0

بررسی مصرف تفاله چغندر قند در تغذیه اسب

تفاله چغندر قند در تغذیه اسب

تفاله چغندر قند در تغذیه اسب به میزان زیادی در تغذیه اسب کاربرد دارد. تولیدکنندگان پس از استخراج عصاره قندی چغندر قند آن را به صورت پلت یا رشته رشته در آورده و خشک می­کنند. پس از خیساندن آن در آب، ماده خوراکی به دست آمده برای تمامی اسب و اسبچه ­ها غذایی خوش خوراک و بسیار آبدار و مغذی است. استفاده از این خوراک در جیره مقرون به صرفه بوده، دارای 7 درصد پروتئین و ارزش انرژی­ زایی آن معادل یولاف می­باشد. بنابراین می­تواند بخش مهمی از جیره غذایی اسب­ ها را تشکیل دهد. در این پست به بررسی تفاله چغندر قند در تغذیه اسب و خوراک­های آبدار اسب می پردازیم.

تفاله چغندر قند

سطح بالای فیبر در چغندر قند (34 درصد) نشان می­دهد که از نظر میزان فیبر بین علوفه ­ها و کنسانتره­ ها قرار دارد. قند موجود در آن به راحتی در روده کوچک هضم می­شود و تولید انرژی می­نماید؛ در حالی که قسمت فیبری آن در روده انتهایی تخمیر شده و مواد مغذی آن کندتر آزاد می­شود. این مسئله موجب می­شود که تفاله چغندر قند خوراک مناسبی برای اسب­های استقامت و شکاری باشد تا بتوانند ساعت­ها بین دو وعده غذایی خود فعالیت و تحرک داشته باشند.

استفاده از چغندر قند تازه و آبدار هم راه مناسبی برای ترغیب اسب­ ها به تأمین آب بدن خود می­باشد. تفاله چغندر قند باید قبل از مصرف خیسانده شود تا از نفخ در مری، معده و یا روده کوچک و مشکلات احتمالی جلوگیری گردد.

تفاله­ های رشته ­ای باید یک شب قبل از استفاده در روز بعد خیسانده شوند. پلت نیز به صورت ایده­آل باید 24 ساعت در آب خیس بخورد. چغندر قند تازه هم باید در تمام روز در آب قرار داده شود؛ زیرا در اثر آب و هوای گرم به سرعت فاسد می­گردد. رشته ­های تفاله چغندر قند باید کاملاً در آب خیسانده شوند تا خوراک نرم و یکنواختی به دست آید و توده­ا ی ناهمگن حاصل نگردد. یک کیلوگرم پلت باید در 2 کیلوگرم آب خیسانده شود.

اسب­ ها می­توانند روزانه بیش از 8/1 کیلوگرم (4 پوند) چغندر قند خشک مصرف کنند. این مقدار را حدود 4 پیمانه تفاله خیس تأمین می­کند که باید جایگزین 8/1 کیلوگرم (4 پوند) علوفه گردد. تفاله چغندرقند منبع خوبی از کلسیم نیز می­باشد. تفاله چغندر قند فاقد ملاس که در حال حاضر در بازار موجود می­باشد، سطح کربوهیدرات­های محلول جیره را کاهش می­دهد.

تفاله چغندر قند در تغذیه اسب خوراک­های آبدار اسب

مکعب­های پرفیبر

بیشتر مکعب­ های دارای میزان فیبر بالا نمی­توانند جایگزین تمامی جیره علوفه ­ای شوند. با این وجود، آن­ها را می­توان به عنوان مکمل علوفه­ های با کیفیت پائین به کار برد و یا وقتی ذخیره علوفه مزرعه کم باشد آن­ها را به جیره افزود. مکعب­های پرفیبر مواد مغذی مورد نیاز اسب­ها و اسبچه­ های در حال استراحت (شرایط نگهداری) را تأمین می­کنند ولی اگر آن را جایگزین جیره حاوی کنسانتره کنند به صورت ناگهانی اسب­ها از کار می­افتند.

خوراک­های آبدار

خوراک­های آبدار مانند هویج و شلغم علوفه­ ای برای ایجاد تنوع در خوراک و کمک به رفع یکنواختی جیره اسب­ها بسیار سودمند هستند. البته توصیه می­شود که بیش­تر از 2 کیلوگرم (4 پوند) در روز در اختیار دام­ها قرار داده نشوند. همچنین از بکارگیری سیب­زمینی در جیره اسب باید خودداری شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 3.8]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج