0

تغذیه اسب:تغذیه کرّ­ه­ اسب بی­ مادر

تغذیه کرّ­ه­ اسب بی­ مادر

در صورتی که برای پرورش یک کرّه یتیم و بی مادر دایه­ ای پیدا نشود باید آن­ها را به صورت دستی به وسیله بطری تغذیه نمود. بطری تغذیه را می­توان به راحتی با قرار دادن یک سرپستانک بر روی یک شیشه نوشیدنی ساخت. کرّه­ ها باید هر چه سریع­تر نوشیدن شیر از یک سطل را یاد بگیرند. برای این کار اجازه دهید کرّه، شیر را از روی انگشت شما بلیسد؛ سپس انگشتان خود را در سطل فرو ببرید و کرّه اسب را ترغیب نمایید به دنبال انگشت سر خود را در سطل فرو برده و شیر بنوشد. البته هرگز نباید سر حیوان را به زور در سطل شیر فرو کرد. در مطالب قبلی در مورد تغذیه اسب های بیمار مطالبی را بیان کردیم. در این پست به بررسی تغذیه کرّ­ه­ اسب بی­ مادر می پردازیم.

تغذیه کرّ­ه­ های بی­ مادر

اگر کرّه زودرس بوده یا فاقد واکنش طبیعی مکیدن باشد باید تا زمانی که نوشیدن شیر از سطل را بیاموزد او را توسط لوله معدی تغذیه نمود. لوله معدی یک لوله لاستیکی نرم می­باشد که آن را از سوراخ بینی حیوان وارد کرد و پس از عبور از حلق به معده حیوان وارده می­نماید. سپس شیر را به آرامی در قیفی که به لوله متصل است ریخته می­شود تا بدین ترتیب به معده حیوان فرستاده شود.

برای این کار سوراخ­ بینی حیوان باید به خوبی چرب شوند و زمانی که لوله معدی به حلق رسید کرّه باید آن را ببلعد تا لوله وارد مری شده و داخل شش­ها نگردد. باید پیش از ریختن شیر در لوله­ با قرار دادن گوش در کنار انتهای لوله به صدای آن توجه نمود. اگر لوله وارد شش­ها شده باشد یک صدای مشخص به گوش می­رسد که در این زمان باید لوله به آرامی به عقب کشید. پیش از انجام این کار باید یک دامپزشک به شما نحوه استفاده از لوله معدی را به درستی یاد دهد.

یک جایگزین مناسب شیر مادیان را باید طبق دستور داده شده مورد استفاده قرار داد؛ شیر گاو بسیار غنی است اما می­توان از شیر بز استفاده نمود. در طول دو هفته اول کر­ّ­ه ­های طبیعی سالم باید هر دو ساعت یک بار و طی دو هفته دوم هر چهار ساعت یک بار تغذیه شوند. در ادامه نیز آنها باید تا زمان شیرگیری چهار بار در روز تغذیه گردند. مقدار و مدت تغذیه مورد نیاز با توجه به اندازه، سن و مرحله سلامتی کرّه­ها متغیر است.

اما اصولاً آن­ها باید در هر بار در حدود یک چهارم پاینت (142 میلی­لیتر) تغذیه شوند. میزان تغذیه باید هر هفته افزایش یابد البته تا حداکثری که کرّه­ها بدون ابتلا به اسهال تغذیه نمایند این افزایش ادامه یابد. اسهال بدون داشتن تب و یا هرگونه نشانه دیگر بیماری می­تواند نشان­دهنده پرخوری کرّ­ه باشد که در این صورت باید جیره را با توجه به آن تعدیل نمود.

تغذیه کرّ­ه­ اسب بی­ مادر

کرّه ­های یتیم باید هر چه سریع­تر از خوراک­های جامد استفاده نمایند. این کار موجب رشد روده ­ها شده و به کرّه­ها اجازه می­دهد که زودتر از شیر گرفته شوند. پلت­های حاوی شیر یا پلت­های جایگزین شیر را می­توان به سطل جایگزین شیر حیوان اضافه نمود تا کرّه­ها به خوردن آن­ها ترغیب شوند. پلت­ها باید حاوی حداقل 18-16 درصد پروتئین با کیفیت عالی، میزان بالایی انرژی و سطوح مناسبی از مواد معدنی و ویتامین­ها به خصوص کلسیم و فسفر باشد.

کرّه ­های یتیمی که به روش دستی تغذیه می­شوند باید در زمان ممکن از جایگزین­ های شیر گرفته شوند. شیرگیری زودهنگام هزینه کارگر را پایین آورده و نیز کرّه اجازه می­یابد که زندگی طبیعی­تری داشته باشد. کرّه­ باید به خوبی تحت مراقبت قرار گرفته و به طور مناسب و کافی به صورت خزیدنی تغذیه شود. به بیان دیگر جیره مبتنی بر شیر باید به تدریج کاهش یافته و تغذیه خزیدنی برای سه ماه دیگر ادامه یابد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج