0

آشنایی با قفس کاسکو و شناخت آن

قفس کاسکو

در کشور ما قفس­هایی برای پرندگان مختلف توسط صنعتگران قفس ساز ساخته شده است. همچنین انواع قفس های چینی در بازار یافت می شود. برخی از قفس­های ساخته شده در کشور ما، آنهایی هستند که از روی طرح قفس های خارجی ساخته شده و چون از لحاظ مواد به کاررفته و کیفیت ساخت، تاکنون به پای قفس های خارجی نرسیده اند، لاجرم در مقایسه با قف­سهای خارجی مشابه، با قیمت ارزان تر عرضه می شوند. در پست قبلی در مورد اینکه محل مناسب قفس کاسکو پرداخته شد. در ادامه نکات مهمی را در مورد نگهداری و آشنایی با قفس کاسکو و شناخت آن بیان می گردد.

قفس کاسکو

یکی دو سال است که انواع قفس های پرندگان زینتی و برخی از حیوانات خانگی از کشور چین وارد میشود که تا حدود زیادی توجه مصرف کنندگان به آنها جلب شده است و اگر قفس سازان داخلی نتوانند کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند، با توجه به وفور قفس­های چینی در بازار، و در صورت ادامه یافتن این واردات، ممکن است فروش قفس های تولید داخلی با مشکل جدی مواجه شود.

البته آنها نباید از به وجود آمدن چنین وضعیت ناراحت باشند، بلکه رقابت شدید به وجود آمده را باید به عنوان نعمت بزرگی برای افزایش اجباری کیفیت تولیدات خود بپندارند. در واقع نه تنها قفس سازان، بلکه تمام تولیدکنندگان دیگر تا وقتی رقابت وجود نداشته باشد و تولیدات کم کیفیت آنها همچنان با فروش خوب و سود مناسب مواجه باشد، عاملی وجود ندارد که آنها را تشویق به حرکت به سوی ساختن کالاهای مرغوب کند. به همین دلیل باید این حقیقت را به فال نیک بگیریم که رقابت به وجود آمده، خواه و ناخواه منجر به تولید کالاهای مرغوب تر خواهد شد.

قفس های پرنده موجود در بازارهای جهانی از کوچک تا متوسط و بزرگ؛ از قیمت پایین تا متوسط تا بالا و از مواد اولیه با کیفیت پایین تا متوسط و خوب متغیر است. بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی و شاید گاهی به دلیل کم پولی، ترجیح می­دهند قفس های ارزان را خریداری کنید. اگرچه صرفه جویی در مورد همه کالاها صادق است، اما باید دانست که تمام افرادی که ترجیح می­دهند قفس یا کالاهای گران را خریداری کنند، لزوماً افرادی ثروتمند نیستند، بلکه عمده این افراد درک کرده اند که قفس­های کوچک، نامرغوب و ارزان، عملاً گران ترین قفس ها هستند. چرا؟: علل مختلفی برای این طرز تفکر وجود دارد که بدنیست شما هم آنها را بدانید:

  1.  قفس­های ارزان از مواد اولیه نامرغوب، روکش نامرغوب و ساخت نامرغوب ساخته شده و طبعاً شكل آنها در مقایسه با قفس های مرغوب از جذابیت کمتری برخوردار است.
  2.  به دلیل شکل و مرغوبیت نامناسب، قرار دادن این گونه قفس ها با یک پرنده زینتی در داخل خانه، منظره زیبایی ایجاد نمی کند. حال آنکه قفس های مرغوب و خوش ساخت، با یک پرنده زینتی زیبا در آن، عملاً می­تواند دکور خوبی برای خانه هم باشد.
  3. رنگ روکش قفس­های نامرغوب به زودی پوسته پوسته می شود و آهن زیر آنها نمایان می­شود و به زودی با خیس شدن در مواقع شستشو زنگ می زنند و منظرهای کثیف و زشت می گیرند. در حالی که قفس­های مرغوب، روکش استیل ضدزنگ دارند یا روکش گروم بارنگ کوره ای دارند. چنین قفس­ها همیشه قابل شستشو هستند و می توان همیشه آنها را تمیز و درخشان و بی خطر و به شکل نو نگهداشت.
    همچنین این گونه قفس­ها بسیار با دوام و محکم هستند و باز و بسته کردن و استفاده از آنها بسیار ساده است و طبعاً پرنده در آنها بسیار راحت است و خلاصه آنکه علاوه بر مزایای مذکور، چنانچه به طور صحیح نگهداری شوند، طول مدت قابلیت استفاده از آنها شاید تا ۱۰ برابر قفس های نامرغوب است و در تمام این مدت، همانند شکل نو، درخشان و تمیز باقی می مانند.
  4.  نظافت قفس های مرغوب بسیار ساده تر از قفس­های نامرغوب است. در کار کردن با قف­سهای نامرغوب، ممکن است دست شخص به سر میله های صیقلی نشده گیر کند و زخمی شود و طبعاً پرنده نیز در قفس­های نامرغوب راحتی کافی ندارد و امکان زخمی شدن پرنده در آنها نیز وجود دارد.
  5.  به طور کلی، توصیه بسیار اکید من این است که در هنگام خرید قفس؛ به رفاه پرنده، رفاه افراد در هنگام کار روی قفس، زیبایی و بزرگی کافی قفس، قابلیت نظافت راحت روزانه، جادار بودن کافی برای پرنده مورد نظر، طول و عرض و ارتفاع مناسب و افقی یا عمودی بودن میله های دیواره های قفس، دوام قفس و سایر کیفیات توجه کنند.

پرنده دوستان نباید تصور کنند که با خرید یک قفس ارزان صرفه جویی می کنند، زیرا با واردشدن به خانه، قفس پرنده جزیی از وسایل خانه ما می شود و همان طور که ما دوست داریم وسایل خانه ما مرغوب باشند، قفس نیز باید حتی الامکان بزرگ و مرغوب و زیبا باشد. بنابراین چه بسا که با فکر صحیح به این نتیجه حسابگرانه می رسیم که ارزان ترین قفس­ها، همیشه گران ترین قفس ها هستند.

روکش سیم­ها یا میله های قفس و سینی قفس باید مرغوب باشد تا دوام زیادی داشته باشد، زیرا نیاز است که قفس مرتباً مورد نظافت قرار گیرد و اگر قرار باشد روکش دوام خوبی نداشته باشد، زود از بین می رود و میله های آهنی زیر آن زنگ می زنند که هم برای پرنده غیر بهداشتی است و هم منظره کاملاً زشتی پیدا می­کند. یک قفس خوب به اندازه چندین قفس بد دوام دارد و نظافت آن ساده تر است.

بهترین جنس روکش قفس ها استیل ضدزنگ است و در درجه دوم قفس هایی با روکش کروم قرار می­گیرند. قفس­هایی نیز ساخته شده است که میله های آن از جنس مس، برنج یا نقره است که اینها با روش الکتریکی آبکاری شده و از نظر مرغوبیت بعد از روکش کروم قرار می گیرند. این قفس ها اگر با روش الکتریکی مناسب آبکاری شده باشند، مرغوبیتشان بعد از روکش کروم قرار میگیرد. قفس های آبکاری شده با نیکل هم مناسبند.

بدترین نوع قفس­ها آنهایی هستند که رنگ آمیزی می شوند، زیرا رنگ به زودی در اثر شستشو و نظافت از بین می رود و میله های زیرین زنگ می زند. در سالهای اخیر با رنگ های کوره ای نیز سطح خارجی تمام قسمت های قفس­ها را رنگ آمیزی می­کنند. این قفس ها پس از رنگ آمیزی شدن، در کوره قرار می گیرند و رنگ روی آنها تثبیت می شود و در اثر شستشو رنگ آنها از بین نمی رود و لذا در معرض زنگ زدن قرار نمی گیرند.

پس از موضوع مرغوبیت جنس، آبکاری سطوح و کیفیت ساخت قفس­ها، می­رسیم به اندازه آنها. در این خصوص نیز باید بدانیم که هرچه قفس کوچک تر باشد، فضای فعالیت کمتری را ما در اختیار پرنده عزیز خودمان قرار می دهیم و همان طور که خود ما دوست نداریم در یک خانه کوچک و فاقد امکانات زندگی کنیم، هیچ پرنده ای هم قفس کوچک را به قفس بزرگ ترجیح نمی دهد. بنابراین قفس هر پرنده «باید» حداقل بزرگی را داشته باشد و نباید خیال کنیم که چون خود ما در یک آپارتمان احتمالاً ۷۰ متری زندگی می کنیم، مانعی ندارد که پرنده ما هم یک قفس کوچک داشته باشد.

باید توجه کنیم که پرندگان وحشی، قبل از اسارت، قفسی به اندازه کل عالم دارند و به هر سو که بخواهند، می توانند پرواز کنند و حالا که ما آنها را برای شادی خودمان به خانه آورده ایم، نباید آنها را در شرایط بد نگهداری کنیم. این موضوع را هم باید بدانیم که وقتی پرنده از قرار گرفتن در یک قفس کوچک ناراحت باشد، توان شادآفرینی آن برای ما به شدت کم می شود، چرا که یک پرنده ناراحت، همانند یک انسان ناراحت، احساس خوبی ندارد و با داشتن احساس بد نمی تواند حرکات یا سخن گویی باب میل ما را بروز دهد.

برای مثال، فکر کنید شما یک خواننده شاد، یک نوازنده زبردست یا یک کمدین مشهور را به خانه خود آورده اید و شرایطی بسیار ناهنجار و آزار دهنده برای او فراهم کرده اید و از او می خواهید با آواز، ساز یا نمایش های کمدی، شما را شاد کند و مجلس شما را گرم کند. اما توجه ندارید که برای انجام هریک از این کارها، آن شخص باید در حالت روحی خوبی باشد و تحت شرایط نامطلوب، ممکن نیست بتواند هنرنمایی کند و از قضا شما به این حقیقت توجه نکرده اید که باید قبلاً شرایط مناسب را برای هنرنمایی او آماده می­کردید و حالا وقتی او می گوید نمی توانم بخوانم یا نمی توانم ساز بزنم یا حال هنرنمایی ندارم، شما تعجب می کنید که چگونه آن هنرمند توانمند اظهار عجز می­کند.

آری! تعجب ندارد، زیرا شادی آفرینی توسط یک هنرمند، زمانی ممکن می شود که خود او در شرایط ناراحت کننده نباشد. به همین ترتیب وقتی شما یک پرنده شادی آفرین را به خانه می آورید تا با هنرنمایی هایش شما را شاد کند، «باید» شرایط مناسب قفس و تجهیزات مناسب داخل قفس و غذای مناسب و نظافت قفس و نشیمنگاه های مناسب برای آن فراهم باشد تا آن پرنده در حالتی شاد، بتواند تمرینات را یاد بگیرد تا بتواند برای شما شادی آفرینی کند.

انتخاب قفس

بیشتر کسانی که در ایران به خرید کاسکو اقدام می کنند، صرف نظر از انتخاب خودشان که معمولاً غیراصولی و از روی بی تجربگی است، نمیدانند که چه قفسی برای کاسکو مناسب است. این افراد همان طور که خرید کاسکو را فقط از روی شکل ظاهری انجام میدهند و در خرید کاسکو هدفمندی خاصی ندارند و خیال می­کنند که هر کاسکویی را که بخرند، سخنگو می­شود، انتخاب قفس را نیز به عهده دیگران می گذارند. مثلاً می گویند: ببین آقا، من چیزی از کاسکو و قفس کاسکو و این جور چیزا نمی دانم، من شغلم فلان است و حالا دیگه ریش و قیچی را به دست خودت میدم.

این افراد علی رغم آن که پول نسبتاً كلانی بابت خرید کاسکو می­پردازند، در خرید قفس برای کاسکو غالباً صرفه جویی می کنند و نفسی ارزان قیمت برای کاسکوی خود خریداری می­کنند. این در حالی است که قفس خانه اصلی و شخصی کاسکو است و اگر فضای کافی و تجهیزات مناسب نداشته باشد، کاسکو در چنان قفس راحت نخواهد بود و عملکرد خوبی نخواهد داشت. به راستی آیا شما از کاسکویی که در یک قفس ناراحت باشید، چه انتظاری دارید؟ شما مثل اینکه نمی خواهید باور کنید که این پرنده معصوم، تا چندی پیش در تمام فضای بیکران خداوند برای پرواز آزاد بوده و حالا خیال می کنید که چون قفسی انتخاب کرده اید که حجمش بزرگتر از بدن کاسکو است، لابد فکر می­کنید که برای آن کافیست!

کاسکوها به قفسی بزرگ نیاز دارند. قفس هایی با پهنای ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر برای کاسکو مناسب تر از قفس بلند است. چنین قفسی فضای مناسب برای آویزان کردن کاسکو به منقار یا پنجه اش از سقف می دهد و به آن اجازه می دهد در کف قفس بازی کند. برخی ترجیح می دهند قفس­های کوتاه برای کاسکو تهیه کنند تا بتوانند روی سقف آن ناحیه ای برای بازی کاسکو بسازند. اما ناحیه ای برای کاسکو روی سقف قفس نباید بلندتر از چشم آدم ایستاده باشد، زیرر گرفتن با جاکردن کاسکویی که بالای سر آدم است، کار دشواری است. به طور کلی برخی نکات باید در مورد قفس کاسکو رعایت شود:

فاصلة بین میله های عمودی قفس نباید بیش از 5/2 سانتی متر باشد، زیرا کاسکو سر خودش را از بین میله ­ها خارج می کند و ممکن است در کشیدن سرش به داخل قفس مشکل پیدا کند.

قفس­هایی با درب ورودی عریض و بزرگ برای ورود و خروج کاسکو با گرفتن آن آسان تر است از قفس­هایی با درب کوچک.

قفس کاسکو بایست لااقل سه ظرف داشته باشد که همه آنها از خارج قابل برداشتن و گذاشتن باشد. یک ظرف برای غذاهای خشک، یکی برای میوه ها و سبزیجات و سومی برای آب.

کاسکوها عادات متفاوتی در رابطه با چیزهایی که در قفسشان گذاشته می شود دارند. برخی از آنها هر چیزی را که می­خواهند بخورند، با منقار بر می دارند و توی ظرف آب می اندازند و به تدریج می­خورند. برخی کاغذهای کف قفس را بر می دارند و می جوند و تکه هایی از آنها را توی ظرف آب خیس می دهند و ضمن جویدن، آب کاغذهای خیس داده را می مکند.

برخی غذاهای خود را از غذاخوری بر می دارند و به کف قفس می اندازند و گاه گاه غذاهای کف قفس را با منقار بر می دارند و می خورند. برخی آب آبخوری را با منقارشان بیرون می ریزند و ظاهراً شکلی از آب بازی را به نمایش می­گذارند و برخی هم عادات خوبی دارند و غذا را از غذاخوری و آب را از آب خوری میخورند و زیاد اهل كثافت کاری نیستند.

به هر حال کاسکوی شما مال شماست و شما نمی توانید عادات شخصی آن را تغییر دهید و چون مثل یک فرزند برای شما عزیز است و از طرفی متأسفانه مثل یک فرزند قابل تربیت نیست، شما باید برخی از رفتارهای ناخوشایند آن را تحمل کنید. البته هر صاحب کاسکویی در مقابل رفتارهای ناهنجار کاسکوی خود، تدابیری اتخاذ می کند. مثلاً اگر کاسکو زیاد اهل کثافت کاری است، زیر قفس آن روزنامه بیشتری پهن می کند که تکه های غذای پرتاب شده توسط کاسکو روی فرش نیفتد. برخی هم یک حصار پارچه ای به ارتفاع یک وجب برای پایین قفس می­دوزند که تکه های غذا کمتر از محوطه قفس به خارج پرتاب شود و بیشتر به کف قفس بیفتد.

روی کف سینی قفس باید روزنامه یا کاغذ پهن شود که فضولات و تکه های غذا روی آن بیفتد و مجبور نباشید که سینی را زود به زود بشویید. برخی از کاسکوها کاغذ روی سینی را با منقار خود بالا می کشند و می جوند و پوشش روی سینی را به هم می ریزند. در این گونه موارد بهتر است مقداری کاغذ حتی الامکان سفید تکه تکه شده یا کاغذهایی که به صورت باریکه به وفور در صحافی ها و چاپخانه ها یافت می شود، در کف قفس بریزید. البته این کار قدری آشغال های قابل خارج کردن از قفس را در روز افزایش می دهد، ولی این خاصیت را هم دارد که کاسکو آنها را می جود و قدری از وقت خود را با آنها می گذراند و زیاد به پرهای خودش ورنمی­رود و آنها را نمی کند.

آویختن یک طناب نخی یا پلاستیکی

آویختن یک طناب نخی یا پلاستیکی از سقف به طوری که به نشیمنگاه کاسکو نرسد، وسیله ای مناسب برای جویدن و ریش ریش کردن توسط کاسکو و بالا رفتن از آن و تاب خوردن با آن است. کاسکو از اسباب بازی به شدت استقبال می کند. البته ممکن است از برخی چیزها بترسد و شما نباید شیئی را که کاسکو از آن می­ترسد در قفس بگذارید. همچنین نباید هیچ چیزی؛ حتی خوشمزه ترین غذا را به طور ناگهانی وارد قفس کنید، زیرا کاسکو ممکن است از هرچیز نا آشنا بترسد.

از استفاده از آبخوری یا غذاخوری های گالوانیزه به شدت اجتناب کنید، زیرا این ظروف فلزی ممکن است سبب مسمومیت کاسکو با عنصر روی شود. ظروف پلاستیکی سخت و ظروف استیل بهترین انتخاب هستند.

نشیمنگاه کاسکو نباید قطری بیش از یک اینچ داشته باشد، زیرا کاسکو روی نشیمنگاهی راحت است که پاهایش به دور سه چهارم آن بپیچد. نشیمنگاه های قطورتر یا نازک تر موجب ناراحتی کاسکو در نشستن می­شوند. کاسکو از نشستن روی یک نشیمنگاه خسته می شود. لذا بهتر است در یک قفس ۲ یا چند نشیمنگاه با قطرهای متفاوت وجود داشته باشد. آویختن یک زنجیر از سقف قفس تا بالای نشیمنگاه موجب سرگرمی کاسکو می شود و کاسکو با گرفتن آن با منقارش به راحتی تاب می خورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج