0

بیماری های زنبور عسل:شپش زنبور عسل

شپش زنبور عسل

نام شپش زنبور عسل باری این حشره مناسب نبوده، زیرا این حشره نه شپش است و نه از نظر رفتار تغذیه ­ای شبیه شپش است. این حشره در واقع یک گونه مگس است و از راسته دوبالان (Diptera) و خانواده Braulidae با نام علمی Braula coeca است ولی چون در بیشتر مقالات و گزارش­ها نام شپش زنبور برای سال­ها مورد استفاده قرار گرفته است به عنوان یک غلط مصطلح آن را به کار خواهیم برد. این حشره در اغلب نقاط جهان من­جمله ایران انتشار دارد.

شپش زنبور عسل

شپش زنبور عسل حشره ­ای است بدون بال، به رنگ قهوه­ای متمایل به قرمز به طور متوسط 5/1 میلی­متر طول و 75/0 میلی­متر عرض دارد. نر این حشره کمی از ماده کوچک­تر است. تمام سطح بدن از موهای خشنی پوشیده شده است. سر از جلو به عقب فشرده شده و قطعات دهانی در زیر سر و به طرف پایین قرار دارد.

شاخک­ها ساختمان مخصوصی داشته و در داخل شیاری در طرفین سر قرار دارد. چشم­های مرکب تحلیل رفته در این حشره وجود دارد ولی فاقد چشم­های ساده است. حلقه­ های سینه کوتاه و په­ترین قسمت، محل اتصال به شکم است. پاها همه یک اندازه و نسبت به اندازه بدن بلند می­باشند. آخرین بند پنجه ­های پا دارای قطعه سخت شانه مانندی می­باشد. این قسمت شانه مانند از وسط دو نیمه شده و در هر نیمه دارای 15 تا 16 دندانه است. این در واقع ناخن تغییر شکل یافته است و سپس به وسیله همین دندانه­ ها خود را به موهای منشعب زنبور عسل می­چسباند. شکم دارای پنج حلقه قابل رؤیت، استوانه­ای که هر چه به انتها نزدیک­تر می­شود باریک­تر می­گردد.شپش زنبور عسل

نحوه زندگی:

شپش زنبور عسل تخم­های خود را در قسمت­های داخلی سرپوش مومی سلول­ها و بعضی اوقات در قسمت دیواره سلول­های پر شده از عسل قرار می­دهد. مراحل بعدی زندگی را در زیر سرپوش سلول­های حاوی عسل طی می­کند. لاروهای خارج شده از تخم با ساختن تونلی از قطعات موم که از  سلول می­گذرد در آن زندگی می­کنند. تونل­ های ایجاد شده در ابتدا کم عرض بوده و با رشد و فعالیت لاروها عریض­تر می­گردند. لاروها جهت تأمین مواد پروتئینی بدن از گرده و موم تغذیه می­کنند. وقتی لاروها به حداکثر رشد خود رسیدند، در داخل تونل­ ها به شفیره تبدیل می­شوند.

شفیره ­­ها سپس به حشره کامل تبدیل و از تونل خارج شده و در روی کارگر، ملکه و گاهی نر به فعالیت می­پردازند. طول دوران تکاملی شپش زنبور عسل 16 – 23 روز طول می­کشد.

اغلب تعداد زیادی از حشرات کامل در روی ملکه دیده می­شوند. شپش زنبور عسل معمولاً در محل سینه و نزدیک قطعات دهان مستقر شده و در موقع تغذیه زنبور عسل، از محل باز شدن غدد بزاقی و پایه زبان، از مواد غذایی از جمله عسل و ترشحات غدد بزاقی تغذیه می­کند.

پیشگیری و معالجه:

شپش زنبور عسل معمولاً عامل بیماری­زا نبوده و بنابراین زیاد مضر نیست ولی چون در آلودگی­های شدید سبب کم شدن راندمان ملکه در تخم­گذاری می­گردد باید با آن مبارزه کرد.

از دود تنباکو می­توان جهت کم کردن جمعیت شپش زنبور عسل در داخل کلنی استفاده نمود. زیرا دود تنباکو سبب بی حس شدن حشرات کامل شپش شده ولی لاروها و تخم­ها را از بین نمی­برد.

Atakishiev در سال 1971 پیشنهاد می­کند که برای از بین بردن تمام مراحل زندگی شپش زنبور عسل، ابتدا باید سلول­های پر شده را سربرداری نمود، و سپس از مواد سمی چون تدیون (Tedion) ، فولبکس (Folbex) و یا فنوتیازین (Phenothiazine) استفاده نمود. دود تنباکو را می­توان به وسیله سوزانیدن تنباکو در دستگاه دودی ایجاد و به داخل کندو دمید. از تدیون می­توان به صورت محلول استفاده نمود. فولبکس در بازار به صورت نوار می­باشد که می­توان در داخل کندو آویزان کرد و سوزانید تا دود آن موجب از بین رفتن شپش­ها گردد. فنوتیازین را می­توان به صورت پودر استفاده کرد. لازم به ذکر است که سموم سیستمیکی و تدخینی یا دودزا که بر علیه کنه واروآ به کار برده می­شوند این آفت را نیز کنترل می­کنند.

در تمام موارد بالا ابتدا باید صفحه کاغذ سفیدی که با روغن چرب و یا با محلول عسل رقیق چسبنده شده است در کف کندو قرار داده تا شپش­­های بی­حال شده در اثر سموم در روی آن افتاده و بتوان از کندو خارج کرده و سوزانید. در بیشتر نقاط ایران بدنه کندو از کف آن جدا نمی­شود. در چنین مواردی زنبورداران باید ابتدا کاغذ را درکف یک کندوی خالی قرار داده و سپس زنبوران آلوده با قاب­ها را به آن کندو منتقل و عمل مبارزه با شپش را صورت داد.

همانطور که گفته شد چون وجود تعدادی شپش در روی ملکه سبب اختلال در امر تخم­گذاری وی خواهد شد، می­توان در چندین نوبت شپش­ها را از بدن ملکه پاک کرد. برای این منظور نوک چوب کبریتی را با عسل آغشته کرده و به آرامی، بدون این که کوچک­ترین آسیبی به ملکه برسد، به بدن ملکه نزدیک و شپش­ها را جمع­آوری می­نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج