0

دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک11

با توجه به اهیمت دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک ، اگر سالن پرورش سرد باشد کبک ها برای گرم کردن خود انرژی مصرف می کنند و این انرژی مصرفی را از غذا بدست می آورند و در نتیجه اقیمت چیره مصرفی بالا می رود . در سیستم تنفسی علاوه بر اینکه تعداد کبک در واحد سطح را می توان افزایش داد چون هر کبک گرما تولید می کند در نتیجه محیط اطراف را نیز گرم کرده و در نتیجه مصرف خوراک کاهش می یابد. هنگام تولید تخم دمای مناسب بین ۲۵-۱۵ درجه سانتی گراد می باشد و اگر دما بیش از حد بالا برود علاوه بر موارد قبلی ممکن است جوجه ها عصبانی شوند و آب زیادی مصرف می­کنند و تولید تخم کم می شود و ضخامت پوسته تخم بخاطر کاهش مصرف غذا کم شده و امکان شکنندگی تخم ها افزایش می یابد. در ادامه به بررسی کامل دما و رطوبت سالن پرورش به طور کامل می پردازیم .

نیازهای حرارتی و دمای مورد نیاز در مراحل مختلف پرورش کبک ها

همانطور که گفته شد جوجه ها بیشترین دما را نیاز دارند در هفته اول به حدود ۳۵ درجه سانتی گراد دما نیاز دارند. و در ادامه هفته ای ۳ درجه از این دما کم کرده تا به ۱۰ درجه برسد و در آخر پرورش البته برای گله های مولد از آن جا که گرم کردن کل سالن نیاز به سوخت بالایی دارد و در نتیجه مقرون به صرفه نیست جوجه ها را در فضای محدودی محصور می کنند ودمای آن قسمت را تنظیم می کنند. در پرورش نیم چه کبک ها دمای مورد نیاز بین ۲۵-۱۰ درجه قابل قبول است – کبک ها در هر مرحله از زندگی که باشند بایستی جدا از نزول دما به زیر صفر جلوگیری کرد .اگر دما و رطوبت بالا باشد مشکلات تنفسی ایجاد می شود و هم چنین موجب بروز کانی بالیسم می شود.

دما و رطوبت مورد نیاز سالن پرورش کبک

 رطوبت مورد نیاز کبک ها در سالنهای پرورشی

دمای بدن کبک حدود ۴۲ درجه سانتی گراد می باشد. از آن جایی که قبلاً توضیح داده شد و فهمیدیم که بدن کبک غده های عرق ندارد و لذا با دفع بخار از طریق شش ها یاپوست تنظیم دمای بدن صورت می گیرد ، لذا مقدار این بخار با افزایش حرارات بالاتر می رود و دفع مدفوع نیز مقداری آب بصورت بخار وارد محیط می شود. یک کبک که بالغ شده حدود ۳۵ گرم آب از طریق تنفس و حدود ۸۵ گرم آب از طریق مدفوع دفع می کند. پس نتیجه می گیریم که بهترین میزان رطوبت هوای سالن ۷۵-۶۵ درصد باید باشد. اگر دما افزایش یابد رطوبت نسبی کاهش پیدا می کند به همین دلیل در تابستان رطوبت بستر تبخیر شده و باعث می شود تا دمای هوا کاهش پیدا کند اگر این رطوبت بالاتر از میزان مورد نظر برود و مشکلات تنفسی و بیماریها و … آغاز می شود و اگر محیط نیز بیش از حد خشک باشد مژک هایی که در مجاری تنفسی برای دفع مواد هستند نمی توانند فعالیت کنند و امکان آلوده شدن حیوان به میکروبهای تنفسی افزایش پیدا می کند. پس نتیجه می گیریم که وجود یک دستگاه رطوبت سنج بسیار ضروری می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج