0

آشنایی با بیماری های پوستی سگ

بیماری های پوستی سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد دراین پست با بیماری های پوستی سگ آشنا می شویم.

بیماری های پوست

تمامی سطوح بدن از خارج توسط پوششی به نام پوست پوشیده شده که بدن را کم و بیش در مقابل عوامل خارجی محافظت می نماید. در واقع پوست به عنوان یک سد دفاعی و رابط مستحکم بین محیط خارج و داخل بدن حیوان عمل کرده و با توجه به اختتام اعصاب حسی، به عنوان عضو لامسه نیز به کار می رود. این ارگان علاوه بر موارد فوق، بدن را در مقابل تغییرات دما و از دست دادن آب بدن نیز حفظ می کند. از این رو در تنظیم حرارت بدن و نیز کنترل فشار خون نقش تعیین کننده ای دارد. همچنین در تولید ویتامین های ضروری نظیر ویتامین D نیز نقش مهمی ایفا می کند. در ضمن وجود رنگدانه در سطح پوست، بدن را در برابر تشعشعات خورشید حفظ می نماید. به علاوه پوست قابلیت انعطاف پذیری بیشتری برای بدن کرده و امکان حرکت راحت تر را میسر می کند. از آنجا که این ارگان، سطحی ترین و در عین حال وسیع ترین بافت بدن به حساب آمده و به طبع در معرض آسیب های بیشتری قرار دارد، بیماری های مربوط به پوست نیز از جمله شایع ترین بیماری های حیوان بحساب می آید.

تغییرات و نشانه های زیر می تواند نشان دهنده مشکلات پوستی باشد:

  1. التهاب و تغییر رنگ پوست
  2. خارش و لیسیدن شدید پوست
  3. بد شکل شدن، نمدی شدن و ریزش موها
  4. وجود ترشحات چرکی
  5. شوره زدن و پوسته پوسته شدن
  6. وجود دانه های قرمز و مرطوب در سطح پوست
  7. ایجاد توده های سفت یا نرم در پوست

سبوره یا شوره

سطح پوست سگ مبتلا به سبوره، به شدت پوسته پوسته و فلسی شکل شده و اغلب خشک یا چرب می گردد. علت ایجاد این حالت، تغییر در روند کراتینی شدن پوست و گاه تغییر در میزان ترشح چربی های سطحی پوست می باشد. در این وضعیت، پوست به شدت خشک شده و پوسته های سفید تا خاکستری رنگی که هیچگونه چسبندگی به پوست ندارند را، بر روی بدن حیوان می توان دید. در برخی حالات این عارضه، بوی ترشیدگی ناخوشایندی از سطح آن به مشام رسده و ترشحات زرد تا قهوه ای رنگی بر روی پوست و مو ایجاد می شود. اصولاً بیماری سبوره در سگ­های نژاد کاکر اسپانیل و اسپرینگل اسپانیل بیشتر دیده می شود. این عارضه در اغلب موارد به دنبال اختلالات هورمونی نظیر کم کاری غده تیروئید و یا سندرم کوشینگ ایجاد می­شود. به هر حال در صورتی که عامل آن مشکلات هورمونی نباشد، با شستشوی منظم بوسیله شامپوهای مخصوص می توان بیماری را تحت کنترل در آورد.

عفونت های پوستی

درماتیت مرطوب حاد

این نوع عفونت پوستی بیشتر در سگ­های نژاد مو بلند همچون رتریور و کالی دیده شده و بیشتر در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و نیز در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی رخ می دهد. در این وضعیت، اگر به هر دلیلی پوست حیوان دچار خارش شود، شرایط عفونی شدن آن به خوبی مهیا می گردد. در سگ­های مبتلا، جراحات پوستی به شکل نقاطی قرمز رنگ با ترشحاتی در مرکز آنها، ریزش موهای موضع، درد و خارش نمود می یابد. درمان باید توسط دکتر دامپزشک و هر چه سریع تر صورت بگیرد. در صورتی که مدتی پس از درمان عارضه مجدداً عود نماید، باید به وجود برخی عوامل همچون آلودگی به کک و یا سایر انگل­ها توجه کرد.

درماتیت پوستولی (ایمپتیگو)

این عارضه، جزء دسته بیماری­های عفونی با عامل باکتریایی در پوست محسوب شده و بیشتر توله ها را مبتلا می کند. مهمترین باکتری های مولد آن استافیلوکوکوس ها می باشند. در سگ های بالغ ممكن است که در صورت وجود بیماری هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می نماید، این بیماری رخ دهد. ضایعات پوستی در ایمپتیگو به صورت تشکیل پوستول های پوستی (برآمدگی پوستی حاوی چرک) که به راحتی پاره می شوند و ترشحات زرد رنگ و خشکی از خود بر جا می گذارند، نمود می یابد. این عارضه هرگز مسری نبوده و ضایعات آن نیز اغلب دردناک نمی باشد و در اکثر موارد عارضه به خودی خود بهبود می یابد. اما جهت اطمینان بیشتر بهتر است که تحت نظر دکتر دامپزشک حیوان تحت درمان قرار بگیرد.

آبسه

آبسه در اثر تجمع چرک در زیر پوست یا بافت های عمقی تر ایجاد می شود. مجروح شدن پوست به علت نفوذ اجسام خارجی، تزریق غیر استریل داروها و یا گزش حشرات و سایر جانوران از عوامل ایجاد کننده ایجاد این عارضه محسوب می شوند. منطقه مبتلا به آبسه اغلب ملتهب، قرمز رنگ و دردناک بوده و سطح آن نیز در ملامسه گرم است. درمان باید توسط دکتر دامپزشک و با خارج کردن محتویات چرکی داخل آبسه و استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی انجام گیرد.

درماتیت چین پوستی

از دیگر بیماری های پوستی سگ درماتیت چین پوستی می باشد این بیماری بیشتر در سگ­های کوچک جثه بویژه سگ های نژادهای شارپئی که در بدن آنها چین و چروک فراوانی وجود دارد، همچنین در نژادهای پاگ، بوستون تریر و پکینز دیده می­شود. در این نژادها به علت اصطحکاک پوست با پوست، ترشحات بدن مثل اشک، بزاق، ادرار و عرق و یا عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است شاهد بروز این بیماری باشیم. در این شرایط پوست نواحی چین دار بدن اغلب دچار زخم و گندیدگی شده و بوی بدی از این نواحی به مشام می رسد. درمان تحت نظر دکتر دامپزشک اغلب توسط شستشو و ضد عفونی موضع و در صورت لزوم، جراحی و برداشت چین های اضافی بدن صورت می گیرد.

کالوس یا پینه

این عارضه معمولاً در سگ­های بزرگ جثه در نواحی از بدن که در تماس دائم با سطوح سخت و خشن مثل زمین های بتونی قرار دارند ایجاد می شود. پشت آرنج، سطح خارجی مچ و جوانب پاها از جمله قسمت های مستعد بروز این عارضه محسوب می گردد. در این نواحی پوست بدن ضخیم شده، پینه می بندد و موهای آن می ریزد. در موارد شدید، این عارضه به یک زخم باز و عفونی تبدیل می شود که بهترین راه جلوگیری از ایجاد آن، فراهم کردن بستر نرم برای سگ هاست.

بیماری های پوستی سگ

آلرژی یا حساسیت

از دیگر بیماری های پوستی سگ آلرژی می باشد . آلرژی، در واقع نوعی پاسخ ایمنی بدن نسبت به وجود برخی تحریکات و مواد خارجی می باشد. این پاسخ ها گاهی شدید و غیر طبیعی بوده و مشکلاتی را برای حیوان ایجاد می نماید. اولین علامت آلرژی در سگ­ها خارش است که این خارش اغلب با قرمزی پوست همراه بوده و حتی در مواردی در اثر شدت خاراندن بدن، زخم هایی نیز در پوست ایجاد می گردد. آبریزش بینی و چشم، عطسه و در برخی موارد اسهال و استفراغ نیز ممکن است در حیوان دیده شود. هاگ گیاهان، گرد و غبار، قارچ ها، برخی از مواد خوشبو کننده، گزش حشرات و برخی انگل های داخلی نظیر آسکاریس و کرم های پهن از عوامل ایجاد کننده آلرژی در سگ­ها محسوب می شوند. خوردن بعضی از مواد غذایی نیز ممکن است باعث بروز حساسیت شود.

بهترین راه جهت تشخیص حساسیت غذایی آن است که به مدت چند هفته غذایی را که حدس می زنید حیوان به آن حساسیت دارد، در اختیار او قرار ندهید. اگر علائم بیماری بر طرف شد، آلرژی از نوع تغذیه ای بوده است. برای اطمینان می­توانید دوباره همان غذا را به سگ بدهید و در صورت ایجاد مجدد علائم قبلی، مطمئن می شوید که تشخیص شما صحیح بوده است. گوشت قرمز، گوشت مرغ، سویا، گوجه فرنگی و تخم مرغ از غذاهایی هستند که ممکن است در بعضی از سگ­ها ايجاد حساسیت نمایند. در مورد تشخیص سایر عوامل نیز می توان از همین روش استفاده نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج