0

آشنایی با نحوه کوری و مشکلات پیش آمده برای چشم سگها

علائم کم بینایی یا کوری در سگ عبارتند از مواردی از قبیل برخورد سگ با موانع موجود در محیط، عدم تمایل به بالا رفتن یا پائین آمدن از پله ها و همچنین راه رفتن بسیار محتاطانه در محیط های نا آشنا. از دیگر نشانه ها می توان به کاهش اشتهای سگ، مردمک کاملاً باز (چشم کاملاً سیاه رنگ دیده می شود) که با نور مستقیم کوچک نمی شود، تشنج و رفتار غیر طبیعی اشاره نمود. در این مقاله در مورد نحوه کوری و مشکلات پیش آمده برای چشم سگها را بررسی می کنیم.

https://boghalamoon.com/

نحوه کوری و مشکلات پیش آمده برای چشم سگها

چشم

از علل شایع کوری در سگ ها می توان به بیماری های مزمن مثل آتروفی پیشرونده شبکیه ( Progressive retinal atrophy)، جدا شدگی شبکیه (Detached retina)، گلوكوما، سندرم دژنراسیون ناگهانی شبکیه (degeneration Syndrome sudden acquired retinal)، زخم های شدید قرنیه یا تومور ها، عفونت یا التهاب درون کره چشم، بیماری های عصبی یا مغزی و کاهش قند خون اشاره نمود.

گلوکوما

گلوکوما یا آب سیاه چشم بیماری است که به علت بالا رفتن فشار درون کره چشم ایجاد می شود. علت این بالا رفتن فشار، تجمع مایعات درون چشم است. علائم آن عبارتند از

  •  اختلال در بینایی،
  •  کدر شدن قرنیه،
  • یکی از چشم ها بزرگتر به نظر می رسد یا اینکه مردمک آن کاملاً باز شده است (مردمک دو چشم از نظر اندازه با هم متفاوت شده اند)،
  • ریزش اشک و قرمزی چشم،
  • حساسیت نسبت به نور و لوچ شدن چشم.

علاوه بر موارد ذکر شده سگ اشتها برای خوردن غذا ندارد، دچار خستگی و بی حوصلگی است و ناله می کند که همگی نشانه های درد در سگ می باشد.

کدورت و برجستگی چشم به همراه تغییر رنگ صلبیه (سفیدی چشم) از نشانه های اصلی گلوكوما است.

نحوه کوری و مشکلات پیش آمده برای چشم سگها

زخم قرنیه

زخم های قرنیه جراحاتی هستند که بر روی خارجی ترین بخش کره چشم ایجاد می شود. علائم آن شامل کدر شدن سطح کره چشم، آبریزش چشم (آبکی، موکوسی، چرکی)، درد، قرمزی، حساسیت به نور و لوچی چشم می باشد. این جراحات حتی می تواند به قسمت های عمیق تر کره چشم نیز آسیب بزند. علل شایع آن عبارتند از چنگ زدن به چشم توسط سگ یا گربه دیگر، اجسام خارجی، عفونت (باکتریایی، ویروسی، قارچی)، رشد مژه ها به سمت داخل چشم، کاهش تولید اشک و یا تومور های روی پلک ها. زخم های قرنیه مشکلات بسیار جدی هستند و عدم توجه شما به درمان آنها می تواند منجر به از دست دادن چشم سگ شما شود.

1- در صورتیکه هر یک از موارد زیر برای چشم سگ شما اتفاق افتاره است باید او را سریعاً برای بررسی بیشتر به نزد دامپزشک ببرید.

  • اگر چشم سگ شما قرمز شده
  • شفافیت آن مثل قبل نیست (کدر شده) و دارای ترشحات است.
  • اگر یک یا هر دو چشم را بسته نگه می دارد.
  • چشم سگ لوچ شده است.
  • بینایی دچار مشکل شده است.

۲- برای خارج کردن یک جسم خارجی از چشم می توانید چشم را به آرامی با آب یا با سرم شستشو بشورید. سرم شستشو نسبت به آب ارجحیت دارد. اجسام خارجی می توانند باعث ایجاد عفونت و یا زخم های قرنیه شوند. پس حتماً پس از خارج کردن جسم خارجی در اولین فرصت سگ را نزد دامپزشک برده تا چشمش معاینه شود. دامپزشک با شروع درمان های اولیه می تواند مانع از ایجاد یک مشکل بزرگ در آینده شود.

۳- اگر چشم سگ شما از حدقه خارج شد، با استفاده از سرم شستشو استریل آنرا مرطوب نگهداشته و به سرعت سگ را به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. در این وضعیت حتماً از گردن بند الیزابت استفاده کنید تا سگ نتواند با دست هایش به چشم ضربه بزند.


https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج