0

درمان اسهال گوساله و بررسی الیگوساکاریدها به عنوان مواد مغذی کاربردی

درمان اسهال گوساله الیگوساکاریدها

الیگوساکاریدها نوع خاصی از کربوهیدرات ها هستند که در روده کوچک انسان و حیوانات تک معده ای هضم و جذب نمی گردند. بنابراین الیگوساکاریدها بدون هیچ گونه تغییری به روده بزرگ می رسند. الیگوساکاریدها به صورت آماده توسط میکروفلور (جمعیت میکروبی) روده ها تخمیر می شوند که این امر ممکن است باعث تغییر در جمعیت میکروبی شده و ممکن است جمعیت میکروارگانیسم های مفید افزایش یابد در حالی که تعداد میکروارگانیسم های مضر کاهش می یابد. این تغییر احتمالی در فلور میکروبی بوده و ممکن است برای سلامتی انسان و حیوان مفید باشد. علاوه بر این، تولید اسیدهای چرب فرّار توسط باکتری های تخمیر کننده الیگوساکاریدها در حيوانات ممکن است بازده انرژی را بهبود دهد و مورفولوژی (ریخت شناسی) روده را بهبود دهد. این تغییرات در اکوسیستم میکروبی روده بزرگ به شکل وسیع، در بخشی وسیع، شیوه عمل الیگوساکاریدها می باشد. در این پست به بررسی درمان اسهال گوساله و بررسی الیگوساکاریدها به عنوان مواد مغذی کاربردی می پردازیم.

الیگوساکاریدها به عنوان مواد مغذی کاربردی

نشان داده شده است که الیگوساکاریدها اتصال عوامل بیماری زا به روده حیوانات را نیز کاهش می­دهند. باکتری های اصلی به اپیتلیوم روده با استفاده از ویژگی­های چسبندگی مانوز که فیمبرا نامیده می شوند متصل می گردند.  الیگوساکاریدها فيمبرا را شبیه سازی می کنند که به عنوان تله های اتصالی عمل می کنند. باکتری هایی که به الیگوساکاریدهایی که از طریق دهان وارد می­شوند متصل می گردند، توانایی اتصال به سطح اپیتلیوم روده را نداشته، در نتیجه خطر عفونت کاهش می­یابد.

انواع مختلفی از الیگوساکاریدها در طبیعت یافت می شوند، از قبیل: فروکتوالیگوساکاریدها، مانان الیگوساکاریدها، گلوکوالیگوساکاریدها وموارد دیگر. الیگوساکاریدهای دیگر به صورت شیمیایی تولید و به عنوان مواد خوراکی عملگر یا پری بیوتیک­ها به کار می روند. این محصولات را می توان در جایگزین شیر و یا استارتر گوساله وارد کرد. رایج ترین الیگوساکاریدهای موجود، فروکتوالیگوساکاریدها (FOS) و مانان الیگوساکاریدها (MOS) هستند. این محصولات به صورت گسترده در دسترس هستند و به دفعات زیاد بر روی انواع مختلف گونه های حیوانی، از جمله گوساله ها، آزمایش شده اند (2001 ,Fairchild et al).

2003 ,Heinrichs et alگزارش کردند که سلامتی و رشد طیور در مقابل ای- کلای با مصرف Bio- Mos (Altech,Inc., Nicholasrill, KY) بهبود یافت، اخیرا گزارش شده که افزودن Bio- Mos به جایگزین شیر مصرف خوراک را بهبود و اسهال را در گوساله ها کاهش داد . نشان داده شده است یک محصول دیگر که شامل گالاكتوزیل – لاکتوز است باعث کاهش اسهال و بهبود رشد در گوساله ها خواهد شد (Quigley و همکاران، ۱۹۹۷).

الیگوساکاریدها به منظور کاهش رشد بالقوه عوامل رشد بالقوه عوامل بیماری­زای روده ای و ارتقای رشد باکتری­های مفید به جایگزین شیر گوساله افزوده شده است. در حالی که اطلاعات در مورد گوساله های تغذیه شده با شیر عموماً ناچیز است در مورد دیگر گونه ها (خوک، انسان،حیوانات خانگی) پیشنهاد می کنند که افزودن الیگوساکاریدها به جیره می تواند جمعیت­های باکتریایی را تغییر دهد و باعث بهبود یا تثبیت سلامت روده گوساله ها شود.

تعدادی از مکمل های خوراکی حاوی الیگوساکاریدها (یا فروکتو الیگوساکاریدها یا مانان الگوساکاریدها) می­باشند. اغلب آنها به جایگزن شیر گوساله ها افزوده می شوند مقدار مؤثر ۲ تا ۱۰ گرم الیگوساکارید در روز را فراهم کنند. بسیاری از این محصولات حاوی دیگر افزودنی ها از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی یا آنتی بادی­ها هستند. قیمت محصول از قیمت های بسیار ارزان تا 4/0 دلار به ازای هر گوساله در روز متغیر است.

درمان اسهال گوساله

به احتمال قریب به یقین الیگوساکاریدها در زمانی که عوامل بیماری زای باکتریایی باعث ایجاد مشکل در مزرعه می شوند، مؤثر می باشند. قبل از تصمیم گیری برای استفاده از این محصولات و مشخص نمودن اینکه آیا عوامل بیماری زای باکتریایی باعث بروز مشکل برای گوساله های شما در گاوداری هستند، مهم است. هم چنین توجه به دیگر گزینه ها برای کاهش بار میکروبی از قبیل تمیز کردن و ضد عفونی نمودن حائز اهمیت است.

این نکته که در هر بار مصرف الیگوساکاریدها، مقدار مؤثری از آنها وجود داشته باشد، بسیار مهم است. متأسفانه بسیاری از محصولات حاوی مقادیر بسیار ناچیزی از الیگوساکاریدها هستند که برای گوساله مؤثر نمی باشند.

پونه کوهی (Oregano) به عنوان درمانی برای اسهال­ های ناشی از اشرشیاکلی

روش های درمانی برای اسهال ناشی از میکروارگانیسم های بیماری زا مسأله بزرگی برای پرورش دهندگان گوساله می باشد. به نظر می رسد که وقت زیادی را در رابطه با نگهداری گوساله های نوزاد، دادن مقادیر کافی آغوز به آنها، دور نگه داشتن آنها از عوامل بیماریزایی که ممکن است باعث اسهال شوند و گهگاه درمان عواملی که باعث گسترش بیماری می­شوند صرف می شود.

از یک روش درمانی جدید و یا درمان بالقوه برای بیماری (به ویژه آنهایی که توسط باکتری­ها ایجاد می شوند) باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند. به این دلیل است که مقاله جدیدی که در J. Veterinary and Medicine توسط Bampidis و همکاران (۲۰۰۶) منتشر شده است بسیار جالب توجه است.

این تحقیق در خلال شیوع شدید اسهال از بهمن تا فروردین در مرکز تحقیق و تشخیص شبکه دامپزشکی کشور یونان انجام شد. کالبد گشایی های قبلی مشخص کردند که ای کلای در مزرعه وجود داشت و احتمالاً عامل ایجاد کننده مشکل بود.

در زمان شیوع، محققین ۳۰ گوساله که درگیر اسهال شدید بودند را انتخاب کردند. تیمارها شامل درمان آنتی بیوتیکی به میزان ۱۰ میلی گرم نئومایسین سولفات به ازای هر کیلو گرم وزن بدن گوساله در هر ۲۴ ساعت و یا پونه کوهی که ۱۰ میلی گرم روغن اسانسی پونه کوهی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۲۴ ساعت را فراهم می کرد، بود.

گوساله ها با جایگزین شیر تغذیه شدند و پس از آن و ۲۰ دقیقه پس از خوراک دهی با تیمار مورد نظر تحت معالجه قرار گرفتند. محلول های خوراکی هر دو نوع دارو به مدت روزهایی که امتیاز مدفوعی گوساله ها بیشتر از ۲ بود به اضافه دو روز بیشتر که امتیازهای مدفوعی کمتر از ۲ بودند تجویز شدند. امتیازهای مدفوعی و تعداد روزهایی که گوساله ها اسهال بودند (امتیاز مدفوعی بیشتر از ۲ داشتند) ثبت شدند.

گوساله های تحت درمان با هر دو روش درمانی دچار اسهال (امتیاز مدفوعی بیشتر از ۲) برای یک دوره متوسط ۴-۶ روزه و بدون هیچ تفاوتی در بین روش­های درمانی بودند. متوسط امتیاز مدفوعی در حین این تحقیق که گوساله ها تحت درمان قرار گرفتند برای روش آنتی بیوتیکی 58/2 و برای پونه کوهی 67/2 بود. بنابراین، تفاوتی به علت روش درمانی وجود نداشت.

دو گوساله در حین مطالعه تلف شدند (یکی در هر تیمار). هر دو گوساله به علت عفونت ناشی از ای کلای که در حین کالبد گشایی یافت شد، تلف شدند

مشخص شده است که روغن اسانسی پونه کوهی ممکن است دارای خ ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد و ممکن است باعث متلاشی شدن دیواره های سلولی باکتریایی گردد، که به صورت مؤثری باکتری ها را از بین می برد. پژوهشگران دیگری نشان داده اند که روغن اسانسی پونه کوهی رشد ای – کلای را در محیط کشت آزمایشگاهی (in vitro) متوقف می کند

یکی از مشکلات عمده این تحقیق در نظر نگرفتن یک گروه کنترل است. متأسفانه، با این وجود، تعیین اینکه پونه کوهی در این آزمایش تأثیری داشت، بسیار مشکل است. پژوهشگران در این تحقیق فرض می کنند که نئومایسین در کاهش اثرات عفونت ناشی از ای- کلای در مزرعه مؤثر بود و ۱۴ گوساله ای که تحت درمان با نئومایسین بودند به علت این روش درمانی بهبود یافتند. ما در این باره اطمینان نداریم. ممکن است که ای- کلای به نئومایسین مقاوم بوده است و گوساله ها به سادگی مقاومت خودشان در برابر ای- کلای را طی روزهایی که اسهال بودند افزایش داده اند. در این صورت پونه کوهی هم به همان اندازه غیر مؤثر بود.

پژوهشگران باید گروهی را به عنوان شاهد انتخاب می کردند که تحت درمان با هیچ کدام از روش­های فوق قرار نمی گرفتند. این تنها روش برای تعیین اینکه آیا نئومایسین یا پونه کوهی تأثیری بر روی اسهال داشتند، می باشد. بدون این روش دانستن اینکه آیا هر یک از این روش ها بر شدت با وقوع بیماری تأثیر داشته اند، غیر ممکن است. همانطور که همه می­دانند، احتمال اینکه باکتری­ها نسبت به یک نوع آنتی بیوتیک خاص مقاوم باشند یا مقاوم شوند بسیار زیاد است. این پژوهشگران بیان کردند که ۹۰ درصد ای کلای جدا شده در یونان به نئومایسین حساسند. با این حال در مورد اینکه آیا آنها باکتری های جدا شده از گوساله ها در این آزمایش را تست کرده اند، گزارشی ندادند.

تحقیق انجام شده این مطلب را که پونه کوهی می تواند به عنوان روش درمانی برای اسهال های ای- کلایی در گوساله های جوان مورد استفاده قرار گیرد را ثابت نمی کند. بنابراین، با توجه به پتانسیل موجود، بر پایه شناخت ما از نحوه عمل روغن های اسانسی پونه کوهی، تحقيقات کامل تری مورد نیاز است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج