0

بررسی بیماری ها:عارضه ازت ادراری اسب

ازت ادراری اسب

علی­رغم پژوهش­های گسترده انجام شده، ازت ادراری (نشانگان تایینگ آپ، نشانگان ست­فاست، بیماری صبح دوشنبه، بیماری شکافته شدن ماهیچه­ های مخطط همراه دفع هموگلوبین از ادرار پس از فعالیت شدید بدنی) که موجب کرختی عضلات و درد آن­ها می­شود، اختلالی است که هنوز به خوبی درک نشده است. این بیماری می­تواند در شرایط مختلف و درجات مختلفی به وجود آید. در ادامه این پست به بررسی بیشتر بیماری ازت ادراری اسب می پردازیم.

ازت ادراری

این مشکل دیرینه به خصوص در مورد اسب­های آماده و پرتحرک که از یک جیره کامل تغذیه می­کنند کمی پس از شروع تمرین در روز پس از روز استراحت آن­ها روی می­دهد. از این رو به این اختلال بیماری صبح دوشنبه نیز می­گویند. نشانه­های این بیماری از کرختی اندک عضلات پشت ساق پا تا درد شدید و عدم تمایل حیوان به حرکت متغیر است. با این وجود، پیشرفت نشانه­­های بیماری در 10 دقیقه ابتدایی پیش از شروع مسابقه 3 روزه یا در طول تمرین راه رفتن آرام کاملاً مشخص می­گردد. بعضی از اسب­ها مستعد شدت یافتن بیماری هستند و حمله ناگهانی بیماری در آن­ها دیده می­شود.

همچنین اسب­های پرتحرّک به ویژه مادیان­ها آمادگی بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. میزان ویتامین E و یا سلنیوم جیره غذایی نیز در بروز این بیماری نقش دارند اما اطلاعات اندکی این مسئله را تأیید می­کند. به نظر می­رسد عدم تعادل الکترولیت­ها نکته کلیدی در بروز این بیماری باشد.

ازت ادراری اسب

به هر حال نتیجه تخریب سلول­های ماهیچه ­ای، آزاد شدن آنزیم­های عضلانی به درون جریان خون می­باشد. در نتیجه می­توان از این آنزیم­ ها (AST , CPK) برای تعیین شدت و سرعت پیشرفت بیماری استفاده نمود. به عبارت دیگر روند کاهش آن­ها در جریان خون نشان­دهنده میزان بهبود بیماری است. همچنین از سلول­های آسیب­دیده ماهیچه ­ای اسید لاکتیک نیز آزاد می­شود که تداوم آزاد شدن این اسید به مرور وضعیت اسب را بدتر و متوقف ساخته، او را به جایگاه خود می­گردانیم و تا حدّ امکان سعی کنیم اسب انرژی کمتری مصرف کند.

اقدامات درمانی شامل کاهش دادن درد و التهاب می­باشد. اسب ممکن است به تزریق آرامش ­بخش و مایع9 درمانی هم احتیاج پیدا کند و در این زمان گرم نگهداشتن حیوان اهمیت بسیاری پیدا می­کند. در زمان بروز این اختلال، حیوان باید تنها از یونجه و آب به همراه داروهای تجویز شده توسط دامپزشک تغذیه نماید. از جمله عوامل پیشگیری کننده می­توان به مدیریت دقیق و همه جانبه اصطبل و توجه کامل به رژیم غذایی اشاره نمود.

*در صورتی که اسب در حال استراحت بوده و فعالیت نداشته باشد. خوراک­های متراکم (کنسانتره) را قطع نمایند و از خوراک­ های رقیق (کم انرژی) استفاده کنند.

*در زمان­های مقتضی اسب را به طور صحیح گرم یا خنک نمایند.

*مطمئن شوید که در رژیم غذایی اسب کلسیم، فسفر و نمک (کلرید سدیم) به میزان کافی وجود دارد.

*یک تغذیه کم انرژی و کم پروتئین پیدا کنید؛ برای نمونه مکعّب اسب و اسبچه را می­توان نام برد که برای تغذیه اسب شما در حالت استراحت مناسب باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج