0

خصوصیات سیستم مه پاش در سالن پرورش بلدرچین

خصوصیات سیستم مه پاش در سالن پرورش بلدرچین

در پرورش بلدرچین و سایر طیور علاوه بر سیستم های خنک کننده برای سالن پرورش برای پایین آوردن دما بخصوص در نواحی کویری ازسیستم مه پاش  استفاده می کنند . این سیستم ها دارای انواع متفاوتی بر اساس شکل و نحوه کاربرد دارند که در ادامه به خصوصیات سیستم مه پاش در سالن پرورش بلدرچین می پردازیم .

مه پاش :

عبارتست از لوله ای که در بالای سر بلدرچین ها و نزدیک به سقف و به طور غیر معمول­تر بر روی پشت بام نصب می شود و یا به صورت سیار می باشد که دارای سوراخ های بسیار ریزی بوده که در اثر عبور پرفشار آب از درون آن ، آب را به مقدار ۲۵۰ سی سی در دقیقه در هر متر مربع از سالن پودر شده و باعث افزایش رطوبت و کاهش دما در سالن می شود از مزایای مه پاش می توان تماس داشتن با سطح بیشتری از هوا و در نتیجه تأثیر بیشتر آن نام برد (علاوه بر مه پاش در سیستم قفس می توان از آب پاشی بر روی کف سالن ها و یا دیواره ها جهت این امر بهره برد) ؛ هر مه پاش برای حدوداً۸۵۰۰ قطعه بلدرچین کفایت می کند .( اعم از گوشتی و تخم گذار)

در سیستم مه پاش می توانیم با قرار دادن صفحه هایی فلزی به ویژه در مناطق کویری کشور آب اضافی هوا را بر روی آنها جمع آوری کرده و در ناودانی در پایین صفحه جاری کرد و پس از عبور از یکسری صافی ها مجدداً مورد استفاده قرار داد.

در کل می توانیم از مه پاش در دو سیستم مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنیم که البته در حین استفاده از هر دو سیستم باید تمام فن ها فعال باشند و دمای کل سالن 7/2 درجه افزایش را نشان دهند.

در سیستم اولی آب به طور مستقیم با هوای داخل سالن تماس دارد که به آن مه پاش داخل سالن می گویند ودر سیستم دوم که خود باز به دو دسته تقسیم می شود می توان مه پاش را در مقابل دریچه ی ورودی نصب کرد تا هوا با ورود به سالن همزمان خنک و مرطوب شود و یا بهترین روش آنکه مه پاش را در مقابل یک پد قرار دهیم و از پشت به کمک یک فن شعاعی هوا را از پد خیس شده توسط مه پاش عبور دهیم و آن را خنک و مرطوب کنیم که به این روش سیستم کولینگ پد نیز می گویند که مزایای بسیار و انواع بیشتر (مثل نصب در گالری) نسبت به سایر سیستم های مه پاش را دارد که البته باید دقت داشت تا در صورت خیس شدن بستر سالن شیرهای هر مه پاش فرد را جداگانه بست و در صورت حدت مسئله ك مه پاش ها را خاموش کرد زیرا می تواند به همراه سایر علائم نشان دهنده ی افزایش رطوبت هوا باشد که مضر است.

من حیث المجموع مه پاش ها بر اساس شکل و نحوه ی کاربرد به دسته های مختلف زیر مقسوم می شوند.

اسپری تحت فشار و مزایای آن:

این روش نیز با اسپری آب با فشار زیاد رطوبت محیط را بالا می برد و نتیجتاً هوا را نیز خنک می کند که معمولاً می توان با اسپری کردن آب بر روی پوشال یا توری هوا را مرطوب و خنک کرد که این هم نوع دیگری از سیستم کولینگ پد به شمار می آید.

مزایای سیستم اسپری تحت فشار :

  1. افزایش رکورد تخم گذاری پرنده، افزایش اندازه تخم و بالارفتن کیفیت پوسته تخم.
  2. افزایش وزن بلدرچین ها و افزایش طول عمر پرنده ها.
  3. ماندگاری بیشتر رطوبت و کاهش دمای هوا و توزیع یکنواخت تر رطوبت
  4. پیشگیری از بروز بیماری هایی که از طرف هوا منتقل می شود زیرا ذرات آن خیلی ریزترند .
  5. محافظت از سرمازدگی بلدرچین ها بر اثر خیس شدن.

این سیستم را در فاصله یک متری از دیواره های داخلی سالن در مقابل قسمت ورودی هوا از بیرون به درون نصب می کنند . از این سیستم به عنوان خیس کردن پدها نیز می توان استفاده کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج