0

آبستنی کاذب در سگها(دلایل،پیشگیری،درمان)

آبستنی کاذب در سگها  گاهی حتی اگر سگ ماده باکره بوده یا مرکز با سگ نری جفت گیری نکرده باشد ایجاد می­گردد و حيوان كليه نشانه های مرحله نخست زایمان را نشان می­دهد یعنی بستر را آماده می­کند، وسایل را به اطراف می پراکند، زوزه می­کشد، غذا نمی خورد و گاهی از سر پستانک­ها تراوش شیر مشاهده می گردد. در ادامه به آبستنی کاذب در سگها(دلایل،پیشگیری،درمان) آن ها می پردازیم.

آبستنی کاذب

آبستنی کاذب حالتی است برای یک مرحله از چرخه فحلی که در زمان غیر آبستن بودن سگ ماده رخ می­دهد. آبستنی کاذب به مدت ۶۰-۳۰ روز طول میکشد و علایم آن براساس طول دوره و شدت بیماری متغیر است. پیشنهاد شده که غلظت های بالای هورمون پرولاکتین در پلاسما که از غده هیپوفیز (هیپوفیز قدامی) ترشح می شود عامل ایجاد آبستنی کاذب می باشد. به عبارتی هورمون تولید شیر را مسئول آن دانسته اند. علایم درمانگاهی آبستنی کاذب عبارتند از اتساع شکم مانند زمان آبستنی که به همین دلیل صاحب دام گمان می­کند که حیوان آبستن شده و منتظر تولد توله ها می ماند. از دیگر علایم این عارضه ترشح قهوه ای موکوسی بدون بو از ناحیه فرج، التهاب و پرخونی غدد پستانی همراه با تولید شیر بسیار کم، زایمان ساختگی همراه با لانه سازی و احساس مادری یا تعلق احساسی نسبت به اشیاء بی جان، تغییراتی در خلق و خو و تحریکات زایمانی است به عبارت دیگر بسیاری از علایم آبستنی توسط حیوان بروز می کند. در این عارضه ممکن است یک یا چند علایم از موارد نام برده شده مشاهده شوند.

آبستنی کاذب در سگها

از آنجایی که آبستنی کاذب به عنوان یک مرحله فیزیولوژیک در چرخه فحلی سگ ماده به شمار می رود درمانی برای آن ضروری نمی بینند. استفاده از هورمون­ها برای درمان چندان توصیه نمی شود ولی در سگ­های ماده ای که علایم شدیدی از آبستنی کاذب را نشان می دهند استفاده از هورمون استروژن (استرادیول) به صورت روزانه به مدت ۳ تا ۵ روز غالباً علایم را کاهش می­دهد و البته با قطع ناگهانی درمان ممکن است نشانه­ های بالینی رجعت نماید. پروژسترون به سرعت نشانه های بالینی را کاهش می دهد و این عمل احتمالاً با مهار آزاد شدن پرولاکتین از هیپوفیز صورت می­گیرد. این ترکیبات را می توان به صورت خوراکی یا به وسیله تزریق ترکیبات دیرجذب مصرف نمود. در صورتی که درمان خوراکی بسیار زود به پایان رسد نشانه های بالینی مجددا عود می کند. داروهای آرام بخش و داروهای گرم و سردکننده موضعی برای غدد پستانی به کار رفته است. از طرفی کاهش غذا و آب به مدت ۴۸-۳۶ ساعت برای کنترل علایم به خصوص بزرگی و التهاب پستان­ها کافی است. گاهی اوقات بهبودی خودبه خود رخ می دهد اما بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید و به یقین توصیه های او در درمان مناسب حیوان مفید خواهد بود. آرام بخش ها و یا استفاده از قلاده­های آرام کننده، تزریق هورمون مردانه تستوسترون از راه عضلانی با حداکثر مقدار ۳۰ میلی گرم برای یک بار توصیه شده است. می توان این دارو را از طریق خوراکی به مدت ۷ روز ادامه داد. تزریق آندروژن می­تواند جلوی علایم آشیانه سازی را در حیوان بگیرد. استفاده از آندروژن­ها احتمالاً از پروژسترون و استروژن مفیدتر است چون هیچگونه عوارض جانبی بر رحم ندارند. بنابراین در درمان آبستنی کاذب ۴ راه توصیه می­شود:

  1. در موارد شدید، درمان جراحی و برداشت کامل رحم و تخمدان­ها.
  2. درمان با استروژن، پروژسترون یا تستوسترون، آرام بخش ها و گرم کننده یا سردکننده های موضعی برای پستان.
  3. استفاده از داروهای ضد پرولاکتین مانند برموکریپتین و کابرگولین که با موفقیت همراه است.
  4. به حیوان اجازه جفت گیری و آبستنی داده شود به خصوص در سگ های ماده باکره مشروط به آنکه سگ ماده خیلی پیر نباشد در این رابطه باید به خاطر داشتی یک سال از سن سگ با هفت سال از عمر انسان برابری می کند. در هر حال تنها در میان حتمی برای آبستنی کاذب پایدار برداشتن رحم و تخمدان است.

در جدول زیر تاریخچه و علایم ۵۹ سگ ماده با آبستنی کاذب از سن هفت ماهگی تا ده سال در ۲۸ نژاد مختلف بررسی شده است.

علایم و تاریخچه وجود داشته وجود نداشته گزارش نشده
آبستنی معمولی و طبیعی 11 26 22
آبستنی کاذب قبلی 21 16 22
ترشح شیر و رشد پستان 54 5
رفتار آشیانه سازی 5 54
افسردگی و تغییرات رفتاری 12 47
بی اشتهایی 5 22 32
التهاب پستان 1 58

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج