1

آشنایی با بلوغ و میل جنسی در سگ­های نر و سگ­های ماده

در سگ های نر، بر حسب نژاد و با توجه به نوع تغذیه، آثار بلوغ از سن حدود ۱ تا ۷ ماهگی آغاز شده و با تغییرات رفتاری و تمایل به جنس ماده بروز می کند. در این سن سگ های نر ممکن است رفتارهای جدیدی از خود بروز دهند که تا قبل از آن در آنها وجود نداشته است. سرکشی، لج بازی و حتی برخی رفتارهای تهاجمی از جمله این آثار است. در ادامه آشنایی با بلوغ و میل جنسی در سگ­های نر و سگ­های ماده می پردازیم.

بلوغ و میل جنسی در سگ­های نر

 خارج شدن آلت تناسلی از غلاف و لیسیدن سر آلت، از دیگر علائم بلوغ در سگ­های نر به شمار می رود. این سگ­ها با مشاهده سگ ماده ای که در دوره پذیرش جنسی است، به کلی بیقرار شده و ممکن است در این وضعیت کنترل آنها مشکل باشد. به تدریج و با پیشرفت بلوغ، حیوان موقع ادرار کردن پای خود را بالا می گیرد و به تدریج، شما خارج شدن سگ از حالت تولگی را احساس می کنید. در این هنگام حتی حیوان رفتار جفتگیری را از خود نشان داده و سعی می کند با سگ ماده نزدیکی کند ولی در انجام این عمل ناتوان خواهد بود. انجام حالات جفتگیری روی عروسک هایی که متعلق به اوست یا حتی روی بالش یا پای افراد خانواده به خصوص افراد مؤنث، حکایت از تلاش حیوان برای ارضاء میل جنسی دارد. ولی بلوغ جنسی کامل، یعنی توانایی بارور ساختن حیوان ماده، از حدود ۱۲ تا ۱۵ ماهگی بوجود می آید. در این سن، علامت گذاری حیوان برای تعیین محدوده و جلب سگ­های ماده، با ادرار کردن به در و دیوار مکان­هایی که بوی سگ نر دیگری را می دهند، شدت بیشتری به خود می گیرد. در سگ­های نژاد بزرگتر این کار همچنین با کشیدن پا روی مکان­های جدید نمود پیدا کرده و با کوچکترین تحریکی آلت تناسلی خود را خارج می کنند. به من خود اجازه ندهید روی با یا بدن شما رفتار جفتگیری انجام دهد و در صورت مشاهده این کار او را به شدت از این کار منع کرده و از خود دور کنید. برای این منظور می توانید با اسپری کردن آب سرد به صورت حیوان در حین این عمل، او را از انجام این کار باز دارید. پاشیدن آب به صورت حیوان باعث بروز یک شوک رفتاری در وی شده و خاطره آن در ذهن سگ باقی خواهد ماند. در صورتی که سگ شما از میل جنسی زیادی برخوردار است و باعث آزار شما می شود، درباره عقیم کردن آن با دامپزشک مشورت کنید.

در نظر داشته باشید که با جفتگیری کردن حیوان با سگ ماده، میل جنسی او کمتر نشده و تمایل او برای این کار بیشتر نیز خواهد شد. با عمل جفتگیری، خاطره لذت بخش این کار در حافظه دراز مدت حيوان ثبت شد و اشتیاق او برای این کار دو چندان می شود. یکی از راه های ارضاء این میل این است که عروسکی را که تقریباً هم اندازه او باشد، مدتی در کنار سگ ماده ای که آمادگی جفتگیری دارد قرار داده و سپس آنرا به سگ نر خود بدهید. سگ شما بارها و بارها با این عروسک رفتار جفتگیری را انجام داده و کمتر برای شما مزاحمت ایجاد می کند. با افزایش سن، شدت میل جنسی کاهش یافته و قابل کنترل می شود.

بلوغ و میل جنسی در سگ­های نر و سگ­های ماده

بلوغ جنسی در سگ­های ماده

آثار بلوغ جنسی در سگ­های ماده، بسته به نژاد، تغذیه و وضعیت آب و هوایی محل زندگی، از حدود 6 ماهگی تا ۱ سالگی و بطور میانگین از حدود 9 ماهگی ظاهر می شود. این زمان در بعضی از سگها تا سن ۱۸ تا ۲4 ماهگی نیز به تأخیر می افتد. آثار بلوغ جنسی در سگ­های ماده بطور مشخص با ظهور حالت فحلی یا پذیرش جنس نر ( Heat/Chaleur) ظاهر می شود. اولین نشانه های بارز این حالت عبارت است از تورم لبه های واژن و وجود ترشحات شفاف در اطراف آن. ممکن است در این مرحله شما متوجه آثار فحلی نشوید، ولی پیدا شدن ناگهانی چند دوست تر و تلاش و رقابت آنها برای نزدیک شدن به سگ ماده از علائمی است که می­تواند شما را متوجه این حالت کند. به تدریج وجود ترشحات خونی در لبه های فرج و لیسیدن دائم آن منطقه توسط حیوان، به خوبی قابل مشاهده است. این ترشحات خونی ممکن است بصورت قطره قطره از واژن حیوان بچکد و محیط اطراف را آلوده کند. گاهی نیز این ترشحات در اثر لیسیدن مداوم حیوان مشاهده نمی شود. دوره های اوليه فحلی سگ ماده ممکن است منظم نبوده و گاهی بعد از ۲ تا 4 ماه دوباره تکرار شود. در این دوره های نامنظم، باید مانع تماس حیوان با جنس نر شده و از جفتگیری او جلوگیری کنید. ولی پس از گذشت 1 تا 2 فحلی، این دوره ها منظم شده و بطور معمول سالی ۲ بار یا هر 6 ماه یکبار خواهد شد.

در برخی از سگ­ها 3 تا 4 بار فحلی منظم در طول سال نیز مشاهده شده است. بعد از ظهور علائم اولین فحلی که در واقع نشانه بلوغ جنسی حیوان است، ممکن است رفتار سگ شما کمی عوض شود. بعضی از سگ ها بی­قرار شده، ناله می کنند، درد دارند و ممکن است از دستورهای شما پیروی نکنند. گروهی دیگر بی حال، کسل و بی اشتها شده و به مقدار جزئی تب می کنند. این دسته از سگ­ها اغلب در جایی دور از دسترس دیگران کز کرده و گوشه گیر می شوند. در واقع صاحبان آنها با مشاهده این حالات گمان می کنند حیوان آنها بیمار شده است. در هر صورت این رفتارها چیز ثابتی نبوده و ممکن است در مورد سگ­های مختلف متفاوت باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 3.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نیوشا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون
    کلینیک اچ پی وی

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج