0

پوست شترمرغ و نحوه آماده کردن آن

پوست شترمرغ و نحوه آماده کردن آن

 پوست شترمرغ ماده دارای رنگی متغیر بین خاکستری تیره یا روشن است و رنگ پوست شترمرغ نر آبی تیره براق می باشد. ۶۰ تا ۶۶ درصد درآمد حاصل از فروش شترمرغ در آفریقای جنوبی از عمل فروش پوست و چرم این حیوان بوده که نشانه اهمیت این محصول می باشد. در این مقاله درمورد موارد استفاد از پوست شترمرغ و نحوه آماده کردن آن بررسی می گردد.

پوست شترمرغ

از پوست شترمرغ چرمی با کیفیت بالا و قابل قیاس با چرم تمساح و فیل به دست می آید. در صنعت چرم سازی، بعد از پوست تمساح به عنوان کالایی گران قیمت مطرح بوده و جزء بهترین و گرانقیمت ترین پوست طبقه بندی می شود.

چرم شتر مرغ ۵ برابر محکم تر از پشم گاو بوده و نیز نسبت به چرم تمساح از مقاومت بیشتری در مقابل آب برخوردار است در عین محکم بودن به علت دارا بودن لایه روغنی طبیعی، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارد و خشک و شکننده نمی شود چرم حاصل از شتر مرغ از دو قسمت کاملاً متمایز تشکیل شده است. یک قسمت که بدن پرنده را پوشانده و محل اتصال پرها به پوست برجسته است و بیشترین مساحت چرم را تشکیل می دهد و از لحاظ شکل ظاهر شبیه پوست سایر پرندگان است.

قسمت دیگر چرم حاصل از ساق پای پرنده است و سطح آن از پولک های مخصوص پوشیده شده است و تقریباً مشابه پوست خزندگانی مانند سوسمار است. بر جستگی فولیکول های پر بر روی چرم شترمرغ هم به زیبایی آن افزوده و هم مانع عرضه ی تقلبی پوست می گردد. وضعیت آرایش فولیکول ها بر روی پوست ارزش آنرا مشخص می کند، هر قدر این فولیکول ها واضح تر و فشرده تر باشد، پوست از ارزش بیشتری برخوردار است. فولیکول ها بایستی اندازه میانگین داشته باشند (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) و بایستی دارای شکل مدور (نه دراز، نه میان تهی و بدون انتهای باز) باشند.

چرم واقعی شترمرغ از نوع بدلی آن قابل تمیز است زیرا در چرم بدلی فولیکول ها قابل کندن نیستند (تست خراش)

تست خراش:

فولیکول های بدلی صدای خاصی را که نوع واقعی در هنگام کشیدن ناخن تولید می کنند را ایجاد نمی نمایند.

نوع دیگر چرم تولید شده از شترمرغ، چرم پوست ساق پاست که اهمیت آن در تجارت پوست چیزی کمتر از پوست تنه شترمرغ نیست. پوست شترمرغ به راحتی رنگ شده و برای مصارف مختلف با رنگ های گوناگون به بازار عرضه می شود. ضخامت پوست و چرم حاصله دقیقاً به سن حیوان بستگی دارد. پوست های پرندگان جوانتر خیلی قابل انعطاف و نازکتر هستند. این نوع چرم بایستی خیلی مناسب لباس خانم ها باشد. چرم ضخیمتر برای ساخت کیف ها و کفش ها و ساک های مسافرتی، روکش میزهای اداری، روکش مبل و صندلی، کت و… مناسب بوده و حتی چرم های ضخیم تر از آن برای ساخت کمربند استفاده می شود.از هر شترمرغ بالغ حدود 3/1 متر مربع چرم بدست می آید. معمولاً بهترین چرم از حیوان ذبح شده در سن ۱۰ تا ۱۴ ماهگی بدست می آید.

در بین نژادها، گردن مشکی ها یا همان سیاه افریقایی از چرم بهتری نسبت به سایرین برخوردار است. پس از کشتار و پوست کنی جهت حفظ خاصیت چرم و جلوگیری از آفت زدگی آنها را به خوبی نمک سود می کنند تا موقعی که جهت فرآوری به دباغ خانه ها عرضه می گردد.

پوست شترمرغ

نحوه آماده کردن پوست شترمرغ

بلافاصله بعد از کشتار اقدام به کندن پوشت می کنیم. سپس پوست را از گوشت و چربی باقیمانده پاک می کنیم. بعد از آن پوست را با آب سرد به دقت می شوئیم تا کاملاً تمییز شود و سپس به مدت ۲۴ ساعت در مواد ضدعفونی کننده قرار میدهیم تا کاملاً خیس بشود. می توان از محلول آب و سدیم به میزان ۱۰ به ۱ ویا از محلول آب و کلر+ بوراکس به میزان ۹ به ۱ به عنوان محلول ضدعفونی کننده استفاده کرد. دقت شود که از آب ولرم استفاده شود و همچنین بسیارشور باشد بطوریکه دیگر نمک دران حل نشود. بگذارید تا آب درون پوست بطور کامل خارج شود. پوست را در محلی خنک بر روی سیمان یا چوب (غیراز فلز) از قسمت گوشتی به سمت بالا پهن کنید و بر روی آن نمک بریزید بطوریکه تمام سطح آن را بپوشاند بعد از ۴ الی ۵ روزنمک روی پوست را بتکانید و آنها را به دباغخانه منتقل کنید.

بسیاری از پوست ها در اثر نگهداری نادرست در کشتارگاه تخریب و غیر قابل مصرف شده اند. دقت در این زمینه درآمد را افزایش می دهد.

عوامل موثر بر کیفیت چرم شترمرغ:

  • جیره متعادل
  • مواد مکمل
  •  مدیریت مناسب
  •  سن کشتار
  •  طراحی فارم نژاد پرنده
  •  کشتار پرنده و نحوه صحیح پوست کنی
  • نگهداری صحیح تا زمان انتقال به دباغ خانه

    این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
    گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج