0

دمای مورد نیاز و استاندارد در سالن پرورش کبک

سالن پرورش کبک

در مقالات قبل در مورد تهویه و سالن پرورش بوقلمون پرداختیم در ادامه به دمای سالن پرورش کبک ،  و کنترل دمای سالن، کنترل دمای بدن طیور، و تاثیر افزایش دما بربدن طیور و دیگر نکات را بررسی می کنیم.

دریچه های هوا

در سالنها دریچه هایی برای تهویه بهتر و ورود و خروج هوا در شرایط اضطراری نصب می کنند. این موضوع در سالن های بسته اهمیت بیشتری پیدا می کند بخصوص در زمان قطعی برق سطح مناسب این دریچه ها به ازای هر ۱۵۰-۱۰۰ کیلوگرم وزن زنده ۱ متر مربع است و در طول سالن تعبیه می شوند.

محاسبه های فنی و طراحی سیستم های تامین شرایط محیطی مناسب سالن ها:

از مهمترین هدفهای احداث ساختمانها و تاسیسات پرورشی تامین شرایطی از جمله زنده ماندن، سلامت، رشد، شادابی پرندگان، تامین هوا، رطوبت و روشنائی مناسب می باشد.

                 در جدول بعد مقدار مدفوع، حرارت و رطوبت طیور با وزنهای مختلف درج شده است.

وزن بدن (gr) مقدار دفع مدفوع در شبانه روز (gr) مقدار تولید گرما (کیلو کالری در ساعت) میزان رطوبت تولیدی از تنفس و مدفوع در شبانه روز (gr)
500 44 80 9600
900 82 120 14100
1400 114 140 17600
1800 140 160 20300
2300 162 180 21800
2700 200 – 178 200 23500

دما و مدیریت آن

کبک و طیور مانند سایر موجودات خونگرم می توانند دمای بدن خود را در محدوده ای معین حفظ کنند. طیور قادر به تنظیم دمای بدن با درجه حرارت های خیلی پایین که استرس سرمایی گوییم و درجه حرارت های خیلی بالا که استرس گرمایی گوییم نیستند. دمای بدن طیور بین 7/41 – 6/40 می باشد که به عواملی چون نژاد، جنس، شرایط فیزیولوژیکی و … دارد.

 دمای بدن طیور را چگونه کنترل کنیم؟

بعلت متابولیسم مواد مغذی در بدن طیور حرارت تولید می شود که طیور بروشهای زیر قسمت عمده این حرارت تولید شده را دفع می کنند:

  1. تشعشع: وقتی دمای سطح بدن حیوان بالاتر از هوای مجاور باشد دمای بدن از طریق تشعشع کاهش می یابد.
  2.  انتقال: وقتی سطح بدن حیوان در تماس با عوامل محیطی سردتر مثل کف، مواد جامد هوا و …. قرار گیرد گرمای بدن به آنها منتقل می شود و باعث خنک شدن بدن حیوان می شود.
  3.  انتشار: وقتی هوای خنک در تماس با سطح بدن حیوان قرار گیرد گرم و منبسط می شود و بطرف بالا صعود می کند به این ترتیب بدن حیوان خنک می شود به همین دلیل طیور در سرما پرهای خود را سیخ می کنند تا مانع جریان هوا شوند.
  4.  تبخیر آب: در بیشتر پستانداران دفع رطوبت و حرارت توسط غدد عروقی صورت می گیرد ولی در طیور غدد عروقی وجود ندارد و دفع گرما از طریق تبخیر رطوبت تنفسی و ریوی صورت می گیرد. در درجه حرارت بالا نفس زدن ضروری است. هر چه رطوبت نسبی بالا باشد تنفس سریعتر خواهد شد. بنابراین یکی از راههای خنک کردن حیوان خیس کردن می باشد.
  5.  دفع مدفوع: مقدار کمی از آب بدن بوسیله مدفوع دفع می شود و در اثر تبخیر آب حيوان مجبور می شود آب زیادی مصرف کند. که این آب اضافی بوسیله مدفوع دفع میشود.
  6. تولید تخم: با خروج تخم مقدار بسیار اندک و غیر قابل توجه حرارت از بدن حیوان دفع می شود.

 تنظیم حرارت بدن در طیور دارای چه مکانیسم های می باشد؟

در درجه حرارتهای پائین تر از ۲۵ درجه سانتی گراد حدود ۸۰-۷۵ درصد از کل حرارت تولیدی بوسیله راههای انتقال دفع می شود. دمای مناسب برای طیور بالغ حدود ۲۴-۱۸ درجه سانتی گراد است. اگر دما کمتر از این مقدار شود حیوان با بالا بردن متابولیسم گرمای بیشتری تولید می کند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وقتی دمای سالن پرورش کبک  افزایش پیدا کند دمای بدن نیز بالا می رود و مصرف غذا کاهش می یابد و در نتیجه رشد و تولید کم می شود و وقتی حرارت به بالای ۴۸ درجه سانتی گراد برسد پرنده نمی تواند حرارت را دفع کند و در اثر گرما زدگی تلف می شود.

کلا در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد حیوان به روشهای زیر سعی می کند دمای بدن خود را کاهش دهد:

  • منبسط کردن رگ های سطحی بدن
  • باز کردن پر و بال
  • کاهش اشتها
  • کاهش فعالیت
  • نفس نفس و له له زدن

تأثیر افزایش دما بر طیور

الف) افزایش مصرف آب، تنفس، حرارت بدن و استرس.

ب) کاهش مصرف غذا، اکسیژن، فشار خون، ضربان قلب، اندازه و فعالیت تیروئید، کلسیم، تولید تخم، کیفیت تخم

عایق نمودن ساختمانها در برابر گرما:

چون دمای سالن پرورش کبک خارج بالاتر یا پائین تر از داخل می باشد بنابراین یکی از راههای مهم حفظ دما عایق کردن است و لازم است برای ساخت از مصالحی استفاده شود که انتقال دهنده کمتری از حرارت باشند. میزان مقاومت مواد در برابر انتقال حرارت را با R نشان می دهند و مقدار آن برای مواد مختلف در جدول زیر آمده است. عایق­ها وقتی خشک باشند حرارت را عبور نمی دهند به همین دلیل بهتر است عایق ها را بصورت لایه های میانی و دور از اثرات محیطی نصب کنیم. تأثیر سقف برای هدر رفتن حرارت بیشتر از دیوارها می باشد.

مقدار مقاومت در برابر عبور حرارت برای سقف و دیوارهای سالن در آب و هواهای مختلف

 

نوع آب و هوا میزان مقاومت عبور حرارت (R)
سقف دیوارها
سردسیر 13 9
معتدل 8 5/2
گرمسیر 4 2

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج