیان و یا مشکل در جذب کافی آنتی بادی ها دچار ضعف سیستم ایمنی می گردند.

بهتر است کره­ها در ۲۴ ساعت اول زندگی از نظر جذب میزان کافی ایمونوگلوبولین­ها آزمایش شوند. برای این کار روش­های مختلف آزمایش خون توسط دامپزشک می تواند انجام پذیرد. اگر در ۱۲ ساعت اولیه متوجه شدیم که کره دچار مشکل در دریافت و جذب ایمونوگلوبولین­هاست، بایستی که آغوز به صورت دستی به کره رسانده شود و یا در صورت عدم دسترسی به آغوز از ایمونوگلوبولین خوراکی استفاده گردد. اگر سن کره بیشتر از ۱۲ ساعت بود می توان از پلاسمای داخل ورید استفاده کرد. پلاسما از مشتقات خون می باشد که حاوی مقادیر زیاد ایمونوگلوبولین است.

مدیریت آغوز اسب

مادیان شیروار در حدود دو لیتر آغوز تولید می کند. اگر کره مرده به دنیا بیاید و یا بلافاصله بعد از تولد از دنیا برود، می توان آغوز مادیان را به صورت دستی دوشید و داخل فریزر گذاشت. آغوز یخ زده به مدت ۱۸ ماه می­تواند ماندگاری داشته باشد.

کیفیت آغوز بسته به عوامل مختلف، می تواند متفاوت باشد. غلظت و وزن مخصوص آن، رابطه ی مستقیم با مقدار ایمونوگلوبولین­ها دارد، که می توان با دستگاهی بنام آغوزسنج غلظت آن را اندازه گرفت. با اندازه گیری غلظت آغوز می توان فهمید که کدام کره به علت کمبود، نیازمند استفاده از درمان ها و تجويزات تکمیلی دارد.

آغوز قبل از نگهداری در فریزر نیز باید بررسی گردد. در مواقع اورژانسی که نیاز به استفاده از آغوز یخ زده می­باشد، باید این نکته را به یاد داشت که برای گرم کردن، نباید آن را داخل مایکروویو و یا حرارت مستقیم قرار داد، چرا که حرارت باعث آسیب و از بین رفتن آنتی بادی های موجود در آغوز می گردد. آغوز یخ زده باید در دمای اتاق و یا قرار دادن داخل آب گرم یخ زدایی شود.

یادآوری دوباره ی این نکته در اینجا ضروری است که کره­هایی که آغوز نخورده اند، یا مادرشان مرده و یا توسط مادرشان پس زده شده اند، حتماً باید بوسیله ی شیشه شیر و یا از راه سوند معده، آغوز را در چند ساعت اولیه ی به دنیا آمدن بخورند. کره باید در طول ۸ ساعت طی چند مرحله یک لیتر آغوز بخورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج