0

تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس لاری

اگر بتوانیم جنسیت جوجه ها را در روز اول تولد آنها تعیین کنیم، قادریم جوجه مرغ ها را از همان ابتدا حذف کرده و تنها به پرورش جوجه خروس­ها بپردازیم. بدیهی است که این روش خیلی مورد تمایل خروس بازان است و در ضمن هزینه نگهداری و پرورش آنها را کاهش می دهد. برای تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس لاری می توان از سرعت پردرآوردن ، آنها و از طریق مقعد ،می توان استفاده کرد در ادامه این روش ها را بررسی می کنیم.

تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس لاری

به طور طبیعی تمایز جنسی بین جوجه ها زمانی آشکار می شود که خصوصیات جنسی ثانویه آنها ظاهر شود به همین دلیل بر مبنای شکل و ظاهر آنها نمی توان جوجه ها را در روزهای اولیه تشخیص جنسی داد. در ادامه برخی از روش­های تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس لاری به شیوه تجربی ارائه شده است ولو اینکه شواهد علمی پشتوانه آنها نباشد. جوجه های با حرکت سریع، گام های بلند و بدن فشرده و بلند و بزرگ و ظاهر توانمند، نر هستند. نرها دارای تاج بلندتر و ضخیم تر با شکاف های عمیق تر و لوب­های بزرگ هستند. تاج ماده ها کوچک تر است. نرها سر بلند و بزرگ و گردن ضخیم تر دارند. همچنین نرها نوک بزرگتر و کوتاه تر و ساق پا و انگشت های کلفت تر و خار بزرگتر دارند. فاصله بین استخوان­های لگن در خروس­ها باریک تر و در مرغ ها عریض تر است.

دو روش اصلی تعیین جنسیت جوجه ­ها، روش «تعیین جنسیت مقعدی» و «تعیین جنسیت پردرآوری» جوجه ها است.

تعیین جنسیت مقعدی

برای تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس جنگی تعیین جنسیت مقعدی کشف شد. از این روش در سال ۱۹۳۳ توسط ژاپنی­ها کشف شد و در آن ابتدا مدفوع جوجه با فشار انگشت فشرده شده و مجرای مخرج (کلوآک) جوجه باز می­شود. برجستگی کوچک موجود در آن شانه خروس بودن جوجه است. برخی ماده ها نیز دارای این برآمدگی هستند ولی اندازه آن به خروس­ها نمی رسد.

آموزش تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس جنگی بصورت مقعدی در جوجه ها را باید از یک فرد باتجربه کسب کرد ولی موارد زیر به آن کمک می کند:

  • الف- قبل از هر گونه تلاش برای دیدن برجستگی مقعدی، فشار جزئی به سمت پایین روی دو طرف شکم جوجه وارد می شود تا محتویات روده بیرون بریزد.
  • ب- جوجه به پشت روی کف دست نگه داشته می­شود در حالی که سر آن به سمت ماست. در این حالت انگشت شست و دو انگشت اول را روی ران­های او می گذاریم تا در محل خود ثابت شود.
  • ج- دست به نحوی گرفته می­شود که سینه جوجه به سمت ما و مقعدش سمت بالا باشد.
  • د- انگشت میانه را روی سینه جوجه قرار می دهند تا جوجه را نگه داشته و همزمان انگشت شست آزاد شود. در صورت بزرگ بودن دست تکنسین، می تواند جوجه را بین انگشت کوچک و انگشت حلقه نگه دارد.
  • ح- انگشت شست دست دیگر را روی قسمت پایینی مقعد قرار می دهند.
  • و- از انگشت اشاره استفاده کرده و از بالای مقعد شروع کرده و به سمت پایین و عقب حرکت می دهند و مقعد را با حرکت جانبی می چرخانند.
  • ز- همزمان با انگشت شست آزاد دست حرکت مشابهی انجام داده و از بالا و با حرکتی چرخان به سمت پایین و عقب می آوریم.
  • ه- در حالی که انگشت شست و سبابه در دو طرف مقعد قرار دارد، فشار ملایمی به آن وارد می شود و با یک حرکت دورانی لبه مقعد را برگردانده و اندام جنسی جوجه در معرض دید قرار می گیرد. اندام جنسی در میانه راه لبه پایینی مقعد قرار دارد و شبیه یک جوش کوچک به نظر می­رسد و با وجودی که اندازه و شکل آن متفاوت است ولی می توان با اندکی تجربه و نگاه تیزبین آن را شناسایی کرد.

اغلب نرها دارای برجستگی نسبتاً واضحی هستند در حالی که ماده ها این گونه نیست. درصد کوچکی از نرها و ماده ها برجستگی خیلی ریزی دارند. تعیین جنسیت این گونه جوجه ها خیلی سخت است ولی با تجربه متداوم می توان آنها را نیز شناسایی کرد. برای تمرین و ممارست در این زمینه بهتر است از جوجه هایی استفاده شود که جنسیت آنها معلوم است. بهترین روش آن شناسایی جنسیت جوجه ها از طریق رشد پرها است. ناسایی جنسیت جوجه ها از طریق رشد پرها است.

تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس جنگی

تعیین جنسیت از روی سرعت پردرآوری

برای تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس جنگی در سال ۱۹۶۹ متخصصین یک شرکت اصلاح نژاد مرغ متوجه شدند که جوجه خروس­ها دارای پردرآوری آهسته و جوجه مرغ ها پردرآوری سریع دارند و می توان از آن برای تعیین جنسیت استفاده کرد. در نرها، پرهای پوششی بال از نظر اندازه شبيه شاه­پرهای بال و یا بلندتر از آنها می باشند در حالی که در جوجه های ماده، شاه­پرها بلندتر از پرهای پوششی هستند.

این صفت تحت کنترل یک ژن وابسته به جنس (روی کروموزوم جنسی) است و در آن پردرآوری آهسته بر پردرآوری سریع غالب بوده و سرعت پر در آوردن بال و دم را در جوجه ها رقم می زند. صفت پردرآوری آهسته غالب و مادر به پسران منتقل می شود و صفت پردرآوری سریع از پدر به دخترها منتقل می­شود. خروس­ها، همچنین صفت یا ژن رشد سریع پر را به پسران خود منتقل می کنند ولی از آنجا که مغلوب است ظهور پیدا نمی کند. تعیین جنسیت جوجه­ مرغ و خروس جنگی این روش در یک روزگی جوجه ها قابل اجرا است و از جمله امتیازات آن به موارد زیر می­توان اشاره داشت:

  • الف- افزایش سرعت تعیین جنسیت
  • ب- افزایش دقت تعیین جنسیت تا مرز ۹۹ تا ۱۰۰ درصد
  • ج- آسان بودن انتقال و آموزش مهارت­های آن

    این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
    گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 19 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج