0

معرفی و بررسی بیماری های ناشی از فتق­ در سگها

بیماری های ناشی از فتق­ در سگها

به بیرون زدگی محتویات شکمی از طریق سوراخ طبیعی یا غیر طبیعی از دیواره حفره شکمی، فتق می گویند و علل ایجاد آن متعدد است. فتق­ها ممکن است مادرزادی، ارثی و یا عفونی باشند. ضربه هم از عوامل اکتسابی ایجاد کننده فتق به حساب می آید. انواع فتق شامل: فتق دیافراگماتیک، فتق پرينه، فتق نافي، فتق اسکروتال، فتق صفاقی- پریکاردی، فتق هیاتال و فتق اینگوئینال می باشد که در زیر تنها به شرح برخی از انواع فتق در سگ­ها می پردازیم. در این پست به معرفی بیماری های ناشی از فتق­ در سگها می پردازیم.

فتق­ها

فتق دیافراگماتیک یکی از انواع فتق در سگ ها می باشد که اغلب در اثر ضربات ناشی از تصادف با اتومبیل رخ می دهد. البته وجود برخی نقایص مادرزادی نیز در بروز آن مؤثر است. حيوان مبتلا اغلب دچار سختی تنفس می شود که میزان این سختی در تنفس به شدت فتق ایجاد شده نیز بستگی دارد. در صورتی که معده از سوراخ فتق بیرون بزند، حیوان اغلب دچار نفخ می گردد. در مواردی که عارضه به شکل مزمن در آید، کاهش وزن ممکن است بیش از مشکلات تنفسی خود را نشان دهد.

در فتق های صفائی – پریکاردی اغلب محتویات شکمی وارد کیسه پریکارد قلب می شود که این نوع فتق را اغلب هنگام کالبدگشایی حیوان می توان دید.

بیماری های ناشی از فتق­ در سگها

در فتق مری، سوراخ دیافراگم در مدخل ورود مری به محوطه شکمی متسع شده، از این رو قسمت هایی از بخش شکمی مری، محل اتصال مری به معده و بخش هایی از معده از این راه وارد قفسه سینه می شود. علائم آن می تواند نامشخص تا بسیار شدید باشد. گاهی بدنبال آن تورم مری، بی اشتهایی، زیزش شدید بزاق و استفراغ در حیوان دیده می شود. در تشخیص عارضه، رادیولوژی و اندوسکوپی بسیار کمک کننده است. در این حالت ارگان هایی نظیر معده، روده ها و سایر اندام های محوطه شکمی را در داخل قفسه سینه می توان دید.

فتق های نافی در سگ­ها ممکن است به شکل ثانویه به دلیل نقص در بسته شدن طبیعی حلقه نافی رخ دهد که در این حالت، محتویات شکمی وارد بافت زیر پوستی ناف می شود. اندازه چنین فتقی متغیر بوده، به میزان نقص حلقه نافی و مقدار محتویات شکمی بیرون زده به داخل کیسه فتق بستگی دارد. در مورد علت ایجاد فتق های نافی نقش ژنتیک را نیز مؤثر و مهم می دانند. اما کشش زیاد نوزاد هنگام تولد و یا بریده شدن بند ناف از نقطه ای نزدیک به دیواره حفره شکم، از شرایط مستعد کننده ایجاد آن در حیوان محسوب می گردد. تشخیص، عمدتاً با مشاهده تورم ناحیه ناف است که ممکن است با فشار محتویات به داخل شکم، این محتویات از کیسه فتقی به داخل حفره شکمی برگردد. در صورتی که با این کار فتق اصطلاحاً جا زده نشود باید به وجود آبسه نافی هم شک کرد. اصولاً راه صحیح درمان فتق ها درمان جراحی می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج