0

اسیدوز تنفسی و جذب ایمونوگلوبولین در پرورش گوساله

اسیدوز تنفسی

در طی فرایند زایش، گوساله ها در معرض تنش قرار می گیرند. این تنش می­تواند در ارتباط با فقدان اکسیژن که معمولاً در زمان پاره شدن لایه های جنینی و قطع ارتباط تنفسی جنین و مادر اتفاق می افتد، باشد. این مسئله باعث اسیدوز در گوساله های نوزاد می شود. pH طبیعی خون پستانداران 35/7- 40/7 است. به هرحال دامنة pH از 2/7- 8/7 تغییر می کند که حالت غیر طبیعی خواهد بود اما نمی تواند در بدو تولد چندان مشکل ساز و خطرناک باشد. در برخی موارد گوساله ها با حالت اسیدوز بدنیا می آیند که این مشکل به سرعت جبران می شود. دراین پست به بررسی اسیدوز تنفسی و جذب ایمونوگلوبولین در پرورش گوساله به طورکامل میپردازیم.

اسیدوز تنفسی و جذب ایمونوگلوبولین در پرورش گوساله

اهرم کنترل تغییرات pH

اسیدوز به دلیل برخی تغییرات و اتفاقات در حین زایش رخ می دهد و در ساعات اولیه پس از زایش بروز خواهد کرد. pH واقعی تحت تأثیر یکی از ۲ عامل زیر است: بخش بازی در سیستم بالانس اسید- باز بدن که تحت تأثیر یون بی کربنات است و یا بخش اسیدی آن که دی اکسید کربن مؤثر است. افزایش گلیکولیز غیر هوازی، در طی مدتی که کمبود اکسیژن در بافت ها بروز می کند، مثل زمان زایمان، باعث تولید اسید لاکتیک می شود. اسیدلاکتیک، اسید بسیار قوی است که با یون بیکربنات خنثی خواهد شد. بنابراین، حضور یون بیکربنات برای جبران افزایش اسید در سیستم بدن ضروری است. این حالت مربوط به اسیدوز متابولیکی می­شود.

به عبارت دیگر، اسیدوز تنفسی به دلیل افزایش غلظت دی اکسیدکربن اتفاق می افتد. معمولی ترین علامت کلینیکی این مشکل افزایش فشار گاز در سیستم گردش خون است.

اسیدوز تنفسی

اهمیت تکنیک مناسب نمونه برداری

نمونه های سیاهرگی نسبت به نمونه های خون سرخرگی برای تعیین فشار  مناسب نیستند و برای تعیین وضعیت متابولیکی بدن محدودیت دارد، چرا که خون سیاهرگی خون حاصل از تنفس و اکسیداسیون بافت ها را منتقل می کند که باعث می شود در محاسبه میزان  خون دچار خطا شویم.

نگرانی های مرتبط با این موضوع مربوط می شود به اطلاعات محققین که پیشنهاد نموده اند ارتباطی بین اسیدوز تنفسی و کاهش توانایی جذب ایمونوگلوبولین­ها وجود دارد. باید توجه داشت که جذب ایمونوگلوبولین­ها نباید تحت تأثیر هیچ عاملی قرار بگیرد چرا که با کاهش سطح ایمونوگلوبولین سرم در گوساله ها شیوع بیماری و مرگ و میر در گوساله ها افزایش می یابد.

بنابراین، هر عاملی که جذب ایمونوگلوبولین­ها را کاهش می­دهد نگران کننده بوده و باید به آن توجه ویژه ای داشت. ساز و کار دقیق اثر منفی این مشکل روی جذب ایمونوگلوبولین مشخص نشده است. اما داده های متناقضی مربوط به اثرات افزایش فشار  سرخرگی روی جذب ایمونوگلوبولین­های آغوز بدست آمده است. تحقیقات اخیر در دانشگاه تنسی آمریکا را با افزایش فشار  خون سرخرگی و کاهش راندمان جذب ایمونوگلوبولین­ها نشان نداد. در مقایسه با میزان ایمونوگلوبولین سرم این مقایسه انجام شده است تا راندمان بدست بیاید.

محاسبه راندمان جذب ظاهری، حداقل خطا را در محاسبه خواهد داشت چرا که غلظت ایمونوگلوبولین در آغوز متفاوت است و تفاوت در وزن بدن و مقدار مصرف هم داریم. گوساله که فشار بالای  در خون سرخرگی خود داشتند میزان راندمان جذب آغوز در آثمان گروه با فشار پایین  نبود. باید توجه داشت که در این مطالعه تمام گوساله ها با غلظت طبیعی  در خون متولد شده اند.

در مزرعه و شرایط عملی نیز باید به این نکته توجه کنیم و تا زمانی که اطلاعاتی مربوط به تداخل افزایش فشار با جذب lg وجود دارد باید بالانس اسید- باز را جدی گرفت. این امکان برای پرورش دهندگان فراهم نیست که گازهای خون را در مزرعه آنالیز کنند و باید با استفاده از علائمی متوجه وضعیت بالانس اسید باز بدن شویم. این علائم عبارتند از: طول کشیدن مدت زمان زایمان، سخت زایی که نیازمند کشیدن گوساله باشد و تنفس ضعیف و یا قطع تنفس گوساله در هنگام تولد.

می توان وضعیت تنفس گوساله را به ۲ صورت بهبود بخشید:
افزایش سرعت تنفس یا افزایش عمق تنفس. داروهایی در بازار وجود دارند که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی می شوند و یا در گوساله هایی که مشکل تنفس دارند، مصرف می شوند.

فرضیه ای که مورد تأیید قرار گرفته و به بالانس اسید – باز بعد از زایمان کمک شایانی می نماید، مدیریت گاوها در طی دوره خشک و در زمان زایمان است. توجه به مسائل زایمان در تلیسه ها در این مورد اهمیت فوق العاده ای دارد. اگر گاو یا تلیسه ای نیازمند کمک در زایمان است توجه داشته باشیم که این مدت زیاد طولانی نشود. در انتها، باز هم روی این مطلب تاکید می شود که تغذیه مقدار کافی آغوز با کیفیت در اولین فرصت ممکن و سریع ترین زمان بعد از تولد وسیله مناسبی برای اطمینان از سلامت گوساله است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج