1

تمامی نکات مربوط به پرواز مرغ عشق

در خلال روزهای اول تطابق مرغ عشق با شما، خانه شما و قفس جدیدش در خانة شما، اگرچه ملایمت با آن از هر لحاظ ضروری است، ولی جوری رفتار نکنید که انگار زیر پایتان پوسته تخم مرغ است و اگر ذره ای بی احتیاطی کنید، پوسته ها می شکند. در واقع احتياط خوبست، ولی زیاده از حد آن ضروری نیست. چه بسا که برخی از مرغ عشق ها در همان روزهای اول مشتاق خارج شدن از جو ترس و احتیاط هستند و اگر شما خیال کنید که حتماً باید سه هفته را در کمال احتیاط و آرامش بگذرانید، ممکن است حوصله چنان پرنده ها از تنهایی و بی توجه ای به آنها سر برود. بنابراین، صاحب هر مرغ عشق باید با زیر نظر گرفتن رفتارهای پرنده خودش، درک کند که چه وقتی برای نزدیک تر شدن به آن ضروری است، زیرا از این نظر بین مرغ عشق های مختلف تفاوت وجود دارد؛ یعنی برخی از آنها زودتر میل به نزدیک تر شدن شما به قفسشان را پیدا می کنند و برخی دیرتر و به همین دلیل است که مرز احتیاط ۱ تا ۳ هفته تعیین شده و صاحب هر مرغ عشق است که باید بتواند زمان مناسب نزدیک تر شدن به قفس پرنده خودش را تشخیص دهد و کس دیگری جز او نمی تواند در این خصوص نظر بدهد. در واقع بهترین تصمیم این است که از روز هفتم تا دهم، فرصت آزاد بودن و پرواز آزادانه در اتاق را به مرغ عشق بدهید. لطفاً تمامی نکات مربوط به پرواز مرغ عشق در ادامه  توجه کنید.

پروازهای بی خطر

هرچه مرغ عشق به مدت طولانی تر خارج قفس باشد و فرصت بیشتر برای پرواز آزادانه داشته باشد، هم پرواز را بهتر یاد می گیرد، هم با محیط اتاق بیشتر آشنا می شود و کمتر به مراقبت نیاز دارد. این اقدام برای تمرین پرواز و تأمین سلامتی و رفاه آن خوب است، اما قبل از خارج کردن آن از قفس، درب ها و پنجره ها را ببندید و پرده ها را بکشید. اگر پرده ها را نکشید، چون مرغ عشق شیشه را به عنوان یک مانع تشخیص نمی دهد، موقع پرواز با شدت به شیشه برخورد می کند و ممکن است آسیب ببیند یا بمیرد. برای آشنا کردن مرغ عشق با شیشه، ابتدا پرده را کاملاً روی پنجره بکشید.

سپس حدود ۲۰ سانتی متر آن را بالا بکشید یا کنار بزنید و هر روز مقدار بیشتری از آن را بالا بکشید یا کنار بزنید تا تمام پنجره آشکار شود. این عمل فقط چند روز طول می کشد، ولی در خاتمه، متوجه خواهید شد که مرغ عشق شما قدرت تشخیص شیشه را پیدا کرده و موقع پرواز با آن برخورد نمی کند.
برای برطرف کردن مشکل نشناختن شیشه توسط مرغ عشق یا دیگر پرندگان تازه وارد به خانه شما، اگر درب یا پنجره شما شیشه ای است، با نوارچسب رنگی چند علامت ضربدر روی شیشه بچسبانید تا مرغ عشق آن شیشه را به عنوان مانع بشناسد.

اولین پرواز

ممکن است اولین باری که شما درب قفس را باز می گذارید تا پرنده شما خارج شود و به میل خود و آزادانه در فضای اتاق پرواز کند، متوجه شوید که پرنده روی نشیمنگاهش نشسته و همچون موجودی هیپنوتیزم شده به درب باز قفس خیره شده و هیچ تحرکی از خود نشان نمی دهد. در مواجه شدن با این حالت، اگر شما فردی مبتدی باشید، متعجب خواهید شد که چرا پرنده شما از آزادی استفاده نمی کند و از قفس خارج نمیشود.

اما بدانید که این واکنش پرنده شما چندان غیر عادی نیست و بسیاری از آنها مشابه آن عمل می¬کنند. به خاطر داشته باشید که پرنده شما از وقتی از تخم خارج شده است، در جعبه کوچک لانه بوده و هیچ توان یا فرصتی برای استفاده از هوای آزاد نداشته و پس از آنکه به عنوان یک پرنده جوان در قفس قرار گرفت و درست تا این زمان محبوس بوده و هرگز عادت به فضای باز ندارد. لذا اکنون که شما درب قفس را باز کرده اید، حق دارد که آزادی اش را باور نکند.

پرنده شما در چنین حالتی مشکوک می شود و می اندیشد که چه چیزی باعث شده است که درب قفس باز شود و شاید این عمل را به عنوان یک دام یا وضعیت خطرناک برای خودش تفسیر کند. لذا همین طور که به درب باز قفس خیره می شود و بی تحرک سر جایش می نشیند، فکر می کند که چه تصمیمی بگیرد. آیا باید خارج شود؟ آیا اگر خارج شود، خطری آن را تهدید نخواهد کرد؟
گاهی اوقات، با باز شدن درب قفس، واکنش پرنده این خواهد بود که از دیواره قفس بالا رود و خودش را به سقف آویزان کند و مدتی را به فعالیت چرخشی در داخل قفس می گذراند. اما سرانجام تمایل غریزی برای پرواز، به سایر احساسات و تفکرات پرنده چیره می شود و تصمیم به خارج شدن از قفس می گیرد و به محض خارج شدن، در فضای اتاق به پرواز در می آید یا ممکن است برود بالای سقف قفس بنشیند و در مورد اولین پرواز آزاد خودش مشغول تفکر و تصمیم گیری شود.

پرواز مرغ عشق
چگونگی ورود پس از اولین پرواز

بدون شک پرنده به خاطر داشتن پرهای کامل، می تواند حتی در شرایط ناشی گری در فضای اتاق به پرواز درآید. اما چیزهایی مثل کمد، پنجره شیشه ای، لوستر، مبلمان، جالباسی و دیگر وسایل خانه را پیش چشمان خود می بیند و مطمئن نیست که می تواند با وجود این وسایل، پروازی بی خطر داشته باشد. این تصمیم¬گیری نیز انجام می شود و سرانجام پرنده به پرواز در می آید. اما چون قبلاً هرگز پروازی نداشته است که متعاقباً مجبور به فرود باشد، پرنده نمی داند که چگونه باید پس از پرواز روی زمین یا جایی مناسب فرود آید.

به عبارت دیگر، در اولین دفعات پرواز، عمل پرواز به مراتب برای پرنده ساده تر است از فرود آمدن سالم. به هرحال، تمایل و علاقه پرنده به پرواز، موجب پرواز آن می شود و به طور اجتناب ناپذیر در انتهای عمل پرواز، عمل فرود خواهد بود که خوب یا بد آن را نیز انجام خواهد داد. یک پرنده خوش شانس، قادر خواهد بود که در اولین پرواز، فرود موفقیت آمیزی روی قفس خود داشته باشد. پس از فرود روی قفس، بسته به میل آن، یا تصمیم می گیرد روی قفس بنشیند یا با سرعتی کم یا زیاد، به داخل قفس می رود. گاهی پرنده در هنگام فرود، روی یکی از وسایل خانه می نشیند یا روی سقف قفس فرود می آید، اما تمایلی به وارد شدن به داخل قفس ندارد.

داخل قفس کردن پس از فرود متعاقب پرواز

پس از پرواز، خواه و ناخواه پرنده روی سقف قفس، کتابخانه شخصی، مبل، لامپ، لوستر یا کف اتاق فرود می¬آید. هرچه محل فرود بالاتر از سطح زمین باشد، پرنده احساس امنیت بیشتری می کند، زیرا در طبیعت نشیمنگاه ها هرچه بالاتر باشند، دسترسی جانوران شکارچی به آنها کمتر خواهد بود.
اگر مرغ عشق شما روی زمین نشست، ظرف حاوی مخلوط بذور را نزدیک آن بگذارید یا قدری دانه روی زمین یا فرش بریزید. پرندگان چون در طبیعت بیشتر از سطح زمین دانه بر می چینند، خوردن دانه از روی زمین را دوست دارند. در این صورت قفس با درب باز را نزدیک آن قرار دهید تا به میل خودش از آن صعود کند و وارد قفس شود یا احتمالاً برود بالای سقف. اما سرانجام به میل خودش وارد قفس خواهد شد. چنانچه پرنده روی سقف قفس یا روی زمین نشسته باشد، شما می توانید یک حوله باز را که از قبل پرنده را با آن آشنا کرده¬اید، در پشت آن بگیرید و با صدای ملایم بگویید: برو تو، بروتو و در همین حال به آرامی آن را به سمت درب نفس هدایت کنید.

گاهی اوقات، پرنده به راحتی با کمک حوله وارد قفس می شود و گاهی هم می ترسد و با پروازی کوچک روی یکی از وسایل درون اتاق می نشیند. مراقب باشید که شما حق ندارید به زور متوسل شوید و به هر قیمت پرنده را وادار به داخل شدن به قفس کنید. البته این کار عملی است، اما می ترسد و خاطره بدی از اولین پرواز در ذهنش می ماند. هرچه بیشتر تلاش کنید که کار کردن شما با پرنده با ترس توأم نباشد، در دست آموز کردن و تربیت آن موفقیت سریع تری به دست می آورید. دقت داشته باشید که وقتی شما میل دارید پرنده را با سماجت و در صورت نیاز با خشونت وادار به کاری چون خارج شدن از قفس یا وارد شدن به آن کنید، پرنده منظور قلبی شما را درک نمی کند و تنها چیزی که از عمل شما به ذهنش می رسد، این است که شما قصد گرفتن آن را دارید.

حال اگر به گرفته شدن یا هدایت شدن توسط شما عادت داشته باشد، این موضوع به معنی اهلی و دست آموز بودن کامل آن است و اساساً چنان پرنده ای مراحل ترس از شما و یادگیری اعمالی چون خارج شدن از قفس، پرواز، فرود و وارد شدن به قفس را پشت سر گذاشته است. اما پرنده ای که هنوز در فرود پس از پرواز و وارد شدن به قفس مشكل دارد؛ معنی اش این است که هنوز به طور کامل دست آموز نشده و از اعمال و رفتارهای شما به شدت می ترسد. در این حالت، هرگونه اصرار، سماجت یا خشونت شما در وادار کردن پرنده به عمل مطلوب شما، آن را می ترساند و این ترس به شدت در رام شدن، دست آموز شدن و تربیت صحیح آن اثر منفی می گذارد.

اگر پرنده پس از پرواز، روی یک پلندی مثل هریک از وسایل خانه نشست، شما می توانید قفس در باز را به آن نزدیک کنید. شاید به راحتی وارد قفس شود و شاید امتناع ورزد و همچنان روی آن بلندی بماند و با هر تلاش شما، حالت پرواز به خودش گیرد و شما میل ندارید که دوباره پرواز کند و روی چیز دیگری بنشیند. پس اگر علاقه به وارد شدن به قفس نشان نداد، راحتش بگذارید تا خودش تصمیم به فرود و وارد شدن به قفس بگیرد و در این حالت، در طول شب چراغ را روشن نگهدارید. گاه ممکن است تا صبح روز بعد هنوز روی همان بلندی نشسته باشد. اما سرانجام گرسنگی و تشنگی بر آن چیره می شود و مجبور می شود به میل خودش فرود بیاید و وارد قفس شود. به هر حال اولین پرواز تمرینی دشواری هایی را به همراه دارد که باید آن را تحمل کنید.

اما بدانید که پرواز دوم در روز بعد آسان تر و کم مشکل تر انجام خواهد شد و پس از چند روز، پرنده یاد می گیرد که بدون ایجاد مشکل برای خودش و شما، پروازهای درون اتاقی اش را انجام دهد و با احساس لذت و موفقیت و بی دردسر به قفسش برگردد.
هشدار: در استفاده از حوله، پارچه یا روزنامه برای هدایت پرنده به داخل قفس، باید بسیار محتاط باشید، زیرا پرنده از چنان چیزها به شدت می ترسد. لذا اگر احساس می کنید که پرنده شما در مواجه شدن با هر چیز، ذره ای احساس ترس یا اضطراب می کند، از خیر استفاده از آن وسیله و هدایت اجباری پرنده بگذرید و اجازه ندهید که اعتماد پرنده از شما سلب شود.

توجه داشته باشید که پرنده، آدم نیست که اعمال و رفتار و چیزهایی را که شما برای هدایت آن به کار می گیرید، خیرخواهانه تفسیر کند. پرنده از هر چیز جدید و خو نگرفته به آن می ترسد و وقتی شما آن را بترسانید، اعتمادش به شما ضایع می شود و با حرف زدن و رفتارهای ملایم بعدی نمی توانید از آن معذرت بخواهید یا برایش توضیح دهید که قصد ترساندنش را نداشته اید. پرنده میترسد و برطرف کردن آثار این ترس، بسیار دشوار است. به عبارت دیگر، شما در انجام رفتارهای ترس آور برای پرنده، در واقع قصد دارید که زودتر به مقصود خودتان برسید، اما چون پرنده این نیت شما را درک نمی¬کند، عمل شما را به صورت یک رفتار شکارچی گرانه تفسير میکند و می ترسد و مدت¬ها طول می کشد تا ترسش از شما را فراموش کند. لذا چنین رفتارها دقیقاً نتیجه معکوس میدهد و به جای تسریع مدت رام کردن، ممکن است روزها یا هفته ها آن را به تعویق بیندازید.


                               این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

[av_button label=’محصولات مجموعه پرورش ماکیان نیازی‘ link=’page,1115′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” icon_select=’yes’ icon=’ue854′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-4jddcd’ admin_preview_bg=”]

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ایلیا گفت:

    سلام
    من برای اینکه مرغ عشقم سرحال باشه میخام تو خونه رها کنم کمی پرواز کنه
    به نظر شما بدون دستی کردن اینکار رو میشه انجام داد یا پرنده پرواز میکنه میره؟

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج