0

معرفی و بررسی بیماری کیست هیداتیک در سگها

بیماری کیست هیداتیک در سگها

بیماری های مشترک بین انسان و سگ، از مهم ترین و حساس ترین بیماری ها در دنیای پزشکی و دامپزشکی محسوب می گردد. امروزه با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در جهان و به همراه آن سخت تر شدن شرایط زندگی در محیط های شهری، شاهد روی آوردن انسان به سمت بخش دیگری از طبیعت که همان دنیای شگفت انگیز حیوانات می باشد، هستیم. این امر علاوه بر جنبه های مثبت و مفیدی که در عرصه های مختلف انسانی و عاطفی دار است، می تواند در صورت عدم وجود آگاهی و شناخت کافی انسان از عوامل بیماری زا و نیز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، سلامتی او و دیگر افراد جامعه را با خطرات جدی روبرو نماید. بیماری کیست هیداتیک در سگها یکی از این بیماری هاست که در ادامه به بررسی عوامل این بیماری و درمان آن می پردازیم.

بیماری های مشترک بین انسان و سگ

در این بخش تلاش شده تا به مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و سگ اشاره شود تا از این طریق افرادی که علاقمند به نگهداری این موجود زیبا و باوفا در منزل و یا باغ محل سکونت خود هستند، با آگاهی کافی از شرایط بروز این بیماری ها، علائم آن و نیز روش های مقابله و پیشگیری از بروز آنها، اقدام به این امر نموده و بدین طریق در حفظ سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه مؤثر واقع شوند.

بیماری کیست هیداتیک در سگها

کیست هیداتیک

این بیماری، یک عارضه انگلی در انسان و حیوانات محسوب شده و توسط نوزاد کرم اکینوکوکوس گرانولوزوس در بدن ایجاد می شود. میزبان اصلی و یا نهایی این انگل، حیوانات وحشی بویژه سگ­ها بوده و میزبان واسط آن که کیست در بدن آنها تشکیل می شود انسان، گاو، گوسفند، شتر و سایر پستانداران می باشند.

در واقع به غیر از پرندگان و گوشتخواران، مابقی حیوانات مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری، گسترشی جهانی داشته و در تمامی قاره های جهان دیده می شود. اما در کل، در مناطقی که پرورش گوسفند و گاو به شکل سنتی انجام شده و اغلب گله داری توسط سگ گله در چراگاه صورت می گیرد، بیماری از شیوع بیشتری برخوردار است. انگل بالغ در روده باریک سگ زندگی می کند و دارای سه بند است که بند بارور توسط مدفوع سگ به خارج دفع می شود. با بلع این بند توسط میزبان واسط، آلودگی در بدن رخ داده و لاروهای این کرم وارد نسوج بدن می شوند و در نهایت به کیست تبدیل می گردند. اگر انسان امعاء و احشاء علف خواران آلوده را جهت تغذیه سگ­ها مورد استفاده قرار دهد، قطعاً به بقای چرخه حیات این انگل کمک می نماید. آلودگی در انسان، اغلب در دوران کودکی رخ می دهد و عفونت ممکن است به مدت ۵ الی ۲۰ سال در بدن مخفی بماند. البته فاکتورهای شغلی و رفتاری نیز در مورد ابتلا به این عارضه در انسان مطرح است. از این روشکارچیان، صیادان، چوپانان و کسانی که دائماً در جنگل ها در رفت و آمد هستند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری می باشند. در این عارضه، کبد و ریه ها بیشتر درگیر می شود. علائم به شکل تب، خارش پوستی، کهیر، زردی، سرفه، درد سینه، خونریزی ریوی، گاها وجود توده قابل لمس در کبد، صرع و کوری نمود می یابد که در واقع بروز هر کدام از این علائم بستگی به محل تشکیل کیست دارد. جهت تشخیص آن در انسان، از التراسونوگرافی و سی تی اسکن می توان بهره برد. تست های ایمنولوژیک هم در جهت تشخیص و نیز جهت ارزیابی پس از عمل جراحی و یا درمان دارویی موثر است. درمان این بیماری در سگ­ها استفاده از داروی ضدانگل پرازيكوانتل است که باید تا 48 ساعت پس از درمان، حیوان تحت کنترل باشد و مدفوعش جمع آوری شده و معدوم گردد. در مورد سگ های گله نیز درمان باید هر 45 روز یکبار صورت بگیرد. در ارتباط با دام های آلوده به کیست، کشتار و معدوم نمودن اندام و ارگان­های مبتلا توصیه می شود. چرا که برای دام مبتلا به کیست، درمانی وجود ندارد. درمان عارضه در انسان، عمدتاً از طریق جراحی و خارج کردن گیا بزرگ بوده که این درمان نیز تنها در افرادی که علائم بالینی را از خود نشان می دهند و یا کیست های بسیار بزرگی در بدن دارند، انجام می شود. اما روش های غیر جراحی نیز در این زمینه وجود دارد که آسپیره کردن زیر پوستی در مورد کیست های موجود در ریه، کبد و یا سایر کیست های در دسترس، یکی از آنهاست. جهت کنترل بیماری و نیز پیشگیری از وقوع آن، شستن دست ها پس از تماس با سگ ها، عدم دست زدن به مدفوع سگ، جلوگیری از ورود سگ های ولگرد به محیط زندگی و زمین های زراعی، درمان زود هنگام سگ­های خانگی مبتلا، ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه جات با مواد شوینده و رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه هنگام کار بر روی تخم این انگل الزامی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج