0

بیماری های قارچی سنجاب(تشخیص،پیشگیری،درمان)

از جمله بیماری های قارچی سنجاب می توان به درماتومایکوز ،آدیاسپیرومایکوز،آدیاسپیرومایکوز را می توان نام برد در ادامه این مقاله با راه های تشخیص ، پیشگیی و درمان آن ها آشنا می شویم.

بیماری های قارچی

درماتومایکوز

درماتومایکوز، بیماری قارچی است که بیشتر تحت عنوان کچلی شناخته شده است. عوامل ایجاد کننده این بیماری تریکوفیتون وروکوزرم، تریکوفیتون منتاگروفیت، میکروسپوروم ژیپسیوم و میکروسپوروم کانیس تریکوفیتون شوئن لینی، تریکوفیتون روبروم، میکروسپوریوم ویستورتوم، میکروسپوریوم اودوئینی می باشد. شایع ترین عوامل بیماری تریکوفیتون منتاگروفایتوس و میکروسپوروم ژیپسیوم است که حیوانات مختلف از جمله سنجاب ها را متأثر می سازند. همچنین سنجاب ها می توانند میکروسپوروم کنیس را به انسان منتقل نمایند.

نشانه های بالینی

نشانه های بالینی شامل کچلی مطلق، اریتم، خارش و لکه های فلسی روی بینی، پوست سر، پشت گوش­ها و روی پا و ران ها است. نواحی مبتلا گرد و مایل به قرمز می باشند و با رشد قارچ در پیاز مو و ایجاد آماس، موهای ناحیه می ریزد.

یافته های کالبدگشایی

نشانه های ماکروسکوپی همان هایی می باشد که تحت عنوان نشانه های بالینی شرح داده شده است. دیده­های میکروسکوپی ضخیم شدن اپیدرم همراه با هیپرکراتوز و دیدن خرده ریزه های سلولی و کراتین در سطح پوست را در بر می گیرد. درم ممکن است دارای شمار قابل توجهی از لنفوسیت ها بوده و لکوسیت های پلی مورف نیز ممکن است دیده شوند ولی شمار آنها قابل توجه نمی باشد. شماری میسلیوم در پیرامون فولیکول­های مو دیده می­شود.

بیماری های قارچی سنجاب

تشخیص

تشخیص بر اساس مشاهده میسیلیوم قارچ در مواد به دست آمده از تخریش های پوست یا با استفاده از آسیب شناسی و یا کشت ارگانیسم بر روی محیط سابورو می باشد. شفاف نمودن نمونه ها با پتاس ۱۰ درصد، آزمایش را تسهیل می سازد.

پیشگیری و درمان

درمان در سنجاب ها شامل استعمال موضعی و عمومی است. اما استفاده از گریزئوفولوين به مقدار ۲۵ میلی گرم برای مدت زمان ۱۴ روز سفارش شده است. در برخی منابع دوره درمانی ۳۰ تا ۶۰ روز ذکر شده است. برای تجویز دارو مقدار ۲۵ میلی گرم پودر نرم را از قرص­های آن تهیه نموده و با شربت قند مخلوط می­نمائیم و سپس دوز معینی از دارو به شیوه خوراکی به حیوان داده می شود. استعمال موضعی پماد تنطورید روی جراحات در کاهش تهاجم ثانویه باکتریایی مفید است.

استفاده از کرم پودر گریزئوفولوین در یک پوند (۴۵۳ گرم) غذا جهت درمان همه گیری هایی که به طور طبیعی در حیوانات رخ می­دهد سفارش شده است. ضدعفونی قفس ها و کنترل انگل های خارجی برای ریشه کن نمودن بیماری سفارش شده است.

یکی از راه های کنترل بیماری، استعمال پودر سولفور به جایگاه نگهداری، با استفاده از عوامل موضعی مختلف مانند محلول های پروپیلن گلیکول و سالیسیلیک، محلول­های سدیم کاپریلات و بتادین حاوی اسیدهای تانیک، بنزوئیک و سالیسیلیک می باشد.

آدیاسپیرومایکوز

این بیماری در سنجاب­ها با عامل خارجی امونزیا پاروا، و امونزیا کریسونس گزارش شده است. این عارضه، یک بیماری گرانولوماتوزی ریوی خوش خیم و خود محدود شونده است که وقوع آن در جوندگان مختلف از جمله سنجاب قرمز گزارش شده است. تشخیص بیماری معمولاً به طور اتفاقی با رادیوگرافی حفره صدری اخذ شده برای اهداف دیگر و یا در هنگام کالبدگشایی صورت می گیرد. تاکنون درمانی برای این بیماری در سنجاب­ها گزارش نشده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج