0

بررسی افزودنی­های خوراک و مواد ممنوعه در تغذیه اسب

افزودنی­های خوراک و مواد ممنوعه در تغذیه اسب

بسیاری از مواد دارویی به منظور افزایش رشد و مبارزه با بیماری­ها در جیره حیوانات مزرعه­ ای افزوده می­شود. در صورتی که از این مواد خوراکی برای تغذیه دیگر حیوانات اهلی نیز بهره گرفته می­شود باید به این نکته توجه داشت که آن­ها حاوی مونتسین و یا لینکومایسین نباشند. زیرا این دو ماده برای اسب­ها بسیار سمّی هستند. دراین پست به بررسی افزودنی­ های خوراک و مواد ممنوعه در تغذیه اسب می پردازیم.

افزودنی ­های خوراک و مواد ممنوعه در تغذیه اسب

 مواد ممنوعه

طبق قوانین مسابقات اسبدوانی و فدراسیون بین­المللی سوارکاری استفاده از هر نوع داروی محرک، آرام بخش و یا موادی به جز مواد مغذی طبیعی در جیره اسب ممنوع می­باشد. کشف این گونه مواد در ادرار، خون، بزاق و عرق اسب­ها می­تواند منجر به عدم احراز صلاحیت شرکت در مسابقات گردد. این موضوع غیر منتظره نیست که شما هم یکی از داروهای غیر مجاز را در جیره اسب خود پیدا کنید؛ چرا که گاهی اوقات حتی آلودگی مقدار مختصری از خوراک به این داروها می­تواند نتیجه آزمایش دوپینگ را مثبت نشان دهد.

این گونه مواد اغلب تئوبرومین، کافئین و متابولیت آن­ها یعنی تئوفیلین می­باشد. کافئین در چای، قهوه، میوه کولا، کاکائو و بسیاری از برگ­ها موجود است. اگر این مواد در جیره اسب­ها وجود داشته باشد و یا بسته ­های خوراک همراه با چای یا قهوه و … حمل شده باشد، علوفه ­ها به نحو چشمگیری آلودگی خواهند داشت. عدم توجه به این مسئله و استفاده از این گونه مواد علوفه ­ای در جیره اسب­ها می­تواند نتیجه آزمایش­های دوپینگ را تا 10 روز مثبت نشان دهد.

در تغذیه اسب­ های مسابقه ­ای و کورس باید مراقبت­های بسیار زیادی صورت گیرد و تنها از ترکیبات خوراکی دارای ضمانت مناسب و مورد تأیید فدراسیون بین­المللی اسب دوانی و مراکز ورزشی معتبر مانند انجمن پرش اسب انگلستان و کلوپ جاکی استفاده شود.

افزودنی­های خوراک و مواد ممنوعه در تغذیه اسب


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج