0

بیماری گامبورو مرغ بومی (علائم،پیشگیری،درمان)

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۶۲ در شهر گامبورو در یکی از ایالت های آمریکا کشف شد و این بیماری به نام این شهر ثبت شد. عامل بیماری گامبورو توسط ویروسی از خانواده بیرناویروس ایجاد می گردد. در ادامه بیماری گامبورو مرغ بومی به معرفی و علائم و راهای پیشگیری و درمان میپردازیم.

گامبورو (Gumboro)

بیماری گامبورو مرغ بومی باعث تخریب سلولهای بورس فابرسیوس و همچنین سایر سلولهای لنفوئیدی می شود.
سیستم ایمنی جوجه ها در ۱۰روز ابتدایی وابسته به بورس فابرسیوس می باشد و تخریب این بافت موجب تضعیف سیستم ایمنی پرنده می­گردد. با افزایش سن، میزان حساسیت پرنده کمتر می شود. ویروس این بیماری در برابر ضد عفونی کننده ها مقاوم می باشند اما فرمالین قادر به از بین بردن ویروس این بیماری می باشد. در صورت شیوع بیماری در یک مرغداری امکان شیوع بیماری در دوره های بعدی پرورش وجود دارد. جوجه ها تا قبل از ۳ هفتگی، علایم بیماری را نشان نداده و بعد از ۳ هفتگی مهمترین علایم بالینی شامل بی حالی جوجهها، لرزش، ژولیدگی پرها و افتادن بال ها به سمت پایین است و از مهمترین علایم کالبد گشایی شامل تورم و پر خونی بورس فابرسيوس (یکی از بافت های مربوط به سیستم ایمنی پرندگان است که در نزدیکی کلواک قرار گرفته) و نقاط خونریزی در عضلات سینه و ران است. در صورت بروز این بیماری تا قبل از ۳ هفتگی و کاهش رشد جوجه ها، می توان با توجه به تاریخچه گله و در اواخر ۳ هفتگی با کالبدگشایی بافت بورس این بیماری را از بیماری مارک و یا آلودگی با مایکوتوکسین ها تشخیص داد.

لذا با توجه به عدم وجود علایم بالینی تا قبل از ۳ هفتگی، پیشگیری و واکسیناسیون به موقع گله اهمیت ویژه­ای دارد.
که در مورد بیماری گامبرو، تعیین زمان مناسب تجویزواکسن اهمیت زیادی دارد. زمان مناسب واکسیناسیون علیه بیماری گامبرو در جوجه ها بستگی به سطح پادتن های مادری دارد و واکسیناسیون علیه این بیماری زمانی مؤثر واقع می شود که میزان پادتن های مادری در خون جوجه ها به حداقل مقدار برسد. میزان پادتن های مادری در جوجه ها بعد از سه روزگی شروع به کاهش پیدا می کند.

بیماری گامبورو

بطوری که نیمه عمر پادتن های مادری در جوجه ها نزدیک به ۶ روز می باشد. یعنی در جوجه ها بعد از سه روزگی هر ۶ روز میزان پادتن مادری نصف می گردد. یعنی با خون گیری از جوجه و تعیین عیار پادتن مادری، می توان براساس نیمه عمر پادتن های مادری زمانی که میزان پادتن های مادری به حداقل مقدار میرسد را محاسبه نمود. بهتر است عیار پادتن مادری وقتی که بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ می رسد اقدام به تجویز واکسن نمود. میزان عیار پادتن مادری به روش خون گیری از جوجه های بین یک تا سه روزه صورت می گیرد. بهتر است که تا ۵ روز قبل و بعد از واکسن گامبرو واکسن دیگری مصرف نشود تا بدلیل ضعف ایمنی باعث درگیری پرنده نشود.

واکسن D78 شرکت intervet از واکسن های (زنده ) رایج در بازار با دزهای ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ میباشد که این واکسن به روش آشامیدنی مصرف می شود. بورسین ۲ یکی دیگر از واکسن های رایج بر علیه بیماری گامبرو است که در دزهای ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ موجود می باشد و این واکسن همانند D78دارای حدت متوسط می باشد. بهترین روش مصرف این واکسن هم آشامیدنی می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 4.8]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج