0

معرفی بیماری های روده ای سگ:تورم کیسه های مقعدی

تورم کیسه های مقعدی سگ

غدد مقعدی در دو طرف سوراخ مقعد و در داخل کیسه های مقعدی قرار دارند و هر چند وقت یکبار باید آنها را تخلیه نمود. مایع غلیظ و بدبویی که در این کیسه ها ترشح و انباشته می­گردد، در سگهای بزرگ و نگهبان اغلب در اثر تحرک و جست و خیز زیاد خود به خود تخلیه می شود. ولی در سگ­های خانگی و تزئینی که فعالیت کمی دارند، انباشتگی این کیسه ها مشکلاتی را برای حیوان ایجاد می نماید. در ادامه به بررسی تورم کیسه های مقعدی سگ ها می پردازیم.

تورم کیسه های مقعدی

 در این حالت حیوان احساس ناراحتی کرده و برای تخلیه کیسه ها، مقعد خود را روی سطوح سفت و سخت کشیده، ناحیه را لیس زده و گاز می گیرد. در صورت تخلیه نشدن این کیسه ها و تجمع و سفت شدن مایعات درون آنها و فعالیت میکروارگانیسم های ساپروفیت، یک حالت التهاب و تورم همراه با احساس درد در اطراف مقعد و عدم میل به دفع مدفوع در سگ مشاهده می گردد. پیشرفت این حالت باعث عفونت و چرکی شدن ناحیه شده و بصورت یک آبسه چرکی در اطراف مقعد نمود می یابد. این آبسه ممکن است سر باز کرده و باعث بوی تعفن و ظاهری بدشکل در حیوان شود. علاوه بر آن سگ برای آرام کردن درد خود محل آبسه را لیس می­زند و از این طریق باعث انتقال عفونت به داخل بدن و متورم شدن لوزه ها می گردد. برای جلوگیری از بوجود آمد چنین حالتی، بهتر است تغییراتی را نیز در غذای حیوان ایجاد کنید. تقریباً هفته ای یک بار یک قاشق مربا خوری روغن زیتون یا پارافین مایع به حیوان بخورانید. سعی کنید غذا را در ساعت معینی در طول شبانه روز به حیوان بدهید و از دادن غذا خارج از ساعت مقرر خودداری کنید. استفاده از سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری در غذا به علت داشتن فیبر بالا، افزایش حجم غذا و ایجاد سهولت در هضم بسیار مفید است. در نهایت کوتاه و تمیز کردن موهای اطراف مقعد و بررسی کیسه های مقعدی از طریق لمس و تخلیه به موقع آنها در جلوگیری از ایجاد این حالت کمک مؤثری می کند.

تورم کیسه های مقعدی سگ

تومورهای مقعد

تومورهای مقعد بیشتر در سگ­های مسن رخ داده و اغلب با ایجاد زخم و عفونت همراه است. در صورت پیشرفته بودن تومور، اشکال در دفع و نیز درد در هنگام دفع وجود دارد. اصولاً تومورهای بدخیم با ایجاد تورم و زخم همراه هستند. بیوپسی و آزمایش هیستوپاتولوژی مطمئن ترین راه تشخیص تومورهای خوش خیم از بدخیم در روده می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج