0

راهنمای مراقبت از بچه گربه­ های تازه متولد شده

از شیر گرفتن بچه گربه

در مراقبت از بچه گربه باید این نکته را مورد توجه قرار داد که بچه گربه ­های تازه متولد شده هرگز قادر به کنترل درجه حرارت بدن خود نمی­ باشند، بنابراین باید در محلی که درجه حرارت آن حدود 30 درجه سانتی­گراد است نگهداری شوند، بچه گربه­ ها نسبت به تغییرات درجه حرارت، مخصوصاً برودت محیط کاملاً حساس و با کمترین کاهش درجه حرارت مستعد ابتلاء به بیماری­های تنفسی و بیماری­های عفونی می­گردند، بنابراین لازم است محیط زندگی و نگهداری آن­ها به ­وسیله لامپ­ های گرمازا و یا اشعه مادون­ قرمز، کیسه­ های آب گرم و یا بطری­ های آب داغ که توسط حوله­ ای پوشانده شده­اند، کاملاً گرم نگه داشته شود. در ادامه پست در مورد  بچه گربه های تازه متولد شده و از شیر گرفتن بچه گربه ها نکاتی را به طور جامع ذکر میکنیم.

مراقبت از بچه گربه

در مراقبت از بچه گربه باید این نکته توجه داشت در صورتی­که گربه مادر قادر و یا تمایل به نگهداری از بچه­ های خود را نداشته باشد، وظیفه شما است غذا در اختیار بچه گربه­ ها قرار دهید و با تحریک شکم آن­ها، مقدمات خروج مدفوع را فراهم سازید. ضمناً باید شیر را به نحوی که خیلی غلیظ نباشد که باعث اسهال در بچه گربه ­ها گردد، در ابتدا با آب ، رقیق کرده و به تدریج به غلظت آن بیفزاید تا بعد از یک هفته بتوان شیر باکیفیت چربی متعادل 5/2 درصد در اختیار بچه گربه­ها قرار گیرد.

بهترین شیوه جهت خوراندن شیر به بچه­ گربه ­ها استفاده شیشه و سرپستانک بوده، به بچه گربه ­ها نباید شیر را خیلی با عجله خورانید و سوراخ نوک سرپستانک باید به اندازه­ای باشد که تراوش به آهستگی صورت گیرد. توله ­ها بعد از هر وعده غذایی احتیاج به ماساژ دادن ناحیه مقعدی جهت دفع مدفوع دارند و لازم است با به کار بردن از یک گوش پاک­ کن ناحیه مقعدی را به آهستگی ماساژ داد تا با تحریک شدن ناحیه رکتوم دفع در حیوان انجام گیرد، در صورتی­که در برنامه خود قصد دارید، باز هم از چنین گربه­ هایی جهت تولیدمثل استفاده کنید، باید به عواقب آن فکر کنید و خود را برای چنین مسئولیتی آماده سازید، چون امکان این­که برای مرحله دوم بارداری، باز با چنین مشکلی روبه­ رو شوید بسیار است. بنابراین بهترین راه، جلوگیری از آبستنی چنین گربه­ هایی است که غریزه مادری در آن­ها بسیار کم بوده و یا توانایی تغذیه بچه گربه­ ها برای آن­ها ممکن نیست.

از شیر گرفتن بچه گربه

از شیر گرفتن بچه گربه ­ها

برای از شیر گرفتن بچه گربه-ها کافی است این کار را از سه هفتگی شروع و تا سن 10 هفتگی ادامه داد، در ابتدا لازم است چهار نوبت در روز غذا در اختیار بچه گربه­ها قرار گیرد، مقدار آن در نژادهای مختلف موبلند و یا موکوتاه فرق چندانی نمی­کند، چون اصولاً نژادهای گربه با اختلاف 1تا2 کیلوگرم تقریباً همگی دارای وزن یکسان هستند.

اختلاف وزن بچه گربه­ های متولد شده تقریباً برابر با این اختلاف که اصولاً بچه گربه اول دارای وزنی حدود 50 تا100 گرم بیشتر از بقیه بچه گربه­ها دارند و بچه گربه آخری دارای وزنی کمتر از بقیه بچه­ گربه­ها خواهد داشت.

شروع اولین وعده غذایی در بچه گربه­ ها بهتر است شامل یک تخم ­مرغ پخته شده که کاملاً رنده شده باشد، دومین وعده لازم است شامل گوشت قرمز، خام تکه­ تکه شده و یا به عبارتی قیمه شده و همراه با آن از هویج نیز استفاده شود. سومین مرحله غذایی در بچه گربه ­ها در روز شامل پنیر رنده شده همراه با پوره سیب ­زمینی، کلم یا گل ­کلم می­باشد که کاملاً باید ریز شده باشد، چهارمین وعده غذایی شامل گوشت سفید به صورت خام یا پخته شده همراه با سبزیجات تازه به صورت ریزه به آن اضافه گردد.

در مورد مصرف شیر باید بدون هرگونه محدودیتی همیشه در اختیار روزانه قرار گیرد، همچنین استفاده از آب تازه که خیلی مورد علاقه گربه­ ها است، لازم است در چندین نوبت به­صورت تازه در اختیار آن­ها قرار گیرد.

مجموع مقدار غذای روزانه برای بچه گربه­ها بین 80 تا100 گرم می­باشد که به تدریج با افزایش سن و با توجه به رشد و افزایش وزن می­توان تا سن 10 هفتگی میزان آن را به 300 گرم در روز رسانید.

در سن 10 تا18 هفتگی باید مقدار غذا همگام با رشد بچه گربه­ها به تدریج افزایش یابد، به­طوری که بیشتر توجه را به مصرف پروتئین معطوف کرد، و از دادن شیر در آن­ها صرفه ­نظر و تنها به دادن آب اکتفا نمود، ولی به هر میزان که بخواهند باید آب را به­ صورت تازه و سرد در اختیار آن­ها قرار داد. در شرایط سنی 10تا18 هفتگی توصیه شده تعداد وعده ­های غذایی به سه وعده در روز کاهش شود و هر 8 ساعت یک­بار غذا را در اختیار ان­ها قرار داد.

جهت تغییر در تنوع غذا می­توان علاوه­ بر رژیم­های ذکر شده، به همراه آن از روغن­های گیاهی و حیوانی، روغن ماهی، جگر،نان و غلات استفاده نمود. مصرف جگر سفید در گربه­ ها زیاد توصیه نمی­شود، چون اولاً پخته شده آن باعث یبوست می­گردد و خام آن باعث ایجاد آلودگی­های انگلی می­گردد.

مصرف جگر سیاه به­صورت پخته شده یک نوبت در هفته کافی بوده، ولی مصرف خام آن در بعضی از گربه­ها با اسهال همراه است، افزودن غذاهای آماده به­صورت کنسرو به رژیم­های غذایی در گربه­ها به میزان 10تا15 درصد نه تنها اشکالی ندارد، بلکه به تدریج گربه­ها بدان عادت خواهند کرد، تا در صورتی که امکان تهیه و طبخ غذا برای شمار مقدور نباشد، بیشتر غذاهای خود را به صورت کنسرو شده که دارای رطوبت نسبتاً کافی است استفاده کنند، پس از 18 هفتگی تنها لازم است وعده غذایی را در گربه به دو نوبت در روز کاهش داد و دقیقاً هر 12 ساعت یک بار غذا را در اختیار آن­ها قرار داد. این دو وعده غذای روزانه را می­توان در طول زندگی گربه همچنان ادامه داد، منتهی مقدار آن را با توجه به سن بهتر است افزایش داد. به­طوری که حداقل روزانه در گربه­ های دارای وزن متوسط به مقدار 400 گرم موادغذایی در اختیار آن­ها قرار گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج