0

آماده سازی سالن ها جهت پرورش بلدرچین

آماده سازی سالن پرورش بلدرچین چه زمان قبل ورورد بلدرچین چه در هنگام پرورش آنها شامل چندین مرحله میباشد که در ادامه به طور کامل آنها را شرح داده ایم.

آماده سازی سالن ها جهت پرورش بلدرچین

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که مراحل ذیل باید دقیقا به ترتیب ذکر شده انجام شود:

مرحله پاکسازی :

همانطور که از نام این مرحله پیداست باید برای آماده سازی سالن پرورش بلدرچین در این قسمت پس از تخلیه بلدرچین های دوره قبلی ابتدا دان باقی مانده از آن دوره را در محیطی دور از سالن معدوم نمائیم و از مصرف مجدد آن ها به شدت خودداری کنیم چون نگهداری آنها ممکن است سبب فراهم آمدن زمینه های فساد یا جلب برخی از جانوران موزی را به سمت آنها گردد.

پس از تخلیه دان از سالن ها به سراغ سیلوها رفته و دان آنها را با رعایت مسائل بهداشتی تخلیه می کنیم البته دانی را که از سیلوها به این ترتیب جمع آوری می کنیم می توانیم برای بلدرچین های مسن دوره بعد یا فارم­های دیگر مورد استفاده قرار دهیم.

برای جلوگیری از تهاجم برخی از موجودات موزی به درون سالن باید خروجی های سالن را بست و نسبت به سمپاشی آن اقدام نمود و پس از اتمام سمپاشی باید به مدت یک شبانه روز از ورود به سالن و باز کردن درب ها و دریچه ها خودداری کرد تا سم بر حشرات به خوبی تأثیر کند در حین سمپاشی باید به ترتیب اهمیت قسمت­های مهم سالن را دسته بندی می کنیم.

کف سالن از سایر قسمت ها اهمیت بیشتری دارد ، در مرحله بعد از تخلیه دان و زمانی که آب و برق سالن را قطع کردیم باید کلیه تجهیزات درون سالن پرورش بلدرچین را به طور کامل از جمله آبخوری ها ، دانخوری ها و تله ها را خارج نمائیم و به طور کامل آنها را با آب، اسکاچ و مواد شوینده بشوئیم.

کود سالن ها را باید بسیار با دقت از سالن ها خارج کنیم و حداقل در ۲ کیلومتری سالن دپو کنیم پس از خروج کودها باید به کمک ابزاری مثل جارو ، برس یا کاردک سطوح ناصاف سالن را از بقایای به جا مانده از بلدرچین­های دوره قبل مخصوصاً هیترها، فن ها و تمام اقسام سیستم کولینگ را پاک نمائیم و هیچ اثری را از ناپاکی یا گرد و غبار باقی نگذاریم.

پس از پاکسازی درون سالن به پاک سازی خارج و اطراف سالن می پردازیم که در پاکسازی خارج ابتدا به سراغ علف های هرز می رویم و به کمک شعله یا علف هرزکش ها نسبت به از بین بردن آنها اقدام می کنیم و یک لایه از خاک اطراف سالن را توسط لودر برمیداریم بعد از علف هرزها باید جوی های آب و فاضلاب خارج سالن را تمیز نمود تا از جذب جانوران موذی به آن ها جلوگیری کنیم.

مرحله شستشو :

در مرحله شستشو از آماده سازی سالن پرورش بلدرچین بعد از اینکه سالن از قطعات درشت آلاینده ها تمیز شد باید ذرات ریز را تمیز کنیم که انجام این عمل تنها به کمک آب امکان پذیر است که حتی الامکان با آب ولرم و با فشار از سقف شروع و بعد دیواره ها و در نهایت کف سالن ها را همراه با ریکاوری 5/0در ۱۰۰۰ شستشو می دهیم و بعد از سالن ها به سراغ سایر بخش ها نظیر اتاقک هیتر، کولینگ، حوضچه های کولینگ، اتاق ها و لوازم پرسنل واحد می رسیم و در آخرین قسمت از مرحله شستشو وسایل و تجهیزات درون سالن را که قبلا از سالن خارج شده بودند با دقت تمام و به کمک مواد شوینده می شوئیم و آنها را در محلی مناسب و پاکیزه نگهداری می کنیم.

همیشه شستشو را از قسمت سقف آغاز کنیم

آماده سازی سالن پرورش بلدرچین

مرحله تعمیرات :

در زمانی که هیچ پرنده ای در سالن حضور دارد می توان سیستم های تأسیساتی واحد را چک کرد و در صورت نیاز به سرویس و تعمیر اقدام نمود. در مورد ساختمان نیز باید تمام منافذ ریز و درشت واحد پرورش به طور کامل ببندیم تا از کوران سیستم و ورود حشرات و برخی جانوران مثل موش ها جلوگیری شود .

مرحله شستشوی مجدد :

بعد از تعمیرات باید دوباره با دقت بیشتری سالن ها را مطابق مراحل شستشوی اوليه بشوییم و از رفت آمدهای غیرضروری خودداری نماییم و سالن را برای مرحله ضدعفونی آماده نمائیم که باید برای تعیین نوع ماده ضدعفونی از سالن به ترتیب زیر نمونه تهیه کنیم؛ از هر دیوار یک عدد ، از هر چهارچوب یک عدد ، از هر طرف کف یک عدد نمونه جمع آوری کنیم .

مرحله ضد عفونی:

در این مرحله کف و دیوارهای سالن و به ویژه گوشه های سالن و دیواره های خارجی را تا فاصله ۲ متری با شعله افکن ضد عفونی می کنیم و پس از گذشت مدتی، با بستن کامل خروجی ها باید از مواد ضدعفونی کننده ای مانند باکترجنت %۲ یا فرمالین ٪۱۰ استفاده کنیم و تا یک شبانه روز از باز کردن در و پنجره ها جلوگیری کنیم تا مواد به خوبی بر روی میکرو ارگانیسم ها اثر کند .

علاوه بر سالن مطابق مراحل قبل سایر قسمت های ذکر شده در مراحل پیشین را نیز ضد عفونی می کنیم و تنها در ضدعفونی کردن سیلوها از فرمالين 4% استفاده می کنیم .

پس از ضد عفونی، مجدداً نمونه برداری کرده که در هر ۱۰۰۰ سانتی متر مربع از که نباید بیش از ۵۰۰۰ عدد کلنی و در دیوارها ، چهارچوب ها و کنج ها نباید بیش از 500 عدد کلنی باشد همچنین در جواب حاصل از 2 نمونه درزها و 20 نمونه دانخوری نباید هیچ اثری از سالمونلا باشد، می پردازیم.

در آخر باید لوازم و تجهیزات مربوطه را به سالن بازگردانیم و سپس در سطح سالن مخلوط 10 به 200 آهک و سولفات آمونیوم را بپاشیم و به ازای هر متر مربع یک لیتر آب به روی آن ها بپاشیم. بعد از ضدعفونی مرحله دوم یکبار دیگر شعله افکنی را انجام می دهیم و خارج سالن را نیز آهک پاشی می کنیم.

مرحله قرنطینه :

در این مرحله باید از رفت و آمدهای غیر ضروری به سالن جلوگیری کنیم و در موارد ضروری از لباس های مخصوص جهت ورود به سالن ها استفاده کنیم و وسایل نقلیه ای که قصد ورود به محوطه را دارند ضدعفونی کرده و وسایل ورودی به سالن را دود دهیم و از ورود حيوانات متفرقه به سالن جلوگیری به عمل آوریم.

مرحله پخش پوشال برای موارد پرورش در کف :

اصل ریختن پوشال در سالن برای این است که برای پرنده جایگاهی نرم و راحت فراهم آوریم که همانطور که خواهیم گفت می توان از ماسه، خاک اره، کاه خرد شده یا سبوس استفاده کرد که البته بهترین آنها همان پوشال است؛ نقش دیگر پوشال این است که می تواند به عنوان عایق در کف عمل کند ولی باید توجه داشت چون بلدرچین پرنده ای با جثه کوچک است تکه های درشت ویا حتی قطعات چوب در پوشال موجود نباشد زیرا باعث اذیت و یا حتی گاها زخمی شدن حیوان می شود و از طرف دیگر باید فاقد قارچ باشد و اصولاً ظاهری تمیز را دارا باشد .

چیدن تجهیزات :

در این قسمت می توان وسایل و تجهیزات شسته و ضدعفونی شده را نصب کرد و یا نسبت به چیدن آن ها اقدام نمود از جمله وسایلی که می توان نام برد آبخوری ها، دانخوری ها و لامپ ها می باشد.

دود دادن :

5 روز قبل از ورود پرنده ها به سالن باید عمليات دود دادن در سالن را شروع کنیم که به ترتیب زیر عمل می­کنیم:

  1. ظروف فلزی یا سفالی یا آجرهایی را که می خواهیم بروی آنها واکنش دودزایی انجام دهیم در سالن می چینیم که حجم آن ها باید معادل 5 برابر آنچه می خواهیم درونشان بریزیم باشد.
  2.  برای عملکرد بهتر سعی شود تا دمای سالن در حدود 25درجه سانتی گراد و رطوبت آن معادل 65% باشد .
  3. تمام منافذ را کاملاً ببندیم و از ورود و خروج هوا جلوگیری کنیم .
  4. اول باید پرمنگنات و سپس فرمالین را بریزیم چون عکس این عمل باعث شعله ور شدن واکنش می شود که خطرناک است .
  5. هر چه تعداد ظروف را بیشتر انتخاب کنیم بهتر است .
  6. برای ریختن فرمالین بر روی پرمنگنات از انتهای سالن شروع می کنیم تا به ابتدای سالن برسیم ولی قبل از آن باید تمام ظروف حاوی پرمنگنات باشند.
  7. حتماً از ماسک استفاده کنیم .
  8. یک شبانه روز بسته بودن منافذ و درب و پنجره ها ادامه داشته باشد و پس از آن با باز کردن درب و پنجره ها و روشن کردن هواکش ها نسبت به خارج کردن دود اقدام کرده و از خروج کامل آن از سالن اطمینان حاصل نمائیم چون بر روی رشد بلدرچین ها تاثیر سوء دارد.

مرحله گرم کردن یا سرد کردن سالن :

با توجه به سن بلدرچین هایی که قرار است به سالن وارد شوند باید دما را نظیم کنیم که این امر بستگی به اقلیم واحد و فصل پرورش دارد و همانطور که گفتیم چون پرنده به اکسیژن زیاد نیاز دارد در فصل سرما فقط از هیتر یا مادر مصنوعی جهت گرم کردن استفاده می کنیم ( هیتر خود نقش تهویه را دارد ) و همچون بخاری ها به دلیل واقع بودن در سالن مقدار زیادی از اکسیژن سالن را مصرف نمی کنند.

مراحل متفرقه :

  1. دان را از قبل تهیه و آماده کرده باشیم.
  2.  فرم سر سالن آماده باشد.
  3. تانکرهای سوخت را آماده و پر کنیم.
  4. تجهیزات ذخیره سالم و آماده باشند.
  5. برنامه واکسیناسیون و واکنش های مورد نظر و دارای تاریخ اعتبار تا پایان دوره را قبلاً آماده کنیم.
  6. برنامه کارشناسان و کارگران را قبلاً تهیه کرده باشیم.
  7.  جهت حمل و نقل باید از کامیون هایی با مشخصات ذیل استفاده شود :
  8.  ضدعفونی شده باشد ۲- سالم باشند ۳- باک آنها از قبل پر شده باشد – راننده با تجربه داشته باشد 5- مجهز به قفسه بندی باشد6- تجهیزات حرارتی و برودتی داشته باشند ۷- سیستم فنری خوبی داشته باشد.
  9. حمل پرنده ها باید سریع و آرام باشد، در بین راه توقف نکنیم و در صورت اضطرار در محل های مناسب توقف نماییم و از محل های پر ترافیک حرکت نکنیم، راه های طولانی را انتخاب نکرده و بارگیری و تخلیه را باید سریع و آرام انجام دهیم، در زمان ورود و خروج کارتن ها از کامیون جعبه ها باید به صورت افقی باشند، ظرفیت استاندارد کامیون رعایت شود.
  10. قبل از حرکت زمان رسیدن کامیون را به واحد اطلاع دهیم و کارشناس در زمان دریافت حضور داشته باشد.
  11.  قفس ها نیز در سالن هایی با متد قفس جزء تجهیزاتی محسوب می شوند که باید به خوبی تمام مراحل شستشو و ضدعفونی را طی کنند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج