0

بیماریهای زنبور عسل:بیماری لارو سنگی زنبور عسل

بیماری لارو سنگی زنبور عسل

بیماری لارو سنگی زنبور عسل توسط قارچ Aspergillus Flavus و گاهی قارچ Aspergillus Fumigatus در نوزادان و حشرات کامل زنبور عسل به وجود می­ آید. این قارچ­ها معمولاً خاکزی بوده و علاوه بر ایجاد بیماری در زنبور عسل باعث بیماری در سایر حشرات و حتی در انسان و پرندگان نیز ناراحتی­های دستگاه  تنفسی به وجود می­آورند.

بیماری لارو سنگی (Stonebrood Disease)

لاروها و شفیره ­های آلوده به عامل بیماری ممکن است در حجره­ های باز و یا بسته مرده و در داخل حجره ­ها به صورت اجسام مومیایی شده سختی در آیند. لاروهای آلوده در ابتدا کرک­دار و سفید رنگ و سپس قهوه ­ای روشن و یا زرد مایل به سبز تبدیل شده و کاملاً سخت می­شوند.

بیشتر لاروها در مرحله سربسته شدن حجره­ ها و قبل از شفیره شدن می­میرند. حشرات کامل نیز در معرض حمله این قارچ قرار گرفته و شکم آن­ها پس از مرگ به صورت جسم مومیایی سخت در می­آید. معمولاً اسپرهای قارچ به وسیله غذا از طریق دستگاه گوارش وارد بدن حشره شده و پس از رشد و نمو در این قسمت، رشته­ های میسلیوم قارچ به کلیه قسمت­های نرم بدن نفوذ می­کند. علاوه بر این اسپرهای جوانه زده قارچ می­توانند از سطح بدن حشره وارد بدن وی شده و گسترش یابند.

پس از گسترش میسلیوم قارچ، بدن حشره سخت و مومیایی می­شود. به طور کلی روش اساسی و قاطعی جهت معالجه این بیماری وجود ندارد ولی ضدعفونی وسایل زنبورداری و سوزاندن شان­ه ای کاملاً آلوده و همچنین کاهش رطوبت داخل کلنی و انجام تهویه کافی در جلوگیری و یا کاهش شدت بیماری مؤثر هستند.

بیماری لارو سنگی زنبور عسل


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج