0

راهنمای محل نگهداری سگ های بالغ

محل نگهداری سگ های بالغ ، در واقع اولین مسئله ای است که شما قبل از خرید سگ باید راجع به آن فکر کنید. نگهداری سگ­های بزرگی مثل ژرمن شپرد، گریت دین و دابرمن در آپارتمان کوچک کاری نسنجیده و نادرست است و علاوه بر آزار و اذیت اعضاء خانه و همسایه ها، موجب افسردگی و ناراحتی حیوان خواهد شد. از سویی دیگر برخی از نژادهای ظریف و زینتی برای نگهداری در داخل منزل بوده و نگهداری اینگونه سگ­ها در حیاط و باغ، باعث ترس و آزار حیوان خواهد شد. بنابراین اول به امکانات نگهداری خود و فضایی که می توانید به سگتان اختصاص دهید فکر کنید و متناسب با آن حیوان مورد نظر خود را خریداری کنید. قبل از آمدن حیوان به خانه، محل نگهداری او باید آماده باشد تا از این نظر دچار مشکل نشوید. در این پست درموردمحل مناسب سگهای بالغ میپردازیم.

محل نگهداری سگ های بالغ

با افزایش سن، سگ شما کم کم لانه خود را شناخته و به آن خو می کند. برای سگ­های کوچکی که در منزل نگهداری می شوند، لانه باید در نقطه خاص و مشخصی از منزل قرار گیرد و این محل همیشه باید در دسترس حیوان قرار داشته باشد. استفاده از سبدهای مخصوص، لانه های پارچه ای که برای این منظور درست شد ه و لانه های چوبی مناسب خواهد بود.

توجه داشته باشید که لانه حيوان باید قابل شستشو یا حداقل قابل نظافت بوده و هر چند وقت یکبار تمیز و در صورت لزوم ضد عفونی شود. این لانه باید متناسب با جثه سگ بوده و برای او کوچک نباشد. سگ­ها معمولاً لانه خود را تمیز نگه می دارند و داخل آن ادرار و مدفوع نمی کنند. آنها دوست دارند لوازم شخصی، اسباب بازی­ها و عروسک های خود را داخل لانه ببرند و در آنجا با آنها بازی کنند. از گذاشتن ظرف غذا و آب در داخل لانه خودداری کنید. چرا که باعث آلودگی لانه شده و در تابستان محل تجمع حشرات خواهد شد. خوب است هر چند وقت یکبار و پس از نظافت لانه داخل آنرا به سموم حشره کشی که به همین منظور تهیه شده آغشته کنید. انواع پودر ها، اسپری ها و مایعات ضد عفونی کننده و حشره کش برای این منظور وجود دارد. از ریختن پودرها و سموم موش کش و سوسک کش در داخل لانه جدا خودداری کنید زیرا باعث مسمومیت و حتی مرگ حیوان می شود. سعی کنید محل لانه را زیاد جابجا نکنید تا حیوان احساس مالکیت و امنیت خود نسبت به لانه را از دست ندهد. محل این لانه در منزل بهتر است دور از رفت آمد و سرو صدا بوده و در کنار لوازم گرما زا، سرما زا و پر سرو صدا نباشد. کنار رادیاتور شوفاژ، بخاری، اجاق گاز، فنکوئل و يخچال محل مناسبی برای این منظور نیست. جریان مستقیم باد کولر و تابش مستقیم آفتاب بر روی لانه هم برای حیوان مشکل ساز خواهد بود. محل لانه باید از تهویه مناسبی برخوردار بوده و در صورت امکان بهتر است کف محل قابل شستشو باشد. فراهم کردن این شرایط آنقدر که به نظر می رسد کار دشواری نیست و گوشه اطاق خواب، زیر زمین، قسمتی از بالكن مسقف و محصور و یا زیر پله ها برای قرار دادن لانه محل مناسبی است. به حیوان خود بیاموزید که شب­ها را در لانه اش بخوابد و به او اجازه ندهید شب ها در تختخواب شما بخوابد. حضور حیوانات در تختخواب، کار صحیحی نیست و علاوه بر اینکه می تواند سلامت شما را به خطر اندازد، ممکن است شما بطور ناخواسته و در هنگام خواب، به حیوان آسیب وارد کنید و برای مثال روی او غلت زده یا او را از تخت به پایین بیاندازید.

در مورد سنگ های بزرگ و نگهبان شرایط کمی فرق می کند. لانه این سگ ها باید در بیرون از منزل و درون حیاط، باغ و یا حیاط خلوت باشد. از آنجا که سگ های نگهبان در طول روز نباید از لانه خارج شوند، بهتر است لانه های آنها کمی وسیع تر و جا دار تر باشد و در صورت امکان حیاطی برای آن در نظر گرفته شود. این محل می تواند شامل یک لانه سیمانی یا چوبی متناسب با ابعاد حیوان و یک محل فنس کشی شده وسیعتر در اطراف آن به عنوان محل گشت زنی باشد.

محل نگهداری سگ های بالغ

اگر امکان ساخت چنین لانه ای را داشته باشید برای سگ شما بسیار ایده آل و مطلوب خواهد بود. در غیر این صورت همان لانه چوبی یا سیمانی به تنهایی کافی است. هنگام ساخت لانه دقت کنید که در دیواره های داخلی و خارجی آن اجسام تیز و برنده مثل میخ و سیم وجود نداشته باشد. بخصوص دیواره های داخلی باید صاف و بدون برجستگی باشد تا بدن حیوان را زخمی نکند. سقف لانه باید شیب دار و عایق بندی شده باشد تا از نفوذ آب باران، گرمای خورشید و سرمای زمستان جلوگیری کند. دهانه لانه هم باید به اندازه کافی وسیع باشد تا در هنگام ورود و خروج، پهلوهای حیوان به دیواره ها سائیده نشده و آزرده و زخمی نشود. کف آن نیز بهتر است شیب ملایمی به بیرون داشته باشد تا در زمان شستشوی لانه و یا در هنگام بارندگی، آب درون آن جمع نشود. برای پوشش کف، بهتر است از سرامیک یا موزائیک استفاده کنید تا شستشو و ضد عفونی آن آسان باشد. قرار دادن یک پنجره کوچک در دیواره لانه به تهویه آن کمک خواهد کرد.

محل لانه سگ های نگهبان باید به دور از رفت و آمد و سر و صدا باشد تا حیوان نتواند افرادی که در روز در خانه آمد و شد دارند را ببیند. در غیر این صورت، دیدن افراد برای او عادی شده و دیگر به غریبه ها پارس نمی کند. از سوی دیگر سگ­های نگهبان برای این که شب­ها بتوانند بیدار و هوشیار باشند، باید در روز به استراحت بپردازند. سر و صدا و رفت آمد زیاد مانع استراحت و خواب سگ در روز شده و او در زمان نگهبانی در شب خسته و خواب آلود خواهد شد. بستن سگ های نگهبان روی پشت بام منزل و زیر تابش آفتاب، کار  ظالمانه ای بوده و با این عمل به زودی حیوان شما دچار گرما زدگی و شوک می شود. آزاد گذاشتن حیوان روی پشت بام نیز خطر افتادن به پائین را در پی خواهد داشت. توله های نگهبان از حدود 5 تا 6 ماهگی باید به لانه اصلی خود منتقل شوند. این زمان در زمستان که هوا سرد است می تواند به تعویق بیفتد.

همان طور که اشاره شد ظرف آب و غذا را هرگز داخل لانه نگذارید. محلی در نزدیکی لانه را که ترجیحاً دارای سقف باشد، برای قرار دادن ظروف آب و غذا انتخاب کنید. این امر از ریختن آب باران به داخل ظروف یا گرم شدن آب و فساد غذا زیر نور خورشید جلوگیری می کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج