0

تأسیسات عمومی مربوط به روشنایی سالن پرورش بلدرچین

در این بخش تأسیسات عمومی مربوط به روشنایی سالن پرورش بلدرچین را بیشتر بررسی مینماییم و با انواع لامپ ها در این زمینه و تایمر مرغداری آشنا خواهیم شد.

تأسیسات عمومی مربوط به روشنایی محیط پرورش

لامپ ها:

  • لامپ های رشته ای:

نور این لامپ زرد بوده، ارزان قیمت هستند و در عوض تنها ۲۰٪ از انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند و به لحاظ اینکه با کمک حرارت تا آنها کوتاه است و در حدود ۱۰۰۰ ساعت عمر مفید دارند و در سالن ایجاد گرما می­کنند که می توان با نصب آنها در نزدیکی بلدرچین ها در سن ۱۰ روزگی از گرمای آن ها استفاده برد و تنها در این سن مناسب هستند و حتی با توجه به تولید گرمای آن ها در سایر سنین مقرون به صرفه نیستند زیرا در سنین بالاتر گرمای آن ها آنقدر برای پرورش نسبت به هزینه گران تر مصرفشان چشمگیر نیست.

 

  • لامپ های فلورسنت (مهتابی):

نور این لامپ ها شیری رنگ بوده و طیف های آبی و سبز را در نور خود جای داده است، عمر این لامپ ها تقریباً ده برابر لامپ های رشته ای است و قیمت آنها کمی با لامپ های رشته ای تفاوت دارد و علاوه بر آن راندمان آنها 4-3 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است. در لامپ های مهتابی راندمان تولید نور دو برابر لامپ های رشته­ای است البته این نوع لامپ ها علاوه بر هزینه نسبتاً بالا در نصب اولیه در بینایی طیور عارضه ایجاد می کنند و آن به این دلیل است که رنگی نامطلوب از دید بلدرچین ها دارند و توانایی آنها در انتشار یک نور یکنواخت از لامپ­های دیگر کمتر است مخصوصاً در زمان روشن شدن که به علت چشمک های اولیه در بلدرچین ها ایجاد استرس می­کند ولی با تمام این وجود به علت اشعه ماورا بنفش موجود در این لامپ ها دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی کلی می باشند.

  • لامپ های گازی:

دقیقا مشابه لامپ های مهتابی بوده و فقط طول عمر آنها یک چهارم لامپ های مهتابی است و بسیار گران قیمت­تر از انواع قبلی است و همچنین خاموشی ها متناوب آنها و ارتفاع نامتناسب نصب آنها امکان ایجاد مشکل و استرس­زا در سالن بالا می برد.

 

  • لامپ های کم مصرف:

در مورد لامپ های کم مصرف توضیح زیاد و قابل توجهی برای گفتن وجود ندارد تنها مسئله مهمی را که می­توان به آن اشاره نمود آنست که برخی از مزایای آن را نام ببریم که شامل موارد ذیل می باشد:

  1.  انرژی مصرفی در لامپ کم مصرف حدود ۲۰٪ لامپ های حرارتی است.
  2. انرژی مصرفی در لامپ کم مصرف حدود ۳۰٪ لامپ های مهتابی است.
  3.  طول عمر این نوع لامپ حدود یازده برابر لامپ های رشته ای است.
  4. طول عمر لامپ کم مصرف حدود ۵۰٪ بیشتر از لامپ مهتابی است.
  5. میزان نوردهی لامپ رشته ای برابر با لامپ کم مصرف است.
  6. امنيت نوردهی این لامپ نسبت به لامپ رشته ای تا حدودی کمتر است.
  7.  لامپ کم مصرف ایجاد حرارت نمی کند.
  8.  در برابر تغییرات درجه حرارت مقاومت دارد و تا دمای حدود ۳۰- را به راحتی جواب می دهد.
  9.  در مقابل رطوبت و آب مقاوم تر از سایر لامپ هاست و آن به همان دلیل عدم ایجاد گرمای آن است.
  10.  در صورت تغییر ولتاز برق در بازه ۲۵۰-۷۰ ولت مقاومت دارد و تغییری در شدت نور آن ایجاد نمی شود. ۱۱- احتیاج به اتصالات متعدد ندارد و اتصالات آن همانند لامپ رشته ای می باشد.
  11.  در صورتی که ولتاژ ورودی به لامپ افزایش یابد طول عمر لامپ تغییر زیادی نمی کند.
  12. در زمان تهیه لامپ به شکل آن دقت فراوان کنید تا در زمان تمیز کردن آن به مشکل برخورد نکنید.
    ضریب قدرت لامپ کم مصرف ۹۹% می باشد و در مهتابی 5% می باشد.

تأسیسات عمومی مربوط به روشنایی سالن پرورش بلدرچین تایمر مرغداری

تایمر:

تایمر مرغداری وسیله ایست که همان گونه که از نامش پیداست برای کنترل مدت زمان. تایمر مرغداری در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی عرضه می شود که نوع دیجیتالی آن را می توان توسط رایانه کنترل نمود، همچنین مزیت دیگر آن این است که دقیق تر از نوع مکانیکی خود عمل کرده و تایمر مرغداری را می توان بر روی کلیه سیستم های روشنایی، سیستم های کنترل دما و رطوبت اعم از دریچه ها، فن ها، مه پاش سالن پرورش بلدرچین ، و خلاصه تمام وسایلی را که در اینجا نام بردیم نصب و اجرا کرد.

دیمر:

این وسیله، یک اسباب اختصاصی جهت کنترل دقیق تر شدت نور برای سنین مختلف بلدرچین ها است که بر روی تجهیزات نوری نصب می شود.

ژنراتور:

یکی دیگر از تأسیسات عمومی مربوط به روشنایی سالن پرورش بلدرچین ژنراتور میباشد که عبارتست از یک موتور که توسط سوخت های فسیلی نظیر بنزین، گازوئیل و… کار می کند و در مواقعی که به هر علتی برق واحد قطع شود می تواند با تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به مکانیکی و در نهایت به الکتریکی دوباره برق سالن را برای مدتی احیا کند.

این وسیله یکی از مهمترین و اساسی ترین وسایلی است که در یک فارم پرورشی باید حضور داشته باشد وسیله ­ای که دائماً باید به آن رسیدگی کنیم و در حالت سالم و آماده باش قرار دهیم زیرا در صورت قطع برق سالن روشنایی و تهویه که در هر سالن پیشرفته و غیر پیشرفته وجود دارد و حیاتی ترین ارکان هستند از دست خواهند رفت که از دست دادن همین دو امتیاز به مدت طولانی تر ممکن است به تلفات سنگینی که حاصل از خفگی ناشی از گرد و غبار و یا گاز آمونیاک است یا بر اثر تاریکی و ریختن جوجه ها بر روی هم منجر گردد، دسته ای هم که زنده می مانند دچار استرس و لطمه زیادی می شوند.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج