0

بررسی عارضه شکستگی و زخم در اسب

شکستگی در اسب ، مشخص و بدیهی است (چنانچه پای اسب آویزان شده و یا نسبت به بدن او در وضعیت غیرعادی قرار داشته باشد) مادامی که شکستگی آتل بندی و بانداژ نشده، از تکان دادن اسب خودداری کنید. می توانید از باند رابرت جونز (باند کار) برای بانداژ کردن طولی دست یا پا ، و در کل برای  زخم اسب استفاده کنید. قبل از بانداژ کردن، پوست اسب را بررسی کنید تا جراحتی نداشته باشد. اگر روی پوست اسب جراحتی مشاهده کردید، آن را با بتادین شسته و روی آن پد استریل قرار دهید.

شکستگی­ 

معمولاً چهار و یا پنج عدد نوار پنبه ای بر روی عضو شکسته قرار داده می­شود (در صورت لزوم می توانید از بالش کوچک نیز استفاده کنید) و روی آن را با باند کشی بپوشانید. اگر باند کشی و یا باند کار خیلی سفت بسته شوند جریان خون قطع خواهد شد. پس مواظب باشید تا آنها را خیلی محکم نبندید. راحتی کار با باند رابرت جونز این است که بالش و یا نوارهای پنبه ای کلفت این امکان را فراهم می سازند تا از فشار زیاد باند کشی بر روی سطح کاسته شود.

اگر مجبور به استفاده از آتل باشیم، در این صورت برای ثابت نگه داشتن آن می توانیم از چسب کاغذی و یا هر چسب قوی دیگری استفاده کنیم. چسب باید در قسمت بالا و پایین باند رابرت جونز قرار داده شود زیرا در این صورت بانداژ نمی چرخد و روی جراحت ثابت خواهد ماند.

از وسایل متعددی می توان به عنوان آتل بهره جست. به عنوان مثال، می توانید از لوله های پلاستیکی پی وی سی، دسته­ی بیل و یا از هر چوب دیگر مناسب این کار استفاده کنید. بهتر است تا عضو شکسته را از زوایای مستقیم آتل بندی کنید، یعنی جلو و بغل. به یاد داشته باشید که در این مرحله هدف ثابت نگه داشتن عضو شکسته تا حد امکان و آرام کردن اسب می باشد، البته تا رسیدن دامپزشک.

در شکستگی در اسب از تکان دادن اسب تا زمانی که دامپزشک آن را معاینه نکرده، خودداری کنید. خصوصاً هنگامی که لنگش شدید باشد و به هیچ عنوان نباید سنگینی اسب بر روی عضو شکسته وارد شود.

آبسه های پا و زخم های باز نیز باعث لنگش در پا می شوند. اگر احتمال شکستگی لگن وجود داشته باشد، تکان دادن استخوان تیز و شکسته می تواند یکی از شریان ها را پاره کرده و باعث خونریزی شدید و حتی منجر به مرگ دام شود.

زخم­ها و جراحات

یکی از واقعیت های مهم در خصوص زخم های شدید این است که هر اندازه زودتر این زخم ها تشخیص داده شوند و درمان گردند به همان اندازه بهبود بیمار چه از نظر عملی و چه از نظر زیبایی، سریع تر انجام خواهد گرفت. جنبه ی دیگر زخم این است که خونریزی داشته باشد و یا می تواند در برخی موارد خون ریزی به طور چشمگیری شدیدتر از بقیه ی موارد باشد. لذا برای از دست دادن خون در فصل های بعدی بحث خواهد شد، اما در این فصل، در قسمت زخم ها نیز این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مدیریت خوب اسب و زخم از وجود برنامه ی یکنواخت واکسیناسیون اسب برای مصونیت در برابر کزاز نشأت می گیرد. این بیماری زمانی بسیار مهیب و مخوف می نمود و هنوز هم سالانه جان بسیاری از اسب­ها می گیرد. این بیماری از سَم گلوستریدیُم تتانی به وجود می آید که باعث گرفتگی فک و همچنین گرفتگی عضلانی شدید در دیگر ماهیچه ها می­شود. این بیماری با مرگ بسیار مهیبی پایان می پذیرد که البته چنین اتفاقی قابل پیشگیری است.

اسب های سالم می بایست درست زمانی که از شیر گرفته می­شوند واکسینه شوند. این کار باید با تزریق یادآور سالانه ی کزاز همره باشد. اگر زخمی خاک آلود شود و زمان دقیق واکسیناسیون اسب در دست نباشد در این صورت ممکن است دامپزشک برای ایمن سازی بدن اسب برای مدتی کوتاه که یک یا دو هفته طول می کشد، به اسب واکسن کزاز بزند. واکسیناسیون اسب­ها باید خیلی خوب نوشته شده و در دسترس باشند. همان طور که دامپزشک شما زمان واکسیناسیون را یادداشت و حفظ می کند شما نیز باید این مستندات را همیشه نزد خود داشته باشید.

زخم تازه­ی دست یا پا که به شدت خونریزی می کند، باید در اسرع وقت باندپیچی شود. سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. چرا که بعضی مواقع مقدار کم خونی که خطرناک نیست، می تواند بسیار بیشتر از آنچه که در واقع می نماید به نظر برسد. باند اعمال شده، به لخته شدن خون در رگ­های در حال خونریزی کمک می کند. اگر رگ بزرگ پاره شده باشد، اعمال فشار زیاد توسط باند مشکل خواهد شد به ویژه اگر پارگی در قسمت اندام تحتانی اسب باشد. اما به هر حال تلاش برای بستن باند باید انجام گیرد. باند نباید خیلی کلفت باشد زیرا که باند کلفت اجازه ی فشار زیاد برای قطع خون را نخواهد داد. استفاده از یکی از این وسایل، کمک خوبی به شما خواهد کرد: سه قطعه پارچه، پد بانداژ، حوله ی خوب تا شده و یا چند لایه باند معمولی می­توانید باند را به وسیله ی باند کشی در جای خود ثابت کنید.

باند کشی باید به صورت صاف، یکنواخت و محکم استعمال شود. برای کنترل خونریزی باید فشار کافی اعمال گردد. این نوع بانداژ کردن برای مدت طولانی ممکن است بیش از حد محکم باشد. اما استفاده از آن برای ساعات نخستین خونریزی مؤثر می باشد. باند می تواند به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باقی بماند، در این مدت می­توانید آن را عوض کنید. اگر خونریزی کمتر شده باشد، می توانید از باند تمیز و نسبتاً شل بسته شده استفاده کنید.

اگر یکی از تاندون های تا کننده یا رباط­های مسهل زخمی شده باشند در این صورت باید تلاش دو چندان برای محافظت آن قسمت و ثابت نگه داشتن آن صورت گیرد. از باند رابرت جونز و یا آتل، قبل از رسیدن دامپزشک و یا انتقال اسب به درمانگاه استفاده کنید. این نوع باند و آتل بندی می تواند از آسیب بیشتر به اسب، خصوصاً اگر اسب سعی دارد تا وزن خود را روی پای مجروح بیاندازد، جلوگیری کند. اسب باید تا قبل از رسیدن دامپزشک و شروع درمان تا کمترین حد ممکن تکان داده شود.

هر چه زخم اسب کهنه تر شود خونریزی به طور قابل ملاحظه ای کمتر خواهد شد، اما در این صورت امکان آلودگی به گرد و خاک، آشغال و باکتری وجود خواهد داشت. در مورد درمان زخم، دوره ای وجود دارد که به «دوره­ی طلایی» معروف است. این دوره به شش ساعت اولیه ی بعد از ایجاد زخم اطلاق می شود. اگر زخم به طور مناسب در این بازه ی زمانی شسته و درمان شود، از عوارض ناشی از عفونت کاسته خواهد شد. بنابراین، زخم­ها باید در اسرع وقت شناخته و درمان شوند. به منظور پایین آوردن میزان آلودگی و کاهش خطر عوارض ناشی از آن، تا قبل از رسیدن دامپزشک زخم را با آب ولرم بشویید و آن را با پد بتادین دار کنید.

در شکستگی در اسب علاوه بر تمیز کردن زخم اسب ، قرار دادن پانسمان استریل و بانداژ کردن آن در صورتی که امکان دسترسی فوری به دامپزشک وجود نداشته باشد مفید خواهد بود. اگر زخم خیلی کهنه است (این امر به دلیل وجود پوست خشک و یا چرک اطراف آن به سادگی قابل تشخیص می باشد) و نشانه هایی از تورم و التهاب دیده می­شود، استفاده از آب درمانی مؤثر خواهد بود. شیلنگ آب را روی محل زخم و بافت های متورم بگیرید. آب درمانی سرد می تواند به کم کردن تورم و تمیز کردن زخم تا رسیدن دامپزشک کمک کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج