0

بیماری آنتریت نکروتیک غاز(علایم،پیشگیری،درمان)

بیماری آنتریت نکروتیک غاز

در بسیاری از پرندگان گوشتی مبتلابه بیماری آنتریت نکروتیک می شوند که عامل آن باکتری کلستریدیوم پرفرانژنس می باشد که در گله های گوشتی شایع است. این بیماری باغث عقب ماندگی رشد در طیور می شود. همچنیم بیماری آنتريت هموراژیک یک بیماری عفونی در پرندگان است که باعث جراحات روه ای و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن پرنده می شود.آنتریت هموراژیک همراه با عفونت کلیوی یک بیماری است که امروزه کاملاً در جنوب غربی فرانسه شیوع دارد. این بیماری می تواند غازها را در سنین ۴-۲ هفتگی آلوده کند و باعث مرگ و میر با میزان ۱۰۰ – ۳۰ درصد شود. در ادامه به معرفی بیماری آنتریت نکروتیک غاز و بیماری آنتريت هموراژیک غاز می پردازیم و علائم و راهای درمان و پیشگیری هر یک را ذکر می کنیم.

آنتریت نکروتیک

عامل بیماری آنتریت نکروتیک، کلستریدیوم پرفرنجنس است که در غاز هم گزارش شده است؛ اگرچه شیوع بیماری در سطح بالا مشاهده نشده است. کلستریدیوم پرفرنجنس می توان رد : مدفوع، گرد و غبار، بستر و خوراک آلوده یافت شود.

علائم

علائم کلینیکی آنتریت نکروتیک شامل افسردگی شدید، کاهش اشتها، بی میلی به حرکت، اسهال و ژولیدگی پرها است. پرنده های بیمار ممکن است سریعاً به واسطه توکسین رودهای و نکروزه شد. روده باریک از بین بروند.

درمان

پیشگیری از بیماری معمول است. بسیاری از پرندگان جمعیت طبیعی کلستریدیوم پرفرنجنس مرغی را در سکوم­هایشان دارند اما به ندرت در روده آنها یافت می شود. استرس و هر عامل تحریک کننده در دستگاه گوارش می­تواند محرک ظهور و تکثیر این جنس باکتری در روده کوچک شود که بایستی از آن جلوگیری شود. اگر بیماری در گله مشاهده شود برای درمان می توان از آنتی بیوتیک های موثر از قبیل لینکومایسین، باسیتراسین، اکسی تتراسایکلین، پنی سیلین، تایلوزین ویرجینامایسین، آووپارسین، و نیترووین استفاده نمود.

 

آنتريت هموراژیک همراه با نفریت

 عامل این بیماری خوب بررسی نشده اما به نظر می رسد دلیل اصلی آن ضعف مدیریت است به طوری که پروتئین زیاد در جیره یا هر تغییر ناگهانی در جیره طیور و حتی کیفیت پائین آب آشامیدنی و آلودگی انگلی نیز می تواند باعث بروز بیماری گردد.

 

علائم

غازهای آلوده قادر به ایستادن روی پای خود نیستند و از لحاظ فرم بدنی و آناتومی هم مشکل دارند و حركات آنها غیرعادی است. این علائم همراه با اسهال و لرزش است و معمولاً مدت کوتاهی بعد از آن مرگ اتفاق می افتد. رسوب اوره و خونریزی در کلیه ها و ورم شدید زیر پوستی و حضور انگل در روده از مشخصات عوارض بیماری است.

درمان

از اقدامات اولیه برای درمان بیماری مدیریت خوب و پیشگیری از قبیل کنترل انگل و اطمینان از تغذیه جیره غذایی متعادل است. برای کنترل شیوع بیماری می توان با تزریق سرمهای مشابه نتایج خوبی گرفت. هم چنین داروهای تقویتی کلیوی و سم زدایی کبدی وجود دارد که هر دو می توانند علائم بیماری را تسکین دهند. به خاطر شناخت کمتر نسبت به عامل بیماری هنوز واکسن آن ساخته نشده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج