0

انواع روشهای پرورش کبک و بررسی اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش

انواع روشهای پرورش کبک و بررسی اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش

براساس اهداف پرورش دهنده کبک بر اساس تجهیزات خود و نوع سالن ، انواع روشهای پرورش کبک وجود دارد .در سیستم های پرورش مدرن اگر منظور تولید گوشت باشد امکان پرورش در قفس بعد از سن ۱ روزگی وجود دارد ولی اگر هدف تولید تخم نطفه دار برای جوجه کشی باشد حتماً بایستی کبک نر به تعداد مناسب وجود داشته باشد و بهتر است این کار روی بستر صورت پذیرد. اگر اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش و تهویه کافی نباشد تنفس مشکل می شود ، رطوبت بالا است گاز آمونیاک تشکیل می شود و کبک­هایی که به چنین محیطی پرورش یابند بدون شک مريض وبد حال شده و چشمها سوزش پیدا کرده و شادابی لازم را ندارند و حتی به مرگ حیوان منجر می شود چون حیوان از طریق تنفس دمای خود را کنترل می­کنند در نتیجه با این کار سموم متابولیکی خود را وارد محیط می کنند و هوا را از HO2 و CO2 پر می­کنند. در ادامه به بررسی انواع روشهای پرورش کبک و بررسی اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش به طور کلی می پردازیم.

اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش کیک

در اثر گندیدگی مواد الى اسيد سولفوریک بوجود می آید و از تجزیه باکتری کودها آمونیاک تولید می شود. گازهای تولیده شده همراه با اکسیژن چشمان حیوان را اذیت کرده و باعث سوزش چشمها می شود ، مخاط اندام تنفسی متورم می شود ، حیوان تمایل کمتری به مصرف دان دارد، در نتیجه تولید کاهش پیدا می کند وکلاً وضعیت حیوان به مخاطره می افتد. در نتیجه حتما باید این هوا خارج شده و هوای تازه که که حاوی اکسیژن می­باشد وارد شود.

اکسیژن مورد نیاز سالن پرورش برای حیات حیوان بسیار ضروری است که ابتدا وارد ریه ها شده با تنفس حیوان و بعد توسط گلبول های قرمز به تمام نقاطبدن می رسد و کمبود آن باعث مرگ می شود. شکل ساختمان، جهت، اندازه سالن ، تعداد ، دما و سن حیوان و … همگی بر چگونگی تهویه محیط موثرند. چون هوای ورودی نباید بیش از حد باشد چون باعث کوران می شود در نتیجه سرعت ورود هوا بایستی 0،1 تا ۰٫۵ متر مکعب در ثانیه باشد. در سالنهای سنتی همانطور که قبلاً توضیح داده شد تهویه طبیعی می باشد و بر اساس وزن هوا تهویه انجام می­شود لذا بهتر است در این سالنها تراکم را کمتر در نظر گرفت – در سالنهای مدرن تهویه بوسیله هواکشها انجام می شود به هر حال کبک ها همیشه باید هوای تازه در اختیار داشته باشند واز وجود کوران جلوگیری کرد زیرا آسیب جدی و جبران ناپذیری می بینند، لذا تنظیم پنجره ها در شرایط تهویه طبیعی و تنظیم هواکشها در سالنهای مدرن نیاز به تجربه و مهارت دارد و بایستی دما در اینحالت زیاد تغییر نکند.

گفتیم که پرورش دهندگان کبک چهار هدف یا بهتر بگوئیم سه هدف را دنبال می کنند یا کبک را بصورت نیمچه گوشتی به منظور عرضه گوشت این حیوان تولید می کنند که در اینصورت مدت پرورش ۱۴ هفته می باشد. یا فروش نیمچه های کبک در سن 23- 20 هفتگی برای تولید تخم به پرورش دهندگانی که شروع کارشان از این مرحله می باشد . جوجه کبک ها یا بصورت بهتر نیم چه ها بایستی ظاهری شادات داشته و پرهای براق و کامل با رشد کافی داشته باشند و اگر هدف تولید تخم باشد چه به منظور جوجه گیری و چه به منظور خوراک و بیشتر به منظور جوجه گیری شکل ظاهری کبک از اهمیت کمتری نسبت به کیفیت باطنی برخوردار می باشد.

 اگر پرورش دهنده با نوع سیستم پرورش آشنایی نداشته باشد و صرفا بر اساس توصیه دوستان اقدام به پرورش بکند ممکن است در ظاهر سود بکند اما وقتی در کل سنجیده شود حتی ممکن است ضرر هم کرده باشدپس لازم است هر پرورش دهنده ای با سیستم­های مختلف پرورش کبک آشنایی داشته باشد. اگر پرورش دهنده سیستم قفس را انتخاب کرده باشد بایستی با مضرات و فایده های این نوع پرورش آشنایی داشته باشد که عبارتند از:

منافع:

  1.  مشکلات ناشی از بستر وجود ندارد.
  2. خطر آلودگی به بیماریها کمتر می شود.
  3.  تلفات کاهش پیدا می کند.
  4. هزینه تولید کاهش می یابد.
  5.  هزینه خرید پوشال صرفه جویی می شود
  6.  حداکثر اسفاده از قفسها
  7. پرورش تعداد کبک بیشتر در واحد سطح
  8.  صرفه جویی در نیروی کارگری
  9.  مکانیزه کردن تمام کارها
  10. به عملیات وتخصص کمتری نیاز است
  11. استفاده بهینه از دان و جلوگیری از هدر رفتن دان
  12.  صرف انرژی کمتر
  13. رشد بیشتر و بهتر بدلیل محدودیت حرکت

مضرات:

  1. بدلیل اینکه نیم چه های پرورش یافته در قفس فرم و شکل یکسانی ندارند در نتیجه فروش بر اساس شکل ظاهری مشکل می شود.
  2. نیاز به تهویه بالاتری می باشد.
  3. امکان بروز بیماریهای تنفسی بعلت دمای بالا بیشتر می شود.
  4. استرس بالا
  5.  بعلت حرکت کم ممکن است سلامتی حیوان به مخاطره بیافتد زیرا کبک ها اصولاً موجوداتی پر جنب و جوش هستند.

روشهای پرورش کبک

روش بستر:

یکی دیگر از روشهای پرورش کبک سیستم بستر می باشد این سیستم معمولاً برای کبک تخمگذار زیاد استفاده نمی شود. یک بستر خوب می باید توانایی فوق العاده خوبی برای جذب رطوبت داشته باشد و گرد و خاک کمی در خود داشته و فاقد هرگونه ضایعاتی مثل میخ ، آهن و … باشد باید نرم و خشک باشد بسترهای رایجی که پرورش دهندگان استفاده می کنند به قرار زیر می باشد:

١- پوشال بخاری: معمولترین و رایج ترین و بهترین نوع بستری که می توان استفاده کرد نوع سفید پوشال بخاری می باشد البته باید دقت کرد که پوشال آغشته به مواد شیمیایی و رنگ وضایعات و … نباشد.

2- خاک اره: متاسفانه تعدادی از پرورش دهندگان بعلت ارزان بودن و در مواردی رایگان بودن آن از خاک اره استفاده می کنند که بعلت گرد و خاک بسیار بالا و سفت شدن اصلا توصیه نمی شود.

۳- پوشش بلال: غلاف بلال بشرط انکه خرد شده باشد بستر مناسبی می باشد.

۴- کاه و کلش: کاه گندم یا جو اگر خرد شود (5cm)بسیار قابل توجه می باشد. و کلش هم بسیار مناسب می­باشد.

۵- سبوس برنج: با پوشال برای نرمی و راحتی جوجه ها می تواند استفاده شود ولی به تنهایی توانایی جذب کمی دارد

اگر موارد فوق بر روی ماسه قرار بگیرد خیلی بهتر است ولی به تنهایی می توان آنها را مورد استفاده قرار داد. ضخامت یک بستر مناسب در تابستان معمولاً۵ سانتی متر و در زمستان حدود ۹ سانتی متر می باشد توصیه می­شود. اکیداً از استفاده مجدد کود دوره قبل برای دوره جدید اجتناب شود تنها در صورتی که مشکل جا به­ جایی کود باشد می توان کود را بصورت تپه هایی در آورد و روی آنرا آب پاشید حرارت ناشی از تخمیر باعث خشک شدن و ضد عفونی کود می شود و بعد از مدتی باید این تپها را بهم زده تا مواد روی هم تحت تخمیر قرار گیرند. باید توجه نمود که بستر زیاد سفت نشود و زیر آبخوریها معمولاً خیس می شود که باید بستر زیر آنها را از سالن خارج کرده و بستر جدید ریخته شود کنترل آبخوریها برای نشتی لازم است زیرا بیشترین مشکلات پرورش ناشی از خیسی ومرطوبی بستر می باشد که جایگاه بسیاری از انگل ها می شود بعلاوه کود به حیوان چسبیده و منظره ناخوشایندی را ایجاد می کند.

قبلاً و در پست های قبل بطور مفصل در مورد خصوصیات سالن گفته شد ولی چون تحث مدیریت پرورش را داریم مطرح می کنیم پس تا جایی که حوصله خوانندگان بخاطر مطالب تکراری سر نرود بطور اجمال و مفید در این مورد بحث می کنیم. کل ساختمان کبک چه از نظر پنجره ها و چه از نظر سقف و دیوارها و … باید عایق بندی مناسبی داشته باشند. بهترین ارتفاع ۳- 5/2 متر می باشد تا براحتی و با کمترین هزینه بتوان سالن را گرم کرد. جهت جلوگیری از ماند آب در سقف بهتر این می باشد که شیبی حدود ۲۰ درصد به پشت بام بدهیم، بهتر است هواکشها را حدود متری سطح زمین نصب کنیم.

اگر سیستم تهویه بصورت سنتی باشد بهتر است پنجره ها روبه روی هم نباشند چون موجب کوران و باد شدید می شوند. و نزدیک جاده باشد و وسایل روشنایی وآب و سوخت را بتوان براحتیتأمین کرد. در دو هفته اول پرورش حرارت لازم را باید فراهم کرد و بعد از ۹-۷ روزگی باید آبخوريها ودانخوریها را با نوع دائمی عوض کرد. اصولاً تمامی دانخوری ها مجهز به لبه مخصوصی جهت جلوگیری از پرت دان می باشند. آبخوریهای دایمی می توانند ناودانی اتوماتیک ، گرد ، ناودانی با آب روان و یا باشند تعداد دانخوری و آبخوری ها همانطور که گفته شد می بایست به اندازه کافی در اختیار کبک ها قرار گیرند. در روش پرورش قفس بر اساس سیستم پرورش و مرحله ی زندگی کبک ها قفس­های مختلفی عرضه می شوند که شامل قفسهای جوجه کبک و قفس نیم چه و قفس پروار بندی می باشد.

١- قفس جوجه کبک: از این قفس ها می توان از یک روزگی به بعد تا حداکثر ۵ هفتگی استفاده کرد. این قفس­ها مجهز به سیستم حرارتی به خصوصی می باشند. بعد از این مرحله اگر نخواهیم از قفس استفاده کنیم می توان کبک ها را در سیستم بستر نگهداری کرد که در ۷ ماهگی شروع به تخم گذاری میکنند.

۲- قفس نیم چه: از سن ۲۰-۱۵ روزگی تا ۶ ماهگی می توان از این قفسها استفاده کرد.

٣- قفس پرواربندی: جوجه ها تا ۲-۱ هفته در بستر و از ۲ هفتگی تا حداکثر ۱۴ هفتگی در قفسهایی به مساحت یک متر مربع نگه داری می شوند.

بعد از پایان دوره پرورش بایستی کود را جمع آوری کرد. در بعضی از سالنها نصف سطح سالن به کانال مخصوص برای اینکار اختصاص دارد که عمق این کانالها معمولا 2- 5/1متر می باشد. ولی در سیستم قفس یا سینی مخصوص و یا نوار نقاله قرار دارد. در سالنهای پرورشی گفتیم که می توانیم برنامه فوری را برای بلوغ جنسی تنظیم کنیم . از هفته دوم تولد جهت بلوغ جنسی بهتر و مطلوبتر معمولاً یک برنامه فوری را اعمال می کنند که مقدار نور بایستی یک وات برای هر متر مربع باشد. بایستی بیشترین آبخوریها و دانخوریها در شبکه ها رو توری که روی کانال مخصوص کود هستند قرا گیرند و بهتر است لامپ ها روی آنها قرار گیرد. برای اینکه کبک مواد خوبی داشته باشیم علاوه بر مواد قبلی بایستی مواردی را رعایت کرد از قبیل:

بهتر است هر چند روز یکبار بستری را که سفت شده جدا کرده وبستر جدید جایگزین شود و هرگونه پیشامدی باید ثبت گردد از قبیل : مقدار مصرف آب و دان – واکسیناسیون درمان – تلفات و … جوجه های تلف شده بلافاصله بایستی از سالن خارج شده ودفن شده یا در کوره سوزانده شوند. در ضمن نباید جوجه های از رده خارج در سالن بمنظور بهبود نگه داری شوند. کبک ها بایستی هفته ای 1 بار وزن کشی شده و تلفات را نیز کالبد گشایی کرده تا عامل بیماری وفوت مشخص شود.

به پرورش کبک در قفس پرورش عمودی نیز گفته می شود. این قفسها ابعادی 2* 1 متر دارند کف این قفس­ها برای جلوگیری از مشکلات بایستی بوسیله مقوا پوشانده شوند. در این قفسها دانخوریها اتومات و اغلب آبخوریها از نوع نیپل می باشد. تعداد مناسب جوجه در قفس ها از بروز کانی بالیسم و رقابت جلوگیری خواهد کرد. گفتیم اگر تعداد در واحد سطح بالا باشد کانی پالیسی بوجود می آید ، در کانی باليسم کبک ها پر – پوست و گوشت و تمام اجزا هم را پاره کرده و می خورند که در کبک های در ابتدای تخم گذاری شدید تر است و بیشتر دیده می­شود. در این حالت ممکن است حتی منجر به مرگ حیوان شود زیرا اکثرا مقعد حیوان مورد حمله قرار می­گیرد و قسمتی از روده خورده می شود.

عواملی بر کانی بالیسم دخالت دارند که عبارتند از:

  1.  تراکم بالای جوجه ها در واحد سطح
  2.  شرایط نا مطلوب بخصوص در بستر
  3.  حرارت بالا و بدی تهويه
  4.  شدت روشنایی بالا
  5.  شروع زود رس تخم گذاری
  6. اسهال
  7.  داشتن انگل
  8. آب کثیف و آبخوریهای چرک
  9. کمبود پروتئین
  10.  خوراک پلت شده
  11. کمبود نمک
  12. تولید تخم بیش از حد

اگر عوامل بالا را در صورت کانی بالیسم مراعات و برطرف کنیم کانی بالیزم برطرف می شود.

ولی گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. نیم چه هایی که برای تخم گذاری انتخاب می شوند. هم بایدظاهری سالم و هم کیفیت خوبی داشته باشند. چشم ها برق خاص خود را داشته باشند پرها براق و شفاف بوده نوک و پاهای قرمز رنگ و فرم و شکل خاص کبک را داشته باشد. مدیریت غیر اصولی و بیماریها می تواند روی کیفیت نیم چه ها تاثیر بگذارد. انتخاب و حذف شامل آنهایی می شود که به هیچ عنوان قابل اصلاح کردن نباشند. آنهایی که در بستر پرورش می یابند اصولاً از لحاظ زیبایی بسیار قشنگ تر از جوجه هایی هستند که در قفس پرورش می یابند ولی به کیفیت آنها ارتباطی ندارد.

اگر پرها کیفیت ظاهری نداشته باشند به چند علت می تواند باشد: ۱- دمای محیط بالا باشد ۲- تراکم بالا 3- کبک عصبانی ۴- شدت نور بالا ۵- بیماری ۶- استرس 7-پرورش در قفس ۸- مشکلات تغذیه ای ۹- کبک های با تولید کم یا تولید زیاد. این مواردی که گفته شد اکثراً مشکل طاهری جوجه را نشان می دهند با موارد فوق هرچند کم ولی نمی شود کیفیت جوجه را مورد بررسی قرار داده برای رسیدن به سن بلوغ در گذشت زمان وزن خود کبک هم بسیار مناسب می باشد.

معمولاً کارخانه های تولید کننده کاتولوگی به پرورش دهندگان می دهند که برای هر مرحله از زندگی وزن مخصوصی را پیشنهاد کرده اند که با رعایت آن کاتالوگ می توان کبک مرغوب را پرورش داد. برای وزن کشی باید حداقل ۱۰۰ جوجه را وزن کرد، جوجه ها را باید بطور تصادفی انتخاب کرده برای اینکار بهتر است شب را انتخاب کرد وزن کشی باید قبل از غذا انجام شود. وقتی نیم چه های خوب چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی انتخاب شدند باید آنها را انتقال داد اگر خود پرورش دهنده جوجه ها بخواهد اینکار را انجام دهد زیاد مشکلی نیست بدلیل اینکه خود شخص از برنامه واکسیناسیون ، نوردهی، عادات غذایی و … خبر دارد ولی اگر کبک ها از خریداران خریده شود اطلاعات کاملی را از پرورش دهنده باید دریافت نمود که امکان دارد به دلایلی این اطلاعات دریافتی دقیق و کامل نباشد به هر حال بهترین زمان جابه جایی نیم چه ها بین هفته های ۲۵-۲۲ قبل از شروع تخم گذاری صورت می گیرد.

جا به جایی بایستی در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد . نیم چه هایی که در بستر پرورش یافته اند براحتی می توانند به سیستم قفس عادت کنند. نیم چه ها بایستی از یک گله بوده حتی بهتر است از یک سالن پرورش در مجموعه خاصی باشند و نژاد و سنشان نیز یکسان بوده تمای برنامه های مدیریتی بهتر است در سالن مبدا انجام شود نه در سالن تخم گذاری – بارگیری نیم چه ها می باید در تاریکی و آرامش کامل انجام شود در قفسها نباید بیش از حد نیم چه وارد کرده و تخم ها و کلیه وسایل حمل ونقل می بایستی از قبل ضد عفونی و تمییز شده باشند.

در هنگام تخلیه می بایتی دقت شود که تعداد جوجه ها با تعداد مورد نظر یکسان بوده و کبک هایی که آسیب دیده یا لاغر و مریض و بی حال هستند سریعاً حذف شوند و به هیچ عنوان وارد سالن پرورش نشوند. باید سعی شود تمامی شرایط محیطی سالن مقصد با سالن مبدأ تا حد امکان یکی باشد که ضروری ایت از پرورش دهنده رطوبت و دمای سالن مبدا پرسیده شود. نیم چه های وارد شده بدلیل استرس نیازمند دان غنی شده و آب حاوی ویتامین یا الکترولیت هستند .

باید توجه کرد که تمامی این حرکات بایستی با آرامش کامل انجام شود تا از بروز استرس و وحشت پرنده جلوگیری شود زیرا حتما اگر یک پرنده استرس داشته باشد این را بصورت پیغامی به دیگر پرنده ها منتقل می کند و در نتیجه هیجان مجموعه کل کبک داری را فرا می گیرد. بایستی توجه نمود که نیم چه ها هنوز شروع به تخم گذاری نکرده باشند. باز تأکید می شود که تعداد کیک با مساحت سالن متناسب باشد و از تراکم بیش از حد جلوگیری شود. که تعداد مجاز در سالنهای سنتی ۶-۵ قطعه و در سالنهای مدرن ۷-۶ قطعه در هر متر مربع می باشد. تعداد دانخوری و آبخوری نیز می بایستی به حد اندازه باشد تا از رقابت و مشکلات دیگرجلوگیری شود . که دانخوری بشقابی برای ۵۰ کبک و دانخوری ناودانی ۴۰ کبک در نظر گرفته می شود.

تعداد آبخوری ناودانی برای ۱۰ عدد کبک و فنجانی برای ۱۳ عدد کبک در نظر گرفته می شود. بهتر است دانخوریها 3/1 تا 2/1 از دان پر شوند تا از پرت دان جلوگیری شود. اگر نیم چه ها را برای تخمگذاری به تستر انتقال دهند لازم است آشیانه هایی ویژه تخم گذاری در داخل سالن قرار بگیرد این لانه ها بایستی عمیق تر و تاریک و از پوشال پر باشد. و برای هر ۵-۴ قطعه کبک تخم گذار یک عدد آشیانه قرار داده شود. کبک هایی که وارد سالن شده اند در سن ۸-۷ ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند .

برای اینکه تخم های نطفه دار بیشتری بدست بیاوریم لازم است به ازای هر سه یا چهار کبک یک کبک نر در نظر گرفته شود. بایستی کبک های نر بصورت آزادانه در سالن باشند و جفت گیری تصادفی باشد. در نتیجه امکان دارد تولید تخم نطفه دار کم شود. کبک های نر و ماده را می توان از روی فرم سر و اندازه بدن تشخیص داد. سر کبک های نر گرد ولی سر پرنده ماده بیضوی می باشد. پاهای کبک نر بلند تر می باشد سریع تر از ماده ها راه می روند . روش دیگر تعیین جنسیت بصورت مقعد می باشد که کبک های نر دارای زائده ای می باشند ، ساق پای پرنده نر دارای سیخک یا زائده ای می باشد. نکته مهم این می باشد که از تخم گذاری کبک روی بستر جدا خودداری شود تا تبدیل به عادت نشود – اگر تحت هر شرایط برنامه نوردهی کاهش و یا اصولا تغییر یا به تخم گذاریی کاهش پیدا میکند. کلاً از تمام این مطالبی که گفته شد نتیجه می گیریم که پرورش در قفس بهتر می باشد زیرا همانطور که گفته شد تسلط کبک دار بر کلیه کارهای مدیریتی بالا رود.

وقتی کبک را بطور مصنوعی پرورش می دهیم لازم است کلیه مواد و نیازهای غذایی کبک را برای هر دوره برآورده سازیم. مواد مغذی که مورد نیاز کبک می باشند بشرح زیر است:

دوره آغازین دوره رشد دوره تخم گذاری
انرژی قابل متابولیسم 2800 2700 2700
پروتئین خام (%) 25 20 16
کلسیم (%) 2/1 2/1 3
فسفر (%) 8/0 7/0 5/0
چربی (%) 7/3 7/2 8/2
فیبر (%) 5/4 8/3 2/3

دانها می بایست تمامی نیازهای روزانه کبک را از نظر پروتئین ، انرژی و… تأمین کنند. معرف دان بایستی حتماً تحت کنترل در بیاید . اگر مواد مغذی کم باشد پرنده سعی خواهد نمود که احتیاجات نگهداری خود را برطرف نماید بعد به فکر تولید می افتد در نتیجه تولید کاهش می یابد. اگر پرورش دهنده در مورد تغذیه کبک کم کاری کند گرچه بظاهر ممکن است سود کند ولی ضرر های جبران ناپذیری به کبک دار وارد میشود. با در اختیار داشتن ترکیبات مواد مغذی و مواد خوراکی و استفاده از فنون جیره نویسی و… می توان به یک رژیم غذایی خوب و مفید دست یافت.

پس صرفا نباید به دنبال قیمت تمام شده کمتر گشت بلکه کیفیت هم مهم می باشد. پرورش دهنده یا خود دان را می تواند بسازد و یا از کارخانه های توید کننده خریداری نماید. اگر خود کبک دار اقدام به تولید دان نماید بایستی مواد را براساس فرمول پیشنهادی کاتالوگها مخلوط نماید و کلاً دانی که خود کبک داری می­سازد کبک بصورت انتخابی مواد خوراکی را انتخاب می کند، در نتیجه امکان دارد مواد مغذی بطور کامل به بدن پرندهنرسد. دان آماده بهتر می باشد. در مصرف دان آماده بایستی به پنج فاکتور مهم و اساسی توجه شود:

  • پروتئین خام
  • ترکیبات فاقد ازت
  • چربی های خام
  • خاکستر
  • ویتامینها

ولی کلاً ویژگی های کلی و مهم یک خوراک عبارتند از:

1- مقدار انرژی : هر چقدر انرژی بیشتر باشد مصرف آن کاهش می یابد زیرا کبک ها تا حد رفع نیاز خود خوراک مصرف می کنند.

۲- رابطه انرژی و پروتئین : بایستی بین تمام مواد مغذی بر اساس سیستم پیشنهادی رابطه ای معقول برقرار باشد تا تمام نیازهای کبک بر طرف شود باید دقت شود جذب یکی مانع جذب دیگری نشود.

٣- شکل دان: برای جوجه ها بهتر است دان بصورت آردی باشد. و در مراحل بعدی می توان از پلت استفاده کرد.

۴- اشتها: کبک ها بر اساس ریگ یا اندازه دان و اجزایش را انتخاب می کنند زیرا حس چشایی کمی دارند و اگر دان آردی باشد تمایل کمتری برای خوردن دارند.

باید توجه کرد که از تغییرات ناگهانی جیره غذایی خودداری کرده و هر گونه تو و انجام پذیرد . اگر بخواهيم کبک مولد داشته باشیم حدود5/1 ماهگی باید جیره پروتئین کمتری داشته باشد. در هنگام تخم گذاری بایستی توجه کرد که از چاق شدن بیش از حد کبک جلوگیری شود ، تغذیه کبک بهتر می باشد که بصورت آزاد باشد. بهتر است مقداری شن در بستر وجود داشته باشد تا کبک ها بوسیله آن بتوانند بهتر غذا را خرد نمایند. باید مقدار مصرف دان روز به روز نوشته شود تا اگر مصرف دان به هر دلیلی کم شده علت آنرا جستجو کرد. دلایل کم شدن مصرف دان بسیار گسترده هستند ولی به اجمال به بعضی از آنها اشاره می نمائیم:

1- وجود بیماری ۲- استرس ۳- حرارت بالای محیط پرورش ۴- انرژی بالای خوراک 5- رژیم غذایی خاص ۶- ۷- دان فاسد و نامرغوب ۸- تراکم بالا ۹- کمبود دانخوری و آبخوری ۱۰- تهویه ناکافی 11- عادت کبک به کم خوردن ۱۲- نوردهی

روشن کردن دانخوری یا تردد و بهم زدن دانخوری واستفاده از نور متناوب و … همگی سبب تشدید و تحریک کبک ها به خوردن می شوند ولی کلا عواملی که بر مصرف دان مؤثرند: ۱- وزن پرنده ۲- نژاد 3- سن ۴- تولید تخم ۵- وزن تخم ۶- محیط

و عواملی چون حمل و نقل نا صحیح ، کپک زدگی ، پر بودن بیش از اندازه دانخوری ، استقرار ناصحیح دانخوری کم بودن دانخوری وجود موش و … از عوامل هدر رفتن دان می باشند. بایستی توجه نمود که دان حدود ۷۰ درصد از هزینه های پرورشی را تشکیل می دهد. فاصله دانخوری ها از هم نباید بیشتر از ۲ متر باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج