0

پیشگیری و درمان کمبودهای مواد معدنی در طیور

برای درمان،مرغدار بایستی ایتولوژی بیماری را با نظر دامپزشک طیور تأیید نماید. هرگاه غذا کمبود کلسیم دارد بایستی به آن اضافه شود. مکمل ویتامین D بایستی ۳ تا ۴ برای مقدار نرمال در طول روز اول اضافه شده و سپس به تدریج به مقدار نرمال برسد.برای پیشگیری و درمان کمبودهای مواد معدنی در طیور تدابیری می توان اندیشید که در ادامه درباره آنها بحث شده است.

درمان کمبودهای مواد معدنی

احتیاج به ویتامین D برای آنهائی که تخم می گذارند و در سیستم قفس نگهداری می شوند بیشتر است به خصوص در فصل بارندگی هم چنین دیده شده است که در طول پرریزی اجباری و تولک رفتن و گذاشتن ۳۰ تخم مرغ اول به وسیله مرغ­ها مقداری OSTEOLYSIS  (نکروز فاسد یا نکروز فرم استخوان) صورت می­گیرد. بنابراین این دوره بیش از مقدار نرمال احتياجات کلسیم و ویتامین D بایستی مدنظر باشد.

درمان کمبود منگنز

کمبود منگنز به تکامل پروزیس می انجامد که نتیجه کمبود رشد استخوان است. در این حالت استخوان ها کوتاه و بدشکل به علت کوندرودیستروفی می شوند.

پروزیس نیز ممکن است به علت کمبود کولین حادث شود. کمبود اسیدفولیک، بیوتین، نیاسین و روی یا به علت خوردن THIOURACIL، (یک عامل تیروتوکسیک که اکسیداسیون سد را مانع می شود و بنابراین از تشکیل تیروکسین ممانعت بعمل می آورد) دانه های سورگوم با مایکوتوکسین ها نیز در به وجود آمدن این عارضه مؤثر است. ممکن است به علت وضعیت ارثی نیز حادث شود.

جنین های با کمبود منگنز از پرندگان سنگین دارای مرگ و میر سنگین در طول آخرین فاز (۲۰ تا ۲۱ روز) انکوباسیون دارند. جنین های مرده تغییرات اوستئودیستروفی و منقار طوطی را نشان می­دهند در حالی که ۷۵ در صد جنین ها تغییرات ادماتوزی را مشخص می سازند و عدم تطابق حرکات و کشیدن سر به سمت پشت یا زیر سینه در جوجه های نجات یافته از بیماری دیده می شود. با مشاهده این علائم بایستی کمبود منگنز از طریق مکمل مذكور جبران شود.

پیشگیری و درمان کمبودهای مواد معدنی در طیور

درمان کمبود مس

با پیشگیری و درمان کمبودهای مواد معدنی در طیور از جمله مس نه تنها در تشکیل استخوان ها بلکه در سنتز هموگلبين توأم با آهن کمک می­کند. کمبود آن ممکن است به کم خونی منجر شود و ضعف حرکات اندام های حرکتی و رشد ناصحیح استخوان ها را باعث شود. در استخوان ها پریوست نازک و مجاری هاورس پهن شده به نظر می آیند. کم خونی بعد از بیماری کوکسیدیوز بایستی درمان شود (با استفاده از مس و آهن).

درمان کمبود روی

کمبود روی در جوجه ها کاملاً نادر است. احتیاج به روی در صورتی که مقدار کلسیم و فسفر موجود در غذا و آب افزایش پیدا کند بالا می رود. به طور مشابه سبزیجات مختلف و سویا محتوی فاکتورهایی هستند که اثر ممانعت کننده روی جذب روی دارند.

به علت کمبود روی در پرندگان استخوان و غضروف کوتاه و ضخیم می شود و همین طور استخوان های جنین نیز بدشکل و مرگ و میر جنینی یا مرگ و میر بعد از هچ در بچه های ضعیف هچ شده زیاد می شود. در پرندگان بالغ ابعاد اندام های حرکتی ضخیم می شوند. از این رو بیماری به عنوان SCALY . LIMB . DISEASE خوانده می شود. تکامل پر در بوقلمون­ها ضعیف می شود.

درمان کمبود سلنیوم

سلنیوم اثر مکمل با ویتامین E با به دست آورده است. بنابراین در پیشگیری EXUDATIVE DIATHESIS، استحاله عضلانی و غیره کمک می کند. برعکس زیادی سلنیوم آتروفی یا بدشکلی را در جنین باعث می شود. در جنین عدم حضور منقار بالائی، چشم ها و اندام های حرکتی دیده می شود. سلنیوم در عمل پانکراس و احتمالاً در جذب ویتامین E کمک می کند.

درمان کمبود يد

شانس های کمبود ید در پرندگان بعید است. هرگاه پرندگان با پودر ماهی یا حیوانات دریائی یا فرآورده های آنها غذایشان تكمل شود مشکلی نخواهند داشت. برحسب بعضی از گزارشات بزرگ شدن تیروئید و رشد بازمانده از کمبود آن ناشی می شود.

درمان کمبود فلئور

فلئور یک ریز مغذی است که برای تکامل نرمال استخوان­ها لازم است اما زیادی آن به رشد متوقف شده، افت در تولید تخم مرغ و بدشکلی استخوان ها می انجامد و بایستی در صورت لزوم به جیره غذایی طیور اضافه شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج