0

وسایل و لوازم پرورش زنبور عسل:دستگاه دودی و سرکش

دستگاه دودی زنبور عسل

از قدیم­الایام برای آرام کردن زنبورها و خنثی کردن رفتار دفاعی آن­ها در هنگام کار کردن با آن­ها از دود استفاده شده است.در واقع دود باعث می­شود که زنبورها از شهد و عسل خورده، معده عسل خود را پر کرده و تمایلی به خارج شدن از کندو نداشته باشند. لذا به افرادی که روی کندو کار می­کنند تهاجم نکرده و عملیات به آرامی پیش رود. برای این کار از دستگاه دودی زنبور عسل و سرکش زنبور عسل استفاده می کنند.

دستگاه دودی

دستگاه دودی به صورتی که امروزه به کار برده می­شود اولین بار در سال 1873 توسط T.F.Bingham اختراع شد. این دستگاه شامل یک مخزن فلزی استوانه­ای برای سوخت و تولید دود در آن می­باشد که دود حاصله از طریق یک لوله فوقانی به طرف بیرون هدایت می­شود.

در زیر مخزن سوخت یک فضای کوچکی برای هواگیری و هدایت اکسیژن به داخل مخزن سوخت وجود دارد که به وسیله یک دم در مجاور مخزن سوخت، هوا به جریان می­افتد.

اصولاً برای استفاده از دود باید دستگاه دودی را آماده نمود. برای این کار مقداری ماده سوختی نظیر پوشال چوب، خاک اره، خورده چوب، کاغذ پاره و غیره را در داخل مخزن ریخته و آتش می­زنند تا نیمه سوز شود. برای سوختن این قسمت از مواد سوختی می­توان مخزن سوخت را از استوانه خارج کرد تا در مجاورت هوای آزاد بسوزد و یا با دمیدن هوا از زیر مخزن باعث شعله­ور شدن ماده سوختی شده و آماده گردد. پس از نیمه سوز شدن ماده سوختی اولیه (حدود  حجم مخزن باید ابتدا نیمه ­سوز گردد)، مقداری ماده سوختی دیگر به آن اضافه کرده تا نزدیک به پر شدن مخزن برسد. سپس با دمیدن دستگاه دم باید از خاموش آن جلوگیری کرد. دستگاه دودی باید به گونه­ای آماده شود که با سوخت ناقص خود دود سفیدو خنکی از آن خارج شود.

قبل از باز کردن درب کندو باید مقداری دود را از طریق سوراخ پرواز با دمیدن دستگاه دودی وارد کندو کرد و پس از حدود یک دقیقه درب کندو را باز کرده و بازدید را انجام داد. بدیهی است در جریان بازدید باید گه ­گاه و متناسب با نیاز مقداری دود روی زنبورها دمیده شود.

دستگاه دودی زنبور عسل

سرکش

سرکش برای حفاظت سر و صورت شخصی که با کندوهای زنبور عسل کار می­کند در برابر نیش زنبورها ضروری است. انواع و اقسام سرکش از نظر جنس ماده مصرفی و طرح سرکش متفاوت هستند ولی اساساً باید به گونه­ای باشد که سر و صورت و گردن شخص را پوشانده و از ورود زنبورها به داخل آن ممانعت به عمل آورد.

گاهی از توری فلزی یا پلاستیکی ریز بافت سیاه رنگ (12 مش) استفاده می­شود و گاهی نیز از پارچه­های توری استفاده می­گردد. در هر حال توصیه می­شود که قسمت جلوی سرکش که از طریق آن بازدید کندو انجام می­گیرد به رنگ سیاه باشد تا بتوان نوزادان سفیدرنگ زنبورها را در داخل سلول­ها براحتی رؤیت کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج