0

مراقبت­های بهداشتی در گربه

مراقبت­های بهداشتی در گربه

گربه­ ها در صورتی­که دچار کاهش اشتها و یا دچار افسردگی گردند و این حالت را برای مدت 24 ساعت در خود حفظ کنند، و همچنان از خوردن غذا خودداری و یا خیره به غذا نگاه کنند و قادر به خوردن آن نباشند. باید به وضع سلامتی آن­ها مشکوک شد و برای بهبود وضعیت آن­ها به دامپزشک مراجعه کنید. در این پست به بررسی مراقبت­های بهداشتی در گربه می پردازیم و نکاتی را بیان می کنیم.

مراقبت­های بهداشتی در گربه

اصولاً در گربه استفراغ شایع بوده و هر چند یک بار با توجه به انباشته شدن توپی­های مو که در اثر لیسیدن پوشش خارجی بدن ایجاد می­گردد، گربه سعی دارد از انواع گیاهان و سبزیجات که در باغچه­ ها وجود دارد، استفاده کرده و با خوردن آن، بتواند حالت استفراغ را در خود به وجود آورد، با این عمل، گربه­ها سعی می­کنند وضعیت دستگاه گوارش خود را اصلاح کنند، ولی  در صورتی که عمل استفراغ به­صورت مکرر ادامه یابد و بیش از چند بار تکرار شود، لازم است وضعیت او را زیر نظر گرفته، و در صورت ادامه روند استفراغ او را به دکتر دامپزشک رسانید.

در مورد اسهال، گربه ­ها کمتر دچار اسهال می­شوند، در مواردی که از غذاهای فاسد و پس­مانده استفاده کنند و یا این­گونه مواد غذایی در خارج از منزل در اختیار آن­ها قرار گیرد، دچار التهابات حاد روده شده که معمولاً با درد در ناحیه شکم همراه است و حیوان سعی می­کند حالت قوز گرفته به خود گرفته و از اسپاسم و دردهای ناگهانی در محوطه شکمی رنج می­برد.

در این­گونه موارد، گربه ها سعی دارند با ناله­های خاص، ناراحتی خود را به نحوی نشان دهند، در صورتی­که گربه­ها دچار بیماری­های ویروسی مربوط به دستگاه گوارش کردند، علایم تقریباً شبیه مسمومیت­های غذایی بوده و به­صورت اسهال و در موارد پیشرفته توأم با اسهال و استفراغ نشان داده می­شود.

در بیماری پان­لوکوپنی که یکی از بیماری­های شایع در گربه ­سانان می­باشد و بیشتر در فصول خاصی از سال در گربه­ها شایع می­گردد، تظاهرات بیماری با بی­اشتهایی، تب، استفراغ و گاهی با اسهال همراه است. در صورت وجود اسهال، پیشگویی امیدوارکننده­ای در بهبود وضعیت حیوان می­توان ابراز کرد، چون با علایم اسهال، سموم ناشی از عفونت­های ویروسی از بدن دفع می­شوند، در صورتی­که بتوان وضعیت الکترولیتی بدن را با خوراندن مایعات نمکی و سرم­های غذایی متعادل ساخت، بهبودی در حیوان امیدوارکننده است. دادن مایعات گاهی باعث تحریک معده شده و با ایجاد استفراغ مجدد در حیوان ممکن است همراه شود.

مراقبت­های بهداشتی در گربه

در این­گونه موارد با مصرف داروهای خاص، می­توان استفراغ را در حیوان مهار نمود و با نگهداری در جای گرم و آرام و مراقبت­های اولیه، حیوان بهبودی خود را به دست خواهد آورد.

مشاهده آبریزش از چشم همراه با ترشحات چرکی در زوایای چشم و عطسه­ های مکرر و پی در پی و ریزش قطرات آب از بینی از نشان­های اولیه بیماری­هی ویروسی در دستگاه تنفس است.

زور زدن­های مداوم جهت دفع ادرار، نشانی­های دیگر از حضور بیماری در مثانه، حالب­ها و مجاری ادراری بوده که در اثر تنگی مجاری ادرار، عفونت مجاری ادرار به خصوص در گربه­های نر و یا وجود سنگ در مثانه و یا مجاری ادراری است.

در تمام موارد ذکر شده جهت تخلیه ادرار از مثانه باید گربه را به کلینیک­های دامپزشکی روانه داشت تا با استفاده از سوئدهای مخصوص مجاری ادرار، هر چه سریع­تر ادرار را از مثانه تخلیه و از حالات پیشرفته بیماری که ممکن است کلیه­ها را در بر گیرد، جلوگیری کرد.

در صورتی­که از زور زدن حیوان جهت دفع مدفوع نتیجه­ای حاصل نگردد، با توجه به سن و وضعیت جنسی او باید در نرها به تورم پروستات و بزرگ شدگی پروستات مشکوک شد که مانعی جهت دفع مدفوع ایجاد کرده­اند، گاهی هم انباشتگی­های مدفوع در اثر خوردن موادغذایی غیرمعمول در گربه به­خصوص استفاده از استخوان به میزان زیاد و به­مدت طولانی این­گونه اختلالات را در روده بزرگ ایجاد می­کند، که با مراجعه به دکتر دامپزشک و گرفتن یک عکس رادیوگرافی، می­توان دقیقاً ارزیابی کاملی از حیوان به دست آورد.

در صورت که مشکلات گوارشی ناشیاز انباشتگی فضولات غذایی و یا عدم دسترسی به آب به میزان کافی باشد، با مصرف روغن­های معدنی نظیر گلیسیرین و پارافین مایع به­صورت خوراکی می­توان این عارضه را برطرف نمود.

وجود اختلاف پوستی توأم با خارش داوم، ریزش مو و عریان شدگی­ قستی از پوست بدون مو، از نشانی-های بیماری­هی پوست بوده که عامل آن بیشتر کچلی، چرب­ها، کنه­ها، کک و آلودگی­های قارچی می­باشند. گاهی هم اختلالات هورمونی تظاهرات خود را با نازکی پوست در نواحی خاصی از بدن به صورت متقارن نشان می­دهند.

تکان دادن متوالی سر، خاراندن گوش، پنجول زدن به­طور مکرر، نامتعادل نگه داشتن سرو تمایل آن به یک طرف، همگی حکایت از ناراحتی گوش در حیوان می­کند.

تنفس بد، وجود بوی بد دهان، ریزش آب از دهان و باز نگه داشتن دهان به علت قرار گرفتن استخوان در لابه­ لای دندان­ها، از نشانه­ های مشکلات دندانی در محوطه دهان می­باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج