0

ویژگی های لاک پشت هورس فیلد(لاکپشت ایرانی)

لاکپشت ایرانی

لاک پشت هورس فیلد یا لاکپشت ایرانی در کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و ایران یافت می شود. این لاک پشت در ایران در استان های خراسان، بلوچستان، مازندران (معمولاً به دور از سواحل دریا) و شرق استان سمنان یافت می شود. با توجه به اینکه این لاک پشت در ایران به فراوانی یافت می­شود و ممکن است به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود به طور اختصاصی در مورد ویژگی های آن توضیح داده می شود.

ویژگی های لاک پشت هورس فیلد

 کاسه سنگ گرد و کاملاً گنبدی است. رنگ بدن از زرد و خاکی تا کرم، قهوه ای و سبز زیتونی تغییر می کند. لاک در قسمت پشتی قدری فرم مسطح پیدا می کند و فاقد هر نوع سپر متحرک است. این لاک پشت ها دست های بسیار قوی با چهار انگشت دارند. برای همین گاهی آنها را لاک پشت چهار انگشتی نیز می نامند. ماده ها به طور محسوسی از نرها بزرگتر هستند و در عوض نرها دم بلندتری نسبت به ماده ها دارند. می تواند تا چهل سال عمر کنند. این لاک پشت بسیار زرنگ و پرتحرک است و اگر محل نگهداری او مناسب نباشد به سادگی از آن فرار می کند. این لاک پشت در مناطق بیابانی یا کوهستان های دارای پوشش گیاهی زندگی می کند. به خصوص در اطراف چشمه ها یا مظهر قنات ها می توان او را یافت. هورس فیلد به زندگی در زمین های شنی علاقه بیشتری نشان می دهد.

گزارش هایی از پاکستان حکایت می کند که هورس فیلد در کوه هایی با ارتفاع ۲۳۰۰ متر نیز دیده شده است. این لاک پشت ها می توانند به خوبی شرایط آب و هوایی تابستانی و زمستانی را تحمل کنند. اوج فعالیت آنها در دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه است.

این لاک پشت­ها دالان­هایی طولانی با ۲ متر عمق در زمین حفر می کنند و خواب زمستانی خود را در آن سپری می کنند. این تونل ها به هنگام تابش آفتاب تند ماه­های تابستان و سرمای نیمه شب بیابان­ها پناهگاه آنها محسوب می­شوند. این لاک پشت ها معمولاً در ساعت های اولیه بامداد و نزدیک غروب برای چرا از لانه خارج می­شوند و مدت فعالیت روزانه آنها کوتاه است. خوراک آنها برگ­های گیاهان، میوه، علف های صحرایی و گاهی حشرات است. این لاک پشت در قزاقستان و روسیه مصرف غذایی دارد.

لاکپشت ایرانی

رفتار جفتگیری

لاک پشت هورس فیلد ( لاکپشت ایرانی ) رفتار جفتگیری خاصی دارد. در هنگام جفتگیری حیوان نر سر خود را کاملاً از لاک خارج و گردن را سیخ می کند و ضمن چرخیدن به دور جفت، چندین بار به او کله میزند به طوری که گاهی لاک پشت ماده قدری به جلو پرتاب می شود. بعد روی جفت سوار می شود. هورس فیلد نر به هنگام جفتگیری صداهایی زیر از خود خارج می کند. ممکن است حیوان نر چند بار از پشت جفت پایین بیاید و بعد از تکرار چرخش و کله زدن دوباره سوار او شود.

جفتگیری لاکپشت ایرانی بین ماه های اردیبهشت تا تیر انجام می­شود و با وجودی که این لاک پشت­ها بسیار آرام هستند، ممکن است نرها در فصل تولید مثل رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهند و باهم بجنگند. حیوان ماده ممکن است ۳ تا ۴ دوره تخمگذاری کند. در هر دوره ۲ تا ۶ تخم گذاشته می شود. تخم­ها به نسبت درشت هستند (۳ تا ۴ سانت) و ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن دارند. نوزادان بعد از ۶۰ تا ۷۰ روز از تخم خارج می شوند. ممکن است تخم­هایی که در اواخر تابستان گذاشته شده اند تا بهار سال بعد باز نشوند. نوزادان در ابتدای تولد ۳ تا ۵ سانت طول دارند و در سال اول زندگی خود بسیار سریع رشد می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج