11

بیماریهای ویروسی اردک(نیوکاسل،طاعون و عفونت ویروسی)

نیوکاسل اردک

بیماری اپیدمیک در جمعیت های پرندگان وحشی فشار زیادی روی تولیدکنندگان اردک برای بهتر کردن بهداشت و ایمنی زیستی وارد می آورد. به وجود آوردن فارم پرورش اردک از نظر جغرافیائی جدا از سایر محل های طیور فایده زیادی دربردارد. حضور یک سد اولیه برای کمک به متوقف ساختن عبور افراد و وسائط نقليه غير لازم به داخل محل پرورش اردک نیز اهمیت دارد. جای گرفتن مردم در فارم بخش اساسی معیارهای کنترل است و نشان داده شده است که وسائط نقلیه می توانند ناقلین مهمی برای انتقال بیماری از محلی به محل دیگر باشند. در مقاله قبل مورد انواع بیماری های انگلی ومیکروبی و قارچی اردک نکاتی بیان شد . بیماریهای ویروسی اردک شامل آنفلانزا و بیماری نیوکاسل اردک و همچنین طاعون می باشد در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری ها در اردک می پردازیم.

آنفلوآنزای مرغی و بیماری نیوکاسل

گسترش جهانی اخیر ویروس آنفلوآنزای مرغی خیلی بیماری زای H5N1همکاری بین پرندگان وحشی و طیور اهلی را به خوبی نشان داده است.

همه گیری های اخیر در آسیا نشان داده است که اردک ها به نظر می رسند که به خصوص به عفونت با نیوکاسل اردک حساس هستند. شواهد موجود این تصور را پیش آورده است که خطر افزایش انتقال ویروس H4N1از ماکیان وحشی و سایر کریرها به اردک های پرورش یافته به طور تجارتی در سیستم های متمرکز در آسیا وجود دارد. تجربیات مشابهی در بسیاری از قسمت های دنیا نشان داده است که بیماری نیوکاسل می تواند در جمعیت­های پرنده آندمیک شود و کنترل و ریشه کنی را مشکل سازد.

نیوکاسل اردک1

نصیحت کلی

با بکار بردن لباس و پاپوش اختصاصی برای محل پرورش اردک و در حقیقت برای سالن های اختصاصی راه مهمی برای موفقیت در متوقف ساختن ورود بیماری در سالن های پرورش اردک است. مجبور کردن پرسنل برای انجام این کار می تواند مشکل باشد بنابراین استفاده از سدهای متوقف کننده در ناحیه ورود به سالن می تواند مفید واقع شود.

حمامهای پا حفاظت شده از اشعه اولتراويوله در نور آفتاب نیز بایستی در این نقاط مورد استفاده واقع شوند. مردم غالب فراموش می کنند که از امکانات شستشوی دست در ورودی های سالن طیور استفاده نمایند و این مسئله نشان داده است که انتقال از دست های کارگران می تواند وسیله ای از برای کمک کردن به عبور بیماری از پرنده ای به پرنده دیگر باشد و همانگونه که قبلاً در این مورد بحث شده است برای پیشگیری از دسترسی بیماری به سالن پرورش اردک به وسیله پرندگان وحشی و جانوران موذی نیز خطر دسترسی اردک ها به ویروس­ها را تقلیل می بخشد.

عفونتهای ویروسی

از بیماریهای ویروسی اردک هپاتیت است . هپاتیت ویروسی اردک (DVH)DUCK VIRUS HEPATITISاگرچه برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا توضیح داده شده است اما باید توجه داشت که عارضه در تمام دنیا تشخیص داده شده است و معمولاً بیماری به صورت آندمیک در آن نواحی درآمده است.

DVH بچه اردکهای جوان را بین ۲ تا ۲۱ روزگی مبتلا می سازد. این عارضه معمولاً به صورت یک بیماری حاد ظاهر می شود. پرندگان مبتلا در عرض چند ساعت از زمان نشان دادن علائم بالینی تلف می شوند. پرندگان معمولاً در وضعیت خوب تلف می شوند در حالی که سرهایشان به طرف بالا در وضعیت اسپاسم تتانیک است که در آن سر و پاها به طرف عقب خمیدگی پیدا کرده اند (OPISTHOTONUS)و گستردگی حاصل کردهاند. مرگ و میر ممکن است به ۹۰٪ برسد اگرچه به طور تیپیک احتمال بیشتری وجود دارد که فقط به ۱۰٪ برسد. علائمکالبدگشائی شامل کبد بزرگ شده با خونریزی های پتشیائی و اکیموتیک است. این یافته های بالینی تشخیصی هستند. کنترل بیماری به طور نرمال با به کار بردن واکسن زنده در مادران اردک های یک روزه مؤثر است.

آنتریت ویروسی اردک (طاعون اردک) (DVE)

از بیماریهای ویروسی اردک آنتریت ویروسی را میتوان نام برد که این عفونت ویروسی برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ در کشور هلند تشخیص داده شده است.

اما در آمریکا، اروپا و سایر نواحی پرورش اردک دنیا نیز تشخیص داده شده است. مرگ و میر نیز می تواند به ۹۰٪ با تهاجم سریع علائم بالینی برسد.

این علائم شامل ورم ملتحمه چشم، ترشحات بینی، بی اشتهائی، مقعدهای آلوده و اسهال آبکی است. گسترش به نظر می رسد که سریع تر است. وقتی پرندگان به آب برای شنا دسترسی پیدا می کنند. پرندگان معمولاً در وضعیت بدنی خوب تلف می شوند. خصوصیات صدمه عروقی این وضعیت با خونریزیهائی روی قلب، کبد، پانکراس، روده ها، ریتین و کلیدها است.

خونریزی ها همچنین روی سطح مخاطی دستگاه گوارش خیلی عادی می باشند. بعداً در پیشرفت بیماری پلاک های دیفتریتیک زردرنگ در مری و کلوآک تکامل حاصل می نمایند که به خوبی مشخص کننده بیماری می باشند. یک واکسن زنده که در گله های حساس تلقیح می شود بایستی حفاظت منطقی به وجود آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سنسی گفت:

    اردک موقع راه رفتن پای راستش به سمت راست باز میشه و چند قدم راه میره و میشینه، دفعه اول با مولتی ویتامین خوب شد ولی بعد از چند روز دوباره دچار شد، غذا میخوره، رشد میکنه، پر در میاره ولی فقط میشینه، گاهی وامیسته یه تکونی به خودش میده دوباره میشینه،
    آیا با مولتی ویتامین و دونه پارس امیدی به بهبودش هست؟

    1. علیرضا نیازی گفت:

      سلام
      احتمال کوکسیدیوز هستش

  2. علیرضا گفت:

    سلام اردک من یکی از پاهاش میلنگه سرشم عقب جلو میبره
    چه بیماری داره و راه درمانش چیه

    1. علیرضا نیازی گفت:

      با سلام
      احتمال نیوکاسل،کمبود ویتامین،مسمومیت هست

      1. یلدا گفت:

        سلام اردک من وایمیسته مثلاً یهو عقب عقب می‌ره یا داره راه می‌ره عقب عقب می‌ره الان سه روزه اینجوریه چشه😢

  3. Nazanin گفت:

    سلام من یه اردک تقریبا یه ماهه وخورده ای دارم خوراکش کاملا خوبه اما مدفوعش ابکی گاهی اوقات کل مدفوعش فقط اب موهای گردن و سر و بالش ریخته و کف دوتا پاش خشکی شدیدی داره به طوری که ترکیده همین دیروز پای راستش به کل فلج شد به طوری که کنار بدنش بی حس اویزونه الان دسترسی به دامپزشکی ندارم لطفا راهنماییم کنید میترسم تلف بشه

    1. سلام باید با دامپزشک صحبت کنید.ولی این علایم احتمالا اگل شدید داشته باشه

  4. ... گفت:

    سلام… جوجه اردک من فلج شده سعی میکنه بلند بشه ولی نمیتونه اصلا حالش خوب نیس چیکارش کنم؟🥲

    1. سلام
      احتمال نیوکاسل،کوکسیدیوز و مسمومیت می باشد

    2. باران گفت:

      سلام جوجه اردک دختر من زیرش و یه سمت بدنش خیس شده تعادل نداره یه مقدار پرهای کنار سرش کم شده و به یک سمت میفته زمین نمیتونه بشینه بیماریش چیه واینکه دهنش رو باز وبسته میکنه طوری که زبونش مشخصه

  5. Zahra گفت:

    سلام اردک من نفس نفس میزنه و زیرش خیس شده و نمیتونه روی پاهاش وابسته میشه بگید چشه خیلی میترسم…

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج