0

هر آنچه که در مورد خواب در گربه باید بدانید

خواب در گربه

گربه­ ها نسبت به سایر حیوانات از خواب بیشتری برخوردار بوده و علاقه خاصی به خواب و استراحت دارند و ترجیح می­دهند محل استراحت خود را بیشتر در روی بلندی و در محل­های گرم به خصوص در اطراف شوفاژهای گرم کننده انتخاب کنند. در ضمن از نشستن در روی مبل و یا تشک مخصوص خود لذت می­برند و در هر حال بیشتر دوست دارند صدرنشین باشند و مشرف به همه چیز و تسلط بر اوضاع و احوال خانه باشند. دراین پست به بررسی خواب در گربه ها می پردازیم.

مسئله خواب در گربه

گربه از 24 ساعت شبانه­ روز حدود 18 – 16 ساعت آن را دوست دارند در خواب و استراحت به سر برند، 6 -4 ساعت آن را صرف لیسیدن و تیمار کردن و تمیز کردن خود پرداخته و موهای خود را تمیز و شفاف می­کنند و چند ساعتی را صرف خوردن غذا در دفعات مختلف می­کنند.

آیا گربه ­ها هم خواب می­بینند

در تحقیقات انجام گرفته در روی گربه، در اطاق سربسته و ساکت توانسته ­اند با قرار دادن دستگاه الکتروانسفالوگراف (نوارهای مغزی) به ناحیه سر گربه، نوارهای مغزی را در گربه به ثبت برسانند که نشان دهندۀ فعالیت­های مغزی در گربه بوده و نوسانات الکتریکی مغز را در گربه در حالت استراحت، حالات هیجانی و استرس ­زا و در خواب­های سطحی و عمیق نشان می­دهد.

در گربه، در حالت بیداری و خواب، به طور مرتب، گربه اطلاعاتی را از محرک­ های خارجی و محیطی دریافت می­کنند و آن را به مغز انتقال داده و پاسخ این گونه تحریکات محیطی به صورت امواج طبیعی نوار مغزی به صورت نوار الکتروانسفالوگراف قابل ثبت و تفسیر می­باشد، در زیر نوارهای الکتروانسفالوگراف گربه را در سه حالت هوشیاری کامل، در حالت آرامش و در حالت خواب آرام نشان می­دهد.

خواب در گربه

از مطالعات به دست آمده در روی گربه­ ها با استفاده از الکتروانسفالوگراف ، در مراحل مختلف خواب­های عمیق و نیمه­ عمیق مشخص نموده ­اند، حدود 30 – 15%  از گربه­ ها دارای خواب عمیق و کمتر از 70% آن­ها دارای خواب­های سطحی بوده ­اند. و باز مدارک به دست آمده نشان می­دهد گربه­ ها بیشتر در شرایطی که دارای خواب عمیق هستند، خواب می­بینند، به طوری که در شرایط معمولی می­توان علائم خارجی خواب را در روی گربه­ ها با مشاهدۀ حرکات ناگهانی سبیل­ ها، تکان­ دادن گوش­ها، گاهی با صداهای خارجی که از خود بروز می­دهند و یا حرکت پنجه ­ها و چنگال­ ها که از خود نشان می­دهند قابل بررسی است و با این تفاسیر گربه مرتب علائم خطر ناشی از هیجانات عصبی و غیره را از محیط خارج دریافت می­کنند و مغز عکس ­العمل لازم را انجام می­دهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج