0

بیماری مایکوپلاسما مرغ تخمگذار(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری مایکوپلاسما مرغ تخمگذار.jpg

بیماری مایکوپلاسما مرغ تخمگذار  یک بیماری باکتریائی است که توسط گونه های مختلف مایکوپلاسما بوجود می آید. چهار گونه از مایکوپلاسماها جداسازی شده اند که عبارتند از: M.synovias . M. meleagridis M . iowae, M . gallisepticum ، این باکتری ها که قطر آنها 3/0 تا 8/0 میکرون است فاقد دیواره سلولی هستند و به همین دلیل در خارج از بدن میزبان عمر زیادی نداشته و سریع از بین می روند. همچنین این باکتری ها در مقابل اغلب ضدعفونی کنندها سریع از بین می روند. بیماری عفونی بورس یکی از بیماریهای ویروسی در مرغ می باشد. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۶۲ میلادی منطقه گامبرو در ایالت دلاور در آمریکا کشف شد. این بیماری باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و میزان ابتلای پرنده به دیگر بیماری ها را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین این بیماری از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ویروس IBD از خانواده Brinaviridae می باشد و دارای دو سرو تایپ مختلف است که تنها سروتایپ ۱ باعث ایجاد بیماری می شود. در ادامه علائم ،پیشگیری ،درمان این بیماری ها درمرغ تخمگذار بیان می گردد.

بیماری عفونی بورس

با استفاده از تکنیک های مولکولی RT-PCR و RFLP4 سویه های مختلف ویروس های IBD قابل شناسایی است. ویروس IBD عمدتاً لنفوسیت های B موجود را مورد هدف قرار می دهد و باعث تخریب لنفوسیت های B و خود فولیکول های لنفی می شود. با توجه به آنکه غد بورس بیشتر در پرندگان جوان فعال است و با این پرنده تحلیل می رود، این بیماری بیشتر جوجه های گوشتی جوان در ۲ تا ۷ هفتگی را مبتلا می سازد. پرندگان مبتلا که از بیماری جان سالم به در می برند، در مقایسه با پرندگانی که کاملاً سالم بوده اند، از قدرت ایمنی پایین تری برخوردار خواهند بود.

با توجه به آنکه اندازه بورس در جوجه های جوان با سن کمتر از ۳ هفته کوچک می باشد رشد آنها همراه با رشد بدن می باشد، حساس ترین سن ابتلای جوجه های گوشتی به IBD در سن ۳ تا ۶ هفتگی است. علت دیگر کاهش ابتلا جوجه ها تا قبل از ۳ هفتگی به دلیل ایمنی مادر است که از راه تخم مرغ به جوجه منتقل می شود.

نشانه های بیماری شامل لرزش، بی اشتهایی، ژولیدگی پرها و اسهال و در کالبدگشایی تورم بورس که گاهی با خونریزی همراه است، به چشم می خورد. برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد و واکسیناسیون بهترین راه عليه IBD با استفاده از واکسن های زنده تخفيف حدت یافته است. در ارتباط با تاریخ اولین واکسن به این نکته باید توجه داشت که آنتی بادی های مادری که از راه تخم مرغ به جوجه انتقال می یابند، ایمنی موثری را تا چند روز اول پس از خروج جوجه از تخم تأمین می کنند و در این مدت نباید واکسن IBD تجویز شود. سطح این آنتی بادی ها در سه روز اول پس از خروج جوجه از تخم، افزایش می یابد که به دلیل جذب زرده تخم می باشد و سپس به تدریج کاهش می یابد.

1بیماری مایکوپلاسما مرغ تخمگذار.jpg

 مایکوپلاسموز

در بیماری مایکوپلاسما مرغ تخمگذار M . gallisepticum باعث ایجاد بیماری مزمن تنفسی در مرغ می شود. این بیماری یکی از بیماری های عفونی رایج در گله های بزرگ مرغ در فصل زمستان به شمار می رود. خاصیت بیماری زایی M . gallisepticumاز سایر مایکوپلاسماها بیشتر است. این بیماری می تواند از طریق مادر به جوجه ها منتقل شود.

M . gallisepticum در قسمت اپیلیتیوم قسمت های بالای دستگاه تنفسی مستقر می شود و در موارد حاد و شدید ممکن است قسمت های پایینی را نیز درگیر نماید. این باکتری همراه E . coli و برخی از ویروس های دستگاه تنفسی باعث بروز بیماری مزمن تنفسی می گردد. در این بیماری، تنفس به دشواری انجام می گیرد و همراه با عطسه و سرفه است. گسترش بیماری در گله سريع اتفاق می افتد ولی نرخ تلفات پایین است. تشخیص قطعی و سریع باکتری توسط PCR و ELISA امکان پذیر است. درمان بیماری توسط آنتی بیوتیک های مختلف نظیر تایلوزین، اریترومایسین، اکسی تتراسایکلین و انروفلوکسازین انجام می گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج