0

معرفی داروی اُكسی توسین و پانکراتیک آنزیم در طیور

داروی اُكسی توسین و پانکراتیک آنزیم در طیور

اُكسی توسین ،از هورمون­های هیپوفيز خلفی است. در پرندگان از اکسی توسین برای تحریک انقباضات رحمی در پرندگانی که تخم در رحم آنها متوقف شده است، استفاده می گردد. در ادامه به معرفی داروی اُكسی توسین و پانکراتیک آنزیم در طیور  ، موارد مصرف و تداخل های دارویی آنها را می پردازیم.

اُكسی توسین                                                                                                   OXYTOCIN

نام تجاری

پیتوسین و سینتوسینون

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

درادامه به داروی اُكسی توسین و پانکراتیک آنزیم در طیور می پردازیم . اُكسی توسین، از هورمون­های هیپوفيز خلفی است. در پرندگان از اکسی توسین برای تحریک انقباضات رحمی در پرندگانی که تخم در رحم آنها متوقف شده است، استفاده می گردد. تجویز همزمان کلسیم تزریقی توصیه شده است. همچنین از این دارو برای کنترل خونریزی رحم استفاده گردیده است. مصرف اُكسی توسین بر پروستاگلاندین برتری دارد، زیرا  در صورت تجویز عمومی ممکن است موجب واکنشی های عمومی شود. گیرنده های اکسی توسین تنها در رحم موجودند.

تداخل های دارویی

برای شل کردن اسفنکتر رحمی- واژنی مصرف موضعی پروستاگلاندین در محل مدخل اویدوکت (از راه کلوآک)، ۲۰ – ۳۰ دقیقه قبل از درمان با اُکسی توسین توصیه گشته که سبب تسهیل عبور تخم پرنده می گردد.

پانکراتیک آنزیم (پانکر لیپار)                          PANCREATIC ENZYME (PANCRELIPASE)

نام تجاری

پانکر زایم، کِرئون، اولتراز، ويوكاز، کوتازایم، پانکر آز – V و پنکوآت

گروه دارویی

آنزیم لوزالمعدی

موارد مصرف

پانکراتیک یا پانکرلیپاز، آنزیم لوزالمعدی است که برای تنظیم و کنترل نارسایی ترشح برون ریز لوزالمعده و کمک به هضم غذا بکار می رود. در پرندگان، فرآورده های آنزیم لوزالمعدی برای درمان نارسایی لوزالمعده، تأخیر در تخلیه چینه دان و سوء هاضمه بکار می روند. مواد با غذای مرطوب شده مخلوط گشته یا به وسیله گاواژ تجویز می گردد. غذا بایستی ۱۵ دقیقه قبل از خوراندن در مجاورت با آنزیم قرار گیرد.

تداخل های دارویی

آنتی اسیدها (هیدروکسید منیزیم و کربنات کلسیم) ممکن است تأثیرپذیری آنزیم لوزالمعدی را کاهش دهند. سایمتیدین (یا سایر آنتاگونیست های ) ممکن است مقدار آنزیم لوزالمعدی را که به دوازدهه می رسد، افزایش دهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج