0

سیستم تهویه در سالن پرورش مرغ بومی (محلی)

برای سیستم تهویه در سالن پرورش مرغ بومی (محلی) روش های متفاوتی می توان استفاده کرد.در جایگاه های روستایی معمولاً از تهویه طبیعی استفاده می شود اما با افزایش تراکم در واحد سطح ایجاد یک حداقل جریان هوا در تمام فصول سال برای کاهش وقوع بیماری های تنفسی و بهبود عملکرد تولیدی ضروری است. لذا برای طراحی یک تهویه مناسب در جایگاه پرورش روستایی، با توجه به ابعاد جایگاه اقدام به نصب هواکش در انتهای جایگاه و روبروی ورودی هوا (پنجره ها) نمود. در ادامه نکاتی درمورد تعیین تعدادهواکش ها برای سیستم تهویه ارزیابی می کنیم.

سیستم تهویه در سالن پرورش مرغ بومی (محلی)

سیستم های مختلفی برای تهویه سالن مرغداری توصیه شده است که مهمترین و رایج ترین آنها می توان به سیستم تهویه عرضی و تهویه طولی اشاره نمود. در تهویه عرضی، هواکشها و ورودی هوا در دیوار طولی سالن نصب می شوند. در این روش عرض سالن به عنوان عامل محدود کننده محسوب می گردد و این سیستم تهویه در سالن های با عرض ۸ تا ۱۲ متر قابل اجراست. اگر عرض سالن بیشتر از ۱۲ متر بیشتر باشد تهویه سالن به خوبی صورت نمی گیرد. تهویه طولی (تونلی) دومین سیستم تهویه است که برای حداکثر تهویه، این سیستم کار آمدتر است. در سیستم تهویه طولی، هواکشها در یک انتهای سالن و دو دریچه برای ورود هوا در انتهای دیوار جانبینصب می شود.

تهویه تونلی حداکثر تبادل هوا را انجام داده بطوریکه با به کار گیری کلیه هواکش ها در مدت زمان کوتاهی (۱ تا ۲ دقیقه) امکان تعویض هوا در سالن میسر خواهد شد. این حداکثر تهویه و امکان تعویض سریع هوای سالن در فصل گرما و یا در اقلیم های گرم و یا شرجی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واحدهای صنعتی طراحی دقیق سیستم تهویه با توجه به تراکم گله اهمیت زیادی دارد. یکی از محاسبات حساس در ساخت سالن مرغداری تعیین تعداد هواکش ها با توجه به ابعاد سالن و قدرت هواکش هاست.

 تعیین تعداد هواکشها در سیستم تهویه طولی

اولین قدم در محاسبه تعداد هواکش های لازم برای حداکثر تبادل هوایی در سیستم تهویه تونلی تعیین حجم سالن می باشد. اگر ابعاد سالن ما فرضا به ابعاد شکل 5-3 باشد. برای تعیین حجم سالن ابتدا متوسط ارتفاع سقف سالن را محاسبه می نمائیم.

۲÷ (ارتفاع دیوار جانبی + ارتفاع قسمت تاج سالن) = متوسط ارتفاع سقف

15/3=2÷()= متوسط ارتفاع سقف

متوسط ارتفاع سقف × عرض سالن × طول سالن = کل حجم سالن

5/2866 متر مكعب = 15/3× ۱۴ × ۶۵ = کل حجم سالن

هدف ما در تهویه طولی سالن های مرغ تخمگذار حداکثر جابجایی هوا است، یعنی در حالت ماکزیمم تهویه باید ۲۸۶۶ مترمکعب هوا ظرف یک دقیقه تخلیه گردد

قدرت هواکش ها را با توان جابه جایی هوا در یک دقیقه (CMM)نشان می دهند. حال اگر CMM هواکش مورد نظر ما به قدرت ۳۰۰ متر مکعب در دقیقه و به ابعاد ۹۰ در ۹۰ سانتیمتر باشد، تعداد هواکش های مورد نیاز از رابطه زیر قابل محاسبه است

قدرت هواکش (متر مکعب در دقیقه) ÷ حجم هوای سالن (متر مکعب در دقیقه) = تعداد هواکش مورد نیاز

5/9= ۳۰۰ ÷ ۲۸۶۶ = تعداد هواکش مورد نیاز

برای تهویه حداکثری برای این سالن فرضی نیاز به نصب ۱۰ هواکش با قدرت ۳۰۰ مترمکعب در دقیقه نیاز داریم. علاوه بر تعداد هواکش ها، موقعيت هواكشها نیز در میزان تهویه اهمیت زیادی دارد. هواکشها معمولاً در ارتفاع ۱ تا 2/1 متری دیوار انتهایی (دیوار عرضی) سالن نصب می شوند. نصب هواکش های اضافه در قسمت انتهای دیوارهای جانبی سالن باعث کاهش سرعت انتقال هوا در سالن می شود. لذا برای تهویه حداکثری (جریان با سرعت بالای ۲ متر بر ثانیه) و افزایش میزان خنک کنندگی در تهویه تونلی، هواکشها باید صرفاً در دیوار انتهایی سالن نصب گردد.

ورودی هوا در تهویه تونلی ابتدای دیوارهای جانبی نصب می گردد که میزان هواده بر اساس حجم سالن، ظرفيت هواکشها و سرعت جریان هوای مورد نظر باید تعیین گردد. ورودی های هوا حتماً باید به بادشکن مجهز باشند تا هم مانع ورود نور طبیعی به سالن گردد و هم مانع کوران شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 2.8]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج