0

بیماری قارچی در دستگاه جوجه کشی بوقلمون

در مقالات قبلی در مورد بیماری های بوقلمون از جمله نیوکاسل ، آبله ،  تاج سیاه ، آنفلانزا و …. را مورد بررسی قرار دادیم در ادامه به بررسی آسپرژیلوز و فاووس بیماری قارچی در دستگاه جوجه کشی بوقلمون هستند می پردازیم.

آسپرژیلوز (پنومونی جوجه کشی)

قارچ عامل این بیماری آسپرژیلوس فومیگاتوس می باشد.
هم مرغ و هم بوقلمون در زمان جوجه کشی و یا در اولین یا دومین روز تولد در سالن جوجه کشی به قارچ آلوده می شوند.
بعد از یک هفته، پرنده ها ظاهراً مقاوم می­شوند. پرنده های مبتلا ممکن است از خوردن و آشامیدن باز بمانند و علایم نفس نفس زدن و سختی تنفس را نشان دهند. ارگانیسم بیماری زا می تواند در چشم ها جایگزین شود و باعث التهاب چشم، تورم پلکها و چسبیدن آنها به یکدیگر شود.
قرنیه ممکن است در مراحل اولیه، طبیعی به نظر برسد،ولی متعاقباً کوری ایجاد می شود. برآمدگی پنیری شکل در زیر پلک سوم دیده می شود.
می توان این برآمدگی را برداشت و ارگانیسم را از آن کشت داد. در صورت جایگزین شدن ارگانیسم در دهان، نای و برونش ها ممکن است گرفتگی سینه و سخت شدن تنفس (Gasping)همراه با صدا در گلو مشاهده شود.

علایم کالبدگشایی

یافته های کالبدگشایی عبارتند از: آبسه های کوچک و زرد رنگ در ریه ها و ترشحات زرد پنیری در کیسه های هوایی. کیسه های هوایی، بعضی از نمونه ها محتوی ضایعات صفحه مانند با قطر 4/1 تا 8/1 اینچ بوده و به صورت دیسک هایی با سطح مقعر بنظر می رسند. این صفحات از حلقه های فشرده ای حاوی بافت نکروزه تشکیل می­شوند. گاهی اوقات کلونی های فعالی از کپک های رشد کرده در کیسه های هوایی دیده می شود.

بیماری قارچی در دستگاه جوجه کشی بوقلمون

فاووس

قارچ عامل بیماری کپکی به نام تریکوفیتون مگنینی می باشد. کپک به پوست هجوم می آورد و تقریباً همیشه تاج را مبتلا می کند و ممکن است به قسمت های دیگر صورت و بدن انتشار یابد. ضایعات به صورت لکه های سفید است و شبیه آنست که آرد پاشیده شده باشد. این ضایعات ممکن است بعداً ضخیم و پوستی شود. انتشار بیماری آهسته می باشد. خوشبختانه شیوع بیماری متداول نیست. این بیماری می تواند به انسان نیز منتقل شود و درانسان ایجاد درماتیت نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج