0

ساخت جایگاه مرغ بومی در شرایط روستایی

در گذشته مرغهای بومی در جایگاه هایی کاملاً غیر بهداشتی و بعضاً به همراه سایر احشام نگهداری می شدند. برای عملکرد مناسب گله های مرغ بومی نیاز به ساخت جایگاه اختصاصی و بهداشتی به منظور محافظت پرنده در مقابل شرایط نامناسب محیطی، اعمال برنامه نوری، کنترل و تغذیه مناسب و همچنین جمع آوری راحت تر تخم­ مرغها و کاهش آلودگی و شکستگی تخم مرغ ها می باشد. در ساخت جایگاه ضمن توجه به مسائل فنی و بهداشتی باید با حداقل هزینه ممکن ساخته شود. در ادامه به ساخت جایگاه مرغ بومی در شرایط روستایی می پردازیم.

ساخت جایگاه مرغ بومی در شرایط روستایی

برای ساخت جایگاه پرورش ابتدا نیاز به خاکبرداری و تسطیح محل اجرای طرح می باشد. بعد از تسطيح محل اجرای طرح، پی کنی اولین مرحله در ساخت و اجرای فونداسیون محسوب می شود. عمق پی بستگی به بافت خاک منطقه دارد و باید به اندازه ای باشد که به زمین طبیعی (بكر) برسیم. کف پی ها باید افقی و نسبت به دیوار پیحالت ۹۰ درجه باشد.

می توان فونداسیون جایگاه روستایی را همانند جایگاه صنعتی بصورت شناژ بنا نمود که مراحل شناژ شبیه همان مراحلی است کهقبلاً تشریح گردید اما با توجه به اینکه جایگاه های دامی روستایی جزء ساختمان های درجه دوم محسوب می شوند ، می توان با استفاده از شفته و سنگ نیز اقدام به ساخت فونداسیون نمود به این ترتیب که بود. از حفر پی، باید ابتدا کف پی را آب پاشی نمود تا خوب مرطوب شود و سپس اقدام به برایت شفته می نمائیم. برای ساخت شفته به ۲۰۰ کیلو گرم آهک به ازای یک متر مکعب خاك نیاز داریم. مخلوط خاک و آهک را بصورت ملات نرم در می آوریم درحین ساخت شفته میتوان پاره سنگ هم به آن اضافه کنیم.

در ادامه كف پی را به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر با شفته پر می کنیم و روز بعد که رطوبت شفته کم شده و اصطلاحاً دونَم شد، با استفاده از وزنه سنگینی شفته را می کوبند و دوباره به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر شفته ریخته و همین عمل کوبیدن صورت می گیرد تا پی کاملاً پر شود. استفاده از شفته آهک مانع بروز نشست در جایگاه می شود. بعد از پر کردن پی با شفته، برای کرسی نمودن جایگاه نسبت به زمین اطراف برای ممانعت از مرطوب شدن جایگاه، اقدام به سنگ چینی بر روی شفته می کنند.

برای سنگ چینی ابتدا روی پی را که با شفته پر شده است را ملات ریزی نموده و سنگها را پهلوی یکدیگر قرار می دهند و لابلای سنگ را با ملات ماسه و سیمان پر می کنند. ارتفاع سنگ چینی باید حداقل به ۶۰ سانتیمتر برسد.

بعد از سنگ چینی، دیوارهایی جایگاه بر روی آن بنا می شود. عرض سنگ چینی از هر طرف دیوار حداقل ۱۵ سانتیمتر باید عریض تر باشد. بطور مثال اگر بخواهیم دیوار جایگاه را به عرض ۲۰ سانتیمتر اجرا کنیم، عرض سنگ چینی ما باید حداقل ۵۰ سانتیمتر باشد. دیوار جایگاه ممکن است از آجر، بلوک و یا دیگر مصالح ساخته شود. دیوار جایگاه با هر مصالحی که ساخته می شود، باید فاقد درز و شکاف باشد و قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن داشته باشد.

به همین منظور قسمت داخلی دیوار جایگاه باید پلاستر شود و توصیه می شود بعد از پلاستر دیوار جایگاه، با استفاده از یک لایه سیمان نرم و لیسه ای، دیوارهای جایگاه کاملاً صاف و فاقد خلل و فرج شود. کف جایگاه را تا حدسنگ چینی خاک ریزی و بعد از کوبیدن خاک اقدام به بتون ریزی کف جایگاه به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر می نماییم. شیب بندی کف جایگاه باید به نحوی باشد که مانع جمع شدن آب در سالن شود. سقف جایگاه را می توان بصورت طاق ضربی و یا شیب دار بنا نمود. بهتر است برای انجام تهویه مناسب جایگاه، حداقل ارتفاع سقف تا کف جایگاه ۳ متر باشد. برای تامین نور و ورود هوای مورد نیاز، باید حداقل ۵ درصد مساحت جایگاه را به پنجره اختصاص بدهیم. بعنوان مثال اگر مساحت جایگاه ۵۰ متر مربع باشد، به 5/2 مترمربع پنجره نیاز داریم.

برای ساخت جایگاه پرورش مرغ بومی، بهتر است که اقدام به دریافت مجوز ساخت بنمائیم. برای دریافت مجوز ساخت واحدهای پرورش مرغ بومی بصورت روستایی نیاز به استعلام از اداره دامپزشکی و مسکن می باشد.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج