0

بررسی بیماری ها:اختلالات گوارشی و انسداد مری اسب

اختلالات گوارشی و انسداد مری اسب

این پست به عنوان یک متن دامپزشکی مرتبط با اختلالات گوارشی نگاشته نشده است؛ بلکه هدف اصلی کمک به پیشگیری از بروز این گونه اختلالات با تکیه بر تغذیه صحیح حیوان بوده است. برای این منظور بهتر است درک کاملی از چگونگی وقوع این وضعیت­ها و نیز آنچه در زمان ابتلا به هر یک از این  مشکلات درمان اسب رخ می­دهد پیدا کنید. در ادامه به بررسی اختلالات گوارشی و انسداد مری اسب ها می پردازیم.

اختلالات گوارشی

 انسداد مری

به هر گونه گرفتگی جزئی یا کلّی در مری حیوان انسداد مری گفته می­شود. انسداد مری ممکن است در اثر خوردن سریع خوراک ایجاد شود به نحوی که خوراک به خوبی جویده و مرطوب نشده باشد. در چنین مواردی ممکن است حیوان دچار مشکل دندانی باشد که جویدن را برای او دردناک می­سازد.

اسبی که دچار انسداد مری شده است معمولاً افسرده و مضطرب به نظر می­رسد. در این زمان حیوان سر و گردن خود را به طور مکرر تکان داده و گردنش را خم می­کند. سپس چانه خود را به سمت قفسه سینه برده و یا سرش را به سمت زمین دراز می­نماید.

معمولاً آب دهان حیوان مبتلا آویزان بوده و مخلوطی از خوراک و بزاق ممکن است اطراف بینی ریخته شده باشد. در صورتی که مشکل به خودی خود در طول 30 دقیقه رفع نشود لازم است دامپزشک را مطلع ساخت.

اختلالات گوارشی و انسداد مری اسب

دامپزشک می­تواند با تزریق یک داروی شکل کننده عضلات صاف به فرو نشاندن تورم مری کمک نموده و با برطرف کردن مشکل، خوراک مسدود شده اجازه یابد تا حرکت نماید.

اسب­ه ایی که مستعد ابتلا به این اختلال هستند باید از خوراک­ هایی که به خوبی خیسانده شده ­اند تغذیه شوند. سرعت خوردن حیوان را نیز می­توان با قرار دادن یک سنگ نمک یا یک سنگ بزرگ در آخور کندتر نمود علاوه بر این باید از تغذیه علوفه­ های فیبری خشک و خشن به آن­ها خودداری نمود. دندان­ها را هم باید به طور منظم از نظر داشتن لبه­ های تیز کنترل کرد و در صورت لزوم آن­ها را سوهان زد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج