0

راهکارهای تجارت بوقلمون های گوشتی را به طور کامل بشناسیم

تجارت بوقلمون

تجارت بوقلمون گوشتی را از نظر واحدهای تولیدی که مستقیما با بوقلمون سر و کار دارند می توان به سه جزء تقسیم کرد: گله های اجدادی، مولد (مادر) و تجاری.

در کنار این سه، حجم وسیعی از فعالیت ها در حوزه های مختلف جوجه کشی­ ها، تغذیه، تأمین مواد اولیه خوراکی، کارخانجات تولید دان، منابع تأمین واکسن و دارو، شبکه های دامپزشکی، کارخانجات تهیه اسباب و تجهیزات (دانخوری، آبخوری و امثال آن)، متخصصین تغذیه طیور، شرکت های حمل­ و نقل و ….. تا مؤسسات کشتار و بسته بندی گوشت بوقلمون و در ادامه خرده فروشی ها، رستوران ها، هتل ها، شرکت های دارویی، بازرسان دولتی و … انجام می شود و در بسیاری از این حوزه ها با صنعت پرورش مرغ اشتراک منافع و حوزه همکاری دارند.

تولید کنندگان بوقلمون تجاری یا گوشتی، جوجه ها را از واحدهای بوقلمون مولد دریافت کرده و از آنها تا زمان رسیدن به وزن کشتار نگهداری می کنند و سپس آنها را به بازار مصرف ارایه می دهد. در انتهای دوره هیچ بوقلمونی در واحد آنها باقی نمی ماند و دوباره برای سری بعد به واحدهای مولد مراجعه کرده و همان رویه را تکرار می کنند. بسته به سویه مورد استفاده، نرها در سن ۱۷ تا ۲۰ هفتگی با وزن ۱۶ تا ۲۱ کیلوگرم و ماده ها در سن ۱۴ تا ۱۶ هفتگی با وزن ۸ تا ۱۰ کیلوگرم عرضه می شوند.

بطور کلی تولید کنندگان تجاری را به دو دسته تقسیم می کنند:

  1.  شرکت های نسبتاً بزرگ که در تمامی طول سال به پرورش و تولید بوقلمون می پردازند. پرورش بوقلمون در این واحدها به صورت فشرده و با حداکثر تراکم ممکن انجام می شود و اغلب از سیستم های آبخوری و دانخوری اتوماتیک استفاده می گردد. اغلب این سیستم ها در واحدهای مدرن توسط کامپیوتر کنترل می شوند.
  2.  شرکت های کوچک یا زراعی که عمدتا بوقلمون را برای فروش های فصلی پرورش می دهند. تولیدکنندگان غیر فصلی در بسیاری از کشورها قسمت عمده تولیدکنندگان را تشکیل می دهند و در اغلب کشورها تعداد چنین شرکت هایی به شماره انگشتان دست میرسد ولی تعداد تولید کنندگان فصلی بوقلمون به ویژه برای فروش در بازار شب کریسمس زیاد است.

 آماده سازی­ های اولیه:

در تجارت بوقلمون گوشتی نوک چینی به منظور جلوگیری از کانیبالیسم، در محل جوجه کشی (یک روزگی) و با استفاده از تیغه داغ یا قوس الکتریکی مخصوص نوک چینی، انجام می شود. قوس الکتریکی از طریق ایجاد جرقه الکتریکی قوی، یک سوراخ کوچک در نوک بالایی جوجه ایجاد می کند در حالی که تیغه داغ نوک چین قسمت رأسی نوک بالا را زده و همزمان آن را داغ می کند. پس از چند روز قسمت راسی نوک بالا جدا می شود.

نوک چینی: در یک روزگی خطر توسعه استرس و بی میلی جوجه ها را به دنبال دارد و از آنجا که جوجه بوقلمون ها ذاتا غیرفعال هستند خطر سوء تغذیه و رسیدگی نامناسب در روزهای اولیه آنها را تهدید می کند. به همین دلیل برخی پرورش دهندگان، نوک چینی را در روزهای ۱۰ یا ۲۰ انجام می دهند. لازم است نوک چینی همزمان با واکسیناسیون یا دیگر فعالیت های تنش آور نباشد.

در روز نوک چینی و روز بعد از آن، مقداری ید در آب شرب جوجه ها ریخته شود تا از عفونت های بعدی جلوگیری شود.

ناخن زنی: قطع ناخن در یک روزگی و برای جلوگیری از خسارت به پوست و پهلوی بوقلمون های ماده توسط بوقلمون نر به ویژه در زمان جفت گیری انجام می شود.

قطع زایده منقار: زایده منقار، عضوی گوشتی و در معرض دید دیگران است و در زمان نزاع آنها، بسیار صدمه پذیر است و چون اندامی گوشتی است بلافاصله در آن ایجاد زخم شده و در صورت جریان خون، فرایند کانیبالیسم را توسعه می دهد. قطع آن در یک روزگی و توسط قیچی تیز و تمیز و ضدعفونی شده انجام می شود. می توان قطع این عضو را تا ۳ هفتگی نیز انجام داد.

 پرورش اولیه در تجارت بوقلمون گوشتی:

بوقلمون در هفته اول به سرعت رشد می کند و وزن او سه برابر می شود و غذا را با کارایی بسیار بالایی مصرف می کند و تقریبا یک کیلوگرم دان را به یک کیلوگرم وزن تبدیل می کند. در هفته دوم نیز این روند ادامه می یابد و وزن آنها دو برابر شده و پس از آن کارایی تبدیل غذایی آنها اندکی کاهش می یابد.

در هفته های بعد همچنان جوجه ها به رشد خود با آهنگ کندتری ادامه می دهند، ولی باید توجه داشت که سرعت رشد آنها در آخرین هفته «دوره پرورش اولیه» دوره پرورش اولیه، ۶ برابر آخرین هفته دوره رشد آنها است. در تجارت بوقلمون گوشتی این دوره برای جوجه بوقلمون ها بسیار حیاتی است و باید با عشق و علاقه آن را دنبال کرد. در این دوره تلفات جوجه ها در مقایسه با جوجه های گوشتی به مراتب بیشتر است.

رشد سریع جوجه ها در هفته های اول تنها در صورتی محقق می شود که شرایط محیطی مناسبی برای آنها فراهم شود. در دو هفته اول جوجه بوقلمون ها کنترلی بر دمای بدن خود ندارند و قادر به تنظیم آن نیستند. به عبارتی در این دوره بیشتر به خزندگان خونسرد شبیه هستند تا پرندگان خون گرم. سرما خوردگی در هفته اول اگر منجر به مرگ جوجه ها نگردد، موجب کاهش ۲۰ درصدی وزن و کاهش ۳۰ درصدی کارایی تبدیل غذایی آنها می شود.

بعلاوه جوجه ها در روزهای اولیه به دلیل بینایی ضعیف و حالت عصبی شان، تمایل چندانی به خوردن و آشامیدن ندارند و باید هر ترفندی را برای تشویق آنها به نوشیدن آب و خوردن دان مورد استفاده قرار داد. هدف، تأمین محیط داخلی مناسب برای فعالیت جوجه ها و مصرف غذا و رشد آنها و کاهش هر گونه تنش داخلی یا خارجی است که تأثیر منفی بر رشد آنها دارد، است. این دوره از روز اول تخلیه جوجه ها آغاز می شود و طول آن در شرایط معمولی چهار هفته است.

ولی در زمستان و استیلای آب و هوای سرد، این دوره طولانی شده و به ۵ تا ۶ هفته افزایش می یابد. برای پرورش اولیه جوجه ها می توان از سیستم های مختلفی از قبیل لامپ های مادون قرمز، مادرهای مصنوعی گازی و یا دیگر سیستم های سنتی استفاده کرد.

در روزهای اول آبخوری های کم عمق و نسبتا بزرگ برای آنها فراهم شود تا راه و بیراه با آن برخورد کرده و به خوردن آب و دان بپردازند. به عنوان یک قاعده سرانگشتی مقدار نیاز فضای کف بوقلمون های گوشتی، دو برابر مرغ خانگی است.

در تجارت بوقلمون گوشتی در دوره پرورش اولیه، به ازای هر جوجه، فضای کف بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ سانتی متر مربع ( تا ۸ جوجه در متر مربع) مورد نیاز است. در جدول زیر ارقام کلی فضای کف، فضای آبخوری و دانخوری مورد نیاز بوقلمون ها در سنین مختلف نشان داده شده است.

جدول: فضای کف و فضای آب خوری و دان خوری بوقلمون ها

سن (هفته) فضای کف (سانتیمتر مربع برای هر پولت) فضای دانخوری (سانتیمتر) فضای آبخوری (سانتیمتر)
4-0 1250 2.5 1.5
16-5 2500 5 2.5
29-16 4000 6.5 2.5
بوقلمون مادر 5000 7.5 2.5

 عملیات روز ورود جوجه ها؛ روز اول:

ریختن جوجه ها:

  1. برای تجارت بوقلمون گوشتی حتی المقدور جوجه ها را در صبح زود در سالن بریزید و در ۲۴ ساعت اول نور دائمی به آنها بدهید. زمان دقیق تحويل جوجه را از قبل بدانید تا زمان رسیدن به واحد، در اسرع وقت تخلیه شوند. تخلیه آنها سریع، آرام و یکنواخت و در منطقه اطراف مادرهای مصنوعی انجام شود. جوجه ها را بر حسب سن گله مادری آنها در کنار هم بریزید. از مخلوط کردن جوجه ها با سنین متفاوت اجتناب کنید. بلافاصله جعبه های خالی شده جوجه ها را از سالن بیرون برده و آتش بزنید. جوجه ها را یکی دو ساعت به حال خود رها کنید تا با محیط جدید آشنا شوند. برای اطلاع بیشتر از برنامه نوری مناسب پرورش جوجه بوقلمون اینجا را ببینید.
  2.  به ازای هر مادر مصنوعی ۲۵۰ تا ۳۵۰ جوجه در نظر گرفته می شود. هر چه جوجه ها از محل جوجه کشی تا سالن پرورش، فاصله بیشتری را طی کرده باشند، بیشتر آب بدنشان را از دست می دهند. که نتیجه آن چیزی جز تلفات اولیه و کاهش توان رشد آنها نیست.
  3. هر ساعت یکبار (در صورت نیاز بیشتر) در طول سالن راه بروید و فعالیت جوجه ها را از نزدیک مراقبت کنید و مطمئن شوید همه دستگاه ها و ابزارهای مکانیک و برقی درست کار می کنند و در صورت نیاز آنها را تعمیر و درست کنید.
  4. جوجه های ضعیف و «وارفته» را از تمامی حلقه های حصار بیرون بیاورید و آنها را در حلقه بیمارستان بگذارید.
  5.  در منطقه مادرهای مصنوعی، سر و صدا را به حداقل برسانید.
  6.  توجه داشته باشید که تمامی جوجه­ ها در لحظه تخلیه بتوانند از آبخوری و دانخوری استفاده کنند. خسارات ناشی از کمبود امکانات از قبیل دانخوری و آبخوری در لحظات اولیه جبران ناپذیر است.
  7.  در ۲۴ ساعت اولیه، نیازهای سالن از قبیل دما، تهویه و … را حداقل ۴ ساعت یک بار کنترل کنید

آب: 

در تجارت بوقلمون گوشتی منبع آب سالن باید کیفیت و دمای مناسب (۱۸ تا ۲۴ درجه) داشته باشد.

  1. در صورت نیاز آبخوری ها را با دست پر کنید تا همیشه آب تازه در اختیار آنها باشد و همیشه آبخوری ها پر باشند. این کار حداقل دو بار در روز انجام شود.
  2. تا آنجا که ممکن است در طول روز پوشال ها و فضولات راه یافته به آبخوری ها را تمیز کنید.
  3. بسته به تغییر سطح و پاخوردگی پوشال ها، سطح آبخوری را تنظیم کنید که جوجه ها دسترسی مناسبی به آب داشته باشند.
  4. در پایان روز اول تمامی آبخوری ها را تخلیه و تمیز کرده و دوباره پر کنید.

غذا:

  1.  دانخوری ها را بسته به نیاز تنظیم کنید تا دسترسی مناسبی داشته باشند.
  2.  فضولات و پوشال راه یافته به دانخوری ها را بیرون بیاورید.
  3.  گاهی اوقات، محل قرار گرفتن دانخوری ها را به آرامی تغیر دهید تا از کیک شدن بستر اطراف آن جلوگیری شود.
  4.  در پایان روز و یا در صورت نیاز زودتر از آن غذای تازه به دانخوری ها اضافه کنید تا هم مصرف جوجه ها افزایش یابد و هم فساد آن کمتر شود.
  5.  در صورت استفاده از افزودنی های رنگی (سنگ ريزه) به دان جوجه ها، صبر کنید تا جوجه ها به مدت شناسایی کنند. ۸ ساعت در حلقه ها به سر ببرند. این مواد به آنها کمک می کند تا دانخوری ها و محیط اطراف را بهتر شناسایی کنید.

گرما:

  1. به جز روزهای اول، بوقلمون در دماهای متفاوت بهتر از دیگر ماکیان ها عمل می کند. در ادامه دوره رشد، دما و ضریب تبدیل غذایی ارتباط مستقیمی دارند. در ۲۱ درجه سانتیگراد آنها بهترین کارایی تبدیل غذایی را دارند ولی در دماهای پایین تر رشد مناسبی داشته و گوشت سینه بیشتری تولید می کنند. آنها در دماهای ۱۲ درجه به وزن مناسبی می رسند و آن قدر اضافه وزن پیدا می کنند که هزینه اضافی ناشی از مصرف غذا برای گرم کردن بدن را جبران کرده و حتی از آن پیشی می گیرند.
  2. مطمئن شوید که تمامی مادرهای مصنوعی، حلقه­ ها و محیط عمومی سالن دمای مناسب داشته باشند. به هیچ وجه جوجه­ ها را سرما ندهید. بهترین معیار توجه به رفتار جوجه ها است. اگرچه جوجه بوقلمون ها در مقایسه با جوجه مرغ حساسیت نسبت به تغییرات درجه حرارت را نشان می دهند ولی در مجموع همچون جوجه مرغ ها، رفتارشان تابع گرما، سرما و جریان هوا تغییر می کند و توجه به پراکنش آنها نشانه خوبی از وضعیت راحت دمای محل زندگی شان است. آنها در صورت گرما از منبع حرارت فاصله گرفته و در فضای کف بیشتر و با فاصله از یکدیگر پخش می شوند. در صورت سرما به هم می چسبند. و در صورت کوران هوا در جهت مخالف جهت وزیدن باد و در پشت مادر مصنوعی جمع می شوند تا خود را از وزش باد در امان نگه دارند. نکته ی قابل تذکر این که معمولا دمای سالن توسط ترموستات هایی کنترل می شود که در فاصله حدود ۱ متری از سطح زمین قرار دارند در حالی که دمای سطح جوجه ها (ارتفاع حدود ۱۰ سانتی متر ارتفاع کمتری دارد و چه بسا در روزهای اول ۳ تا ۸ درجه اختلاف دما بین این دو نقطه را شاهد باشیم.) مطمئن شوید همه اجاق ها به درستی کار می کنند. نقطه داغ هر یک از اجاق ها نباید در گرمترین لحظات روز از ۳۷ درجه کمتر و در سردترین لحظات روز از ۴۶ درجه گرم تر شود.
  3.  بسته به فعالیت جوجه ها و مصرف آب و دان آنها می توان ارتفاع اجاق را تغییر داد.

تهویه:

در تجارت بوقلمون گوشتی میزان تهویه سالن های پرورش بوقلمون بسته به فصل، گرمای محیط، رطوبت محیط، سن پرندگان، شکل ساختمان و عوامل دیگر تغییر می کند. به عنوان یک قاعده کلی مقدار تهویه مورد نیاز سالن هایی که تا حد ظرفیت پر هستند، به ازای هر کیلوگرم وزن بوقلمون ها، برابر یک فوت مکعب در دقیقه است.

  1.  دمای مناسب جوجه ها و فشار استاتیک مناسب را تأمین کنید. حتی در روزهای اولیه پرورش، تهویه مناسب و خارج کردن رطوبت، گاز کربنیک و دیگر گازها موجب تشویق فعالیت جوجه­ ها می شود. تهویه سالن بدون ایجاد کوران اجرا شود.

 

جدول: برنامه نوری پولت های بوقلمون گوشتی روز

روز مدت روشنایی (ساعت) مدت روشنایی (لوکس)
1 23 100
2 19 100
3 18 100
4 17 100-80
5 16 100-80
6 15 100-80
7 14 100-80
8 14 40-30
از 12 روزگی به بعد 14 20
از هفته 15 به بعد 18-14 20

نور:

در تجارت بوقلمون گوشتی اغلب تولید کنندگان نور طبیعی را برای بوقلمون ها محدود نمی کنند. برخی نیز در دو سه شب اول نور کامل در دسترس آنها می گذارند. جوجه ها در چند شب اول دائما کنترل می شوند. یکی از برنامه های معقول نوردهی بوقلمون های گوشتی در جدول ارائه شده است. ملاحظه می شود که در هفته اول نور با شدت ۱۰۰ لوکس به مدت ۲۴ ساعت در روز استفاده می شود، در ادامه هفته، تعداد ساعات نور روزانه روزی یک ساعت کاهش می یابد و از روز هشتم به بعد ساعات نور در حد ۱۴ ساعت در روز ثابت می شود ولی شدت نور به ۳۰ تا ۴۰ لوکس کاهش می یابد. از روز ۱۲ به بعد، شدت نور به ۲۰ لوکس کاهش داده می شود.

  1.  در ۲۴ ساعت اول نور کامل برای جوجه ها فراهم شود.
  2.  بعد از آن می توان روزی ۶ تا ۸ ساعت استراحت و تاریکی مطلق داد.
  3.  در صورت امکان، اجازه دهید جوجه ها با غروب آفتاب به خواب بروند.

مشکل یابی جوجه ها در روزهای اول برای تجارت بوقلمون گوشتی:

 جیرجیر بلند جوجه ­ها

  1. گرمای بیش از حد سالن پرورش باعث می شود که جوجه ها نتوانند نقطه داغ اجاق ها را پیدا کنند.
  2. ممکن است گرمای بیش از اندازه، از كف سالن به سمت جوجه ها انعکاس یابد. در صورتی که کف خیلی داغ باشد، حلقه را بردارید و یک لایه پوشال دیگر به آن اضافه کنید و یا قطر حلقه حصار را افزایش دهید.
  3. مطمئن شوید که وقتی اجاق روشن نیست، گرمترین تا سردترین نقطه درون حلقه حصار حداقل ۵ درجه اختلاف دما داشته باشد.
  4. برای برطرف کردن نوسانات دما از تغییر ارتفاع اجاق و یا کنترل تهویه و ترموستات استفاده شود.
  5. دمای زیر اجاق در سردترین لحظه روز هرگز از ۴۶ درجه فراتر نرود.این امر در تجارت بوقلمون گوشتی بسیار ضروری است.

تعداد زیاد جوجه های ضعیف و وارفته:

  1. شاید به دلیل دمای بیش از اندازه در زمان خروج از تخم، زمان انتقال در ماشین حمل جوجه و یا در لحظه شروع ریختن جوجه در سالن باشد.
  2. تمامی جوجه های فوق در حلقه بیمارستان ریخته شوند.
  3. مطمئن شوید که آب و غذای کافی در دسترس آنها باشد.
  4. در داخل حلقه، دما فراتر از ۳۷ درجه نرود
  5. جوجه های بازیابی شده به حلقه اصلی باز گردانده شوند.

جوجه ها آب نمی نوشند:

  1. در این صورت جوجه ها یا نمی توانند و یا نمی خواهند آب بخورند.
  2. ارتفاع آبخوری ها و عمق آب درون آنها را تنظیم کنید و آب تمیز در آب بریزید.
  3. آبخوری های زنگوله ای را با دست پر کنید. انعکاس نور در سطح آب پرشده در آبخور سبب جلب توجه جوجه ها می شود.
  4. کلر موجود در آب را آزمایش کنید که بیشتر از اندازه مورد نیاز (۳ تا ۵ قسمت در میلیون) نباشد.
  5. مطمئن شوید مواد ضدعفونی کننده یا دیگر مواد شیمیایی در آب نباشد.
  6. مطمئن شوید که در حلقه، دمای مناسب، هوای تازه و نور کافی وجود دارد.

جوجه ها غذا نمی خورند:

  1. سب ها جوجه ها قادر به خوردن دان نیستند یا نمی توانند .
  2. تمام دانخوری ها را به صورت دستی تا لبه آن پر کنید تا جوجه ها بتوانند دان را در آنها ببینند.
  3. دان دانخوری ها را به هم زده یا آنها را تغییر دهید. بوی غذای تازه موجب جلب توجه آنها می شود.
  4. میزان نمک جیره را آزمایش کنید.
  5. مطمئن شوید حلقه، دمای مناسب، هوای تازه و نور کافی در اختیار جوجه ها می گذارد.

از تحریک جوجه ها از طریق فعالیت های انسانی اجتناب کنید. این کار برعکس موجب وخیم شدن اوضاع می شود. توجه به این نکات در تجارت بوقلمون گوشتی بسیار حائز اهمیت است.

روز دوم تا ششم:

بستر:

  1. بسترهای مرطوب و کیک شده را به طور روزانه بردارید.
  2. بستر اطراف و زیر ابزار و تجهیزات را به هم بزنید.
  3. در صورت نیاز پوشال تازه بریزید.

آب:

  1. روزانه حداقل یک بار آبخوری ها را خالی کرده و تمیز کنید و آب تازه به آن بریزید.
  2. عمق آب در آبخوری برابر ۲۰ میلی متر تنظیم شود.
  3. ارتفاع آبخوری ها را به گونه ای تنظیم کنید که لبه آبخوری در سطح كمر جوجه ها باشد.
  4. به تدریج تمامی ابزارهای قابل تنظیم روز اول را در صورت نیاز تنظیم کنید تا تمیز و قابل دسترس باشند.
  5. سرریزها را به حداقل برسانید.

 

غذا:

  1. هر کار می توانید انجام دهید تا جوجه ها غذای بیشتری بخورند. این کار به بهبود تجارت بوقلمون گوشتی کمک به سزایی خواهد کرد.
  2. روزانه غذاهای آلوده را دور بریزید.
  3. دانخوری ها را تغیر جا بدهید تا حتی المقدور بسترهای پاخورده بیشتر باشد.
  4. در صبح و غروب دانخوری ها را تا نوک آن پر کنید به طوری که بیشتر از سطح معمول باشد تا به الگوهای خوردن غذا در جوجه ها کمک کند.
  5. ریخت و ریز غذا به بستر را به حداقل برسانید.
  6. به تدریج دانخوری های ثابت و اتوماتیک را به کار بیاندازید. از روز چهارم به بعد دانخوری های دستی دوره آغازین برداشته شوند (۲۵ درصد در روز)

گرما:

  1. سیب گرمایی داخل حلقه­ ها را حفظ کنید تا جوجه ها به فعالیت وادار شوند.
  2. در سردترین لحظه روز تنظیم های لازمه را انجام دهید.

تهویه:

  1. حداقل تهویه را حفظ کنید.
  2. بر حسب نیاز دمای اصلی سالن و فشار استاتیک لازمه را حفظ کنید.
  3. در سردترین لحظه روز به تنظیمات تهویه بپردازید.

 نور:

  1. در دوره ۲۴ ساعته شبانه روز، حداقل ۱۴ ساعت نور برای جوجه ها تأمین کنید.
  2. بسته به فعالیت جوجه ها، مصرف غذا و خطر بروز کانیبالیسم، شدت نور را کاهش دهید.
  3. دوره های تاریکی بیش از ۴ ساعت در یک وعده موجب محدود کردن مقدار مصرف غذا می شود.

حلقه ها:

  1. بعد از روز سوم و در صورت ضرورت، حلقه ها را در هم ادغام کنید.
  2. حلقه­ ها حداقل تا ۵ روز حفظ شوند.
  3. تمامی تغیرات مورد نیاز در حلقه ها را صبح زود انجام دهید.

دوره رشد از مهم ترین دوره ها در تجارت بوقلمون گوشتی:

 بوقلمون

بوقلمون

هدف از دوره رشد، تأمین شرایط محیطی مناسب به گونه­ ای است که پرندگان به اهداف عملکردی خود برسند و در ضمن عوامل تنش­ آوری که به طور بالقوه بر روی رشد آنها تأثیر می گذارد از بین برود. تراکم بوقلمون ها در دوره رشد بسته به جنس، سن، محیط و وزن عرضه به بازار تغیر می کند ولی برای بوقلمون ماده ۲۳۰۰ سانتی متر مربع و برای بوقلمون نر ۳۲۰۰ سانتی متر مربع فضای کف در نظر گرفته می شود. یک سالن ۱۲۰۰ متر مربعی (۱۲ × ۱۰۰ متر) برای حدود ۵۵۰۰ بوقلمون ماده یا ۳۷۵۰ بوقلمون نر مناسب است. بسیاری از پرورش دهندگان محل تخلیه شده مرغ ها را در اختیار نرها قرار می دهند زیرا ماده ها تا سن ۱۴ الی ۱۶ هفتگی و نرها تا سن ۱۷ الی ۲۱ هفتگی نگهداری می­ شوند ولو اینکه وزن آنها به مراتب بیشتر از ماده ها باشد.

بستر:

  1. بسترهای کیک شده و پوسته شده را برداشته و ۱۰ سانتیمتر پوشال به جای آن بریزید.
  2. بهم زدن بستر در مقاطع هفتگی و یا کمتر، موجب بهبود وضعیت کف پا شده و پاهای سالمی بوجود می آورد.
  3. در شرایط سرما به کنترل وضعیت آمونیاک بستر توجه کنید.
  4. برای کنترل رطوبت بستر و گرد و خاک سالن از تهویه با فشار استاتیک استفاده کنید.
  5. برای صرفه جویی در انرژی، وضعیت بستر را به خطر بیاندازید

آب:

  1. به ازای ۱۰۰ جوجه نر و ۱۵۰ بوقلمون ماده یک آبخوری زنگوله ای تهیه کنید.
  2. در سن ۵ تا ۶ هفتگی آبخوری ها را تغیر داده و آبخوری های زنگوله ای مخصوص بوقلمون های بزرگ را بکار ببرید.
  3. بسته به نوع آبخوری، فعالیت آب خوردن جوجه ها و وضعیت بستر، ارتفاع آب درون آن را در سطح ۱۲ تا ۲۰ میلی متر نگه دارید.
  4. لبه آبخوری را در سطح کمر جوجه ها تنظیم کنید.
  5. کلرزنی آب را در سطح ۳ تا ۵ پی پی ام در دورترین نقطه سیستم آبرسانی سالن از منبع انجام دهید. اگر از دستگاه سنجش اکسیداسیون و احیا استفاده می کنید، دستگاه باید رقم ۶۵۰ را نشان دهد.
  6. آبخوری ها را هر روز تمیز کنید.
  7. در دوره های گرم، قسمتی از آب لوله ها را تخلیه کنید تا آب تازه و خنک در دسترس قرار گیرد.

غذا:

  1. هر کاری را انجام دهید که جوجه ها تشویق به خوردن هر چه بیشتر شوند.
  2. به ازای هر ۷۵ جوجه یک دانخوری سطلی استفاده کنید.
  3. در سن حدود ۶ تا ۸ هفتگی به سمت دانخوری های بالغ بروید. همواره به اتلاف دان و فعالیت پرندگان توجه کنید.
  4. لبه دانخوری را در سطح کمر جوجه ها تنظیم کنید.
  5. اوگرها، هوپرها و تانک های ذخیره غذا و سایر ضمایم سیستم خوراک دهی را به منظور کاهش آلودگی کیک کنترل کنید.
  6. در دمای بالای محیطی سعی کنید دان در ساعات گرم روز در اختیار آنها نباشد تا دمای متابولیکی بدن آنها کاهش یابد و جوجه ها بهتر بتوانند با گرما مقابله کنند.

گرما:

  1. حلقه ها را در ۷ تا ۱۰ روزگی بردارید و سالن را به چهار قسمت یا بیشتر تقسیم کنید. این لحظه زمان مناسبی برای استفاده از “نرده های مهاجرت” است.
  2. وقتی حلقه ها برداشته شد (۷ تا ۱۰ روزگی)، از هیترهای سالن برای گرم کردن استفاده کنید و ترموستات­ ها را 1.5 درجه زیر دمای هدف سالن تنظیم نمایید.
  3. در صورت نیاز برای کاهش رطوبت بستر از گرمای اضافی استفاده کنید.
  4. هیچگاه برای صرفه جویی در انرژی و سوخت، کیفیت هوا را فدا نکنید.

تهویه:

  1. توجه کنید که تمامی ابزارها و وسایل تهویه به خوبی عمل کنند.
  2. تمامی ترموستات ها را به گونه ای کالیبره کنید که بتوان تنظیمات لازم را به درستی انجام داد.
  3. – ترموستات های هواکش ها را برای دمای هدف سالن تنظیم کنید. هواکش های مجهز به ترموستات باید در ۱ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای هدف سالن بکار بیافتند.

 نور:

  1. در دوره ۲۴ ساعت شبانه روز، حداقل ۴ ساعت تاریکی مداوم اعمال شود. دوره های ۸ تا ۱۰ ساعت تاریکی در روز توصیه می شود.
  2. در هفته آخر دوره رشد نور به ۲۴ ساعت برسد تا برای بارگیری برای کشتارگاه عادت کنند.
  3. در دوره های گرمای شدید، نور سالن به نوعی باشد که بوقلمون ها حتی المقدور بتوانند از گرمای روز خود را خلاص کنند.
  4. در سرمای شدید و در گله های جوان، نور به گونه­ ای بکار رود که دمای سالن خیلی پایین نیافتد.
  5. شدت نور و طول روز بر روی فعالیت بوقلمون ها، مصرف غذای آنها و بروز كانيباليسم مؤثرند. در صورت نیاز آن را تصحیح کنید.

 تغذیه اجباری جوجه ها در تجارت بوقلمون گوشتی:

در تجارت بوقلمون گوشتی یکی از دلایل عمده تلفات جوجه ها در هفته های اول گرسنگی آنها است. بنابراین از نظر تأمین آب و دان باید مواظبت دقیقی از آنها به عمل آید. تغذیه اجباری و جبران کمبودهای آنها که به روش های مختلفی اعمال می شود بهترین گزینه است:

  1.  استفاده از دانخوری ها و آبخوری های براق و رنگین در روزهای اول
  2.  «مصرف شیر و تخم مرغ»: در روزهای اولیه از ۱۰۰ میلی لیتر شیر در هر لیتر آب استفاده کرده و یک تخم مرغ آب پز به ازای هر ۱۰ جوجه تا ۱۵ روزگی به مصرف آنها می رسد تا جبران کمبود احتمالی پروتئین و انرژی آنها را بکند.
  3. یکی از روش های جلب توجه جوجه­ ها به دانخوری ها، این است که به آرامی با انگشت به لبه دانخوری ضربه بزنیم، صدای آن موجب جلب توجه جوجه ها و ترغیب خوردن می شود.
  4.  قرار دادن سنگریزه های مرمری و رنگین در آبخوری ها و دانخوری ها برای جلب توجه بیشتر آنها
  5. استفاده از برگ های سبز گیاهان در غذای آنها به صورت خرد شده

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 24 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج