0

بیماری مایکوتوکسیکوز غاز(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری مایکوتوکسیکوز غاز

در مفالات قبل بیماری ههای شامل درزی ، وبا مرغی و بیماری های انگلی را مورد بررسی قرار دادیم و همچنین عوامل پیشگیری آن ها نیز پرداختیم . دراین مقاله به بیماری مایکوتوکسیکوز غاز پرداخته و علائم و راه های درمان آن بررسی می شود .

مایکوتوکسیکوز

مایکوتوکسیکوز بیماری است که در اثر مایکوتوکسینها بوجود می آید.
خوراک کپک زده مهم ترین منبع آلودگی به مایکوتوکسین ها در غاز است.
تشخیص مایکوتوکسینها خیلی پیچیده است زیرا بیش از ۱۰۰ نوع مایکوتوکسین شناسایی شده است. با این حال اطلاع از آنچه غازها مصرف می کنند، علائمی که آنها نشان می دهند و اینکه اگر سایر دامها يا طيور خوراک مشابه مصرف بکنند چه علائمی را نشان می دهند، به تشخیص و شناسایی منبع مایکوتوکسین کمک خواهد کرد.
در کشورهای گرمسیری افلاتوکسین خیلی معمول است. منشاء آنها قارچهای جنس اسپرژیلوس قاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس در حال رشد بر روی بادام زمینی همچنین بر روی دانه سویا، دو، سبوس برنج و دانه ذرت می باشد. آفلاتوکسین ممکن است سبب کاهش رشد، کاهش تولید تخم و ریزش پر در همه گونه های پرندگان آبزی شود؛ اگر چه غاز به آفلاتوکسین حساسیت کمتری دارد.

جنس فوزاريوم سموم متعدد و مضری برای غاز تولید می کند و این قارچ در دانه ذرت، سورگوم، یولاف، مخلوط خوراک و دانه های آبجوسازی یافت می شود. فوزاریوم در شرایط با رطوبت بالا و دمای 24-6  درجه سانتیگراد خوب رشد کرده و مایکوتوکسین تولید می کند. بنابراین ضروریاست در آب و هوای معتدل دانه غلات شریعا و قبل از رسیدن شرایط مرطوب برداشت شود، چون این شرایط موجب تولید مایکوتوکسین می شود.

علائم

سم یکی از معمول ترین سموم فوزاریوم است که بسته به میزان آلودگی سبب کاهش مصرف خوراک، کاهش

فعالیت، افزایش مصرف آب، کاهش تولید تخم و کاهش تفریخ میشود (شکل ۵۱ و ۵۲ ). گزارشی وجود دارد که سم  در غازهای جوان سبب مرگ آنها در مدت دو روز می شود. سم دیگر فوزاریوم که غاز به آن خیلی حساس هست، زرالنون است که نه تنها سبب کاهش فوری باروری می شود بلکه می تواند به طور دائمی بیضه های غاز از کار بیاندازد.

درمان

راه درمان، حذف کردن فوری خوراک آلوده و فراهم نمودن خوراک تازه و غیرآلوده برای غازها است. بهترین راه پیشگیری، اطمینان از عاری بودن تمام مواد خوراکی از مایکوتوکسین می باشد.

بیماری مایکوتوکسیکوز غاز


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج