0

معرفی و بررسی بیماری های غدد در سگ ها

بیماری های غدد در سگ ها

شایع ترین فرم بیماری دیابت در سگ­ها دیابت ملیتوس می باشد که در اثر کمبود هورمون انسولین ایجاد می­گردد. سگ ها اغلب در سنین بین ۷ تا ۹ سالگی به این عارضه دچار می شوند. میزان شیوع آن در سگ­های ماده بیش از نرهاست. حيوان مبتلا، دارای علائمی همچون پرخوری، پرادراری، تشنگی مفرط و کاهش وزن می باشد. در ادامه به معرفی بیماری های غدد در سگ ها می پردازیم.

بیماری های غدد درون ریز

دیابت ملیتوس (دیابت وابسته به انسولین)

گاهی صاحب حیوان سگ را بدلیل کوری ناگهانی ناشی از کاتاراکت به کلینیک می آورد. در صورتی که بیماری مزمن شود، حیوان اغلب افسرده شده، از بی اشتهایی و استفراغ نیز رنج می برد. از عوارض غیر معمول دیابت در سگ­ها، ضایعات عصبی، کلیوی و پوستی است. سگ دیابتی باید دائماً تحت نظر دکتر دامپزشک قرار داشته و از جیره غذایی توصیه شده استفاده نماید.

کم کاری غده تیروئید

در این حالت، میزان هورمون های تیروئیدی در سرم حیوان کاهش می یابد. علائم بیماری اغلب نامشخص است. در این شرایط حيوان ممکن است که دچار اختلالات ذهنی، ضعف، افزایش وزن بدن، عدم تمایل به حرکت و عدم تحمل نسبت به سرما شود. گاهی علائم جلدی نظیر خشکی پوست، پوسته ریزی، موریختگی به شکل قرینه، تغییر رنگ پوست، ادم به همراه افزایش ضخامت پوست، میکس ادم ناحیه پلک، گونه ها و سر مشاهده شده، همچنین عفونت های پوستی نیز ممکن است در حيوان مبتلا رخ دهد. علائم عصبی، اغلب به شکل گیجی و یا کاهش هوشیاری خود را نشان می دهد و کاهش دمای بدن، کاهش ضربان قلب و بی اشتهایی از دیگر چهره های بیماری محسوب می گردد. سگ مبتلا به کم کاری تیروئید باید توسط دکتر دامپزشک تحت درمان قرار بگیرد.

پرکاری غده تیروئید

در این حالت غلظت هورمون های تیروئیدی در سرم خون حیوان افزایش می یابد. شایع ترین علت پرکاری تیروئید در سگ­ها، تومورهای غده تیروئید است. در این شرایط حیوان دچار رفتارهای تهاجمی و افزایش تحریک پذیری شده، بسیار نا آرام و پرخور می گردد. افزایش ضربان قلب، اسهال و استفراغ، پر ادراری و تشنگی مفرط نیز ممکن است در حیوان مبتلا دیده شود. کم کاری و پر کاری تیروئید هر دو درمان پذیر است و بهتر است در صورت مشکوک شدن به آن حتماً به دامپزشک مراجعه کنید

بیماری های غدد در سگ ها

سندرم کوشینگ

این بیماری به علت پرکاری و یا توموری شدن غده فوق کلیه در سگها ایجاد می شود. در این حالت میزان هورمون­های مترشحه از غده افزایش می یابد. سگ­ها عمدتاً در سنین بین ۷ تا ۱۲ سالگی درگیر می شوند. اما برخی از نژادهای سگ همچون نژادهای پودل مینیاتوری، داشهوند، باکسر، بوستون تریر و بیگل بیشتر مستعد ابتلا هستند. حيوان مبتلا، اغلب دچار تشنگی مفرط، پر ادراری، عدم تحمل نسبت به گرما، بی حالی، اتساع و بزرگی شکم، ضعف عضلانی و نارسایی قلبی شده، بزرگ شدن غده پروستات در حیوان نر و بزرگ شدن کلیتوریس در حیوان ماده به همراه تغییرات رفتاری و عفونت های ادراری عود کننده نیز ممکن است دیده شود. علاوه بر عواض فوق، علائم پوستی به شکل موریختگی، نازک شدن پوست بدن، تیره شدن رنگ آن، تشکیل توده های سفت زیر پوستی (کلسینوزیس کوتیس)، عفونت های پوستی و نیز سبوره رخ می دهد. با انجام آزمایشات هورمونی بر روی حیوان مشکوک به سندرم کوشینگ بیماری تأیید می شود و درمان آن نیز بوسیله داروهایی خاص توسط دکتر دامپزشک انجام می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج