0

آشنایی با تاریخچه و آناتومی و فیزیولوژی قناری

آشنایی با تاریخچه و آناتومی و فیزیولوژی قناری

قناری های شکل یک گروه متنوعی هستند که بر اساس «فر»، «فرم»، «شکل»، «کاکل و طرح پر» تقسیم می شوند. قناری های فری شامل انواع قناری های فری پاریسی، فری نورد و فری سود، فری سوئیسی، جیبر ایتالیائی، جیبوسو اسپانیایی، پادوانو (پادوآیی) و فیورین هستند. آشنایی با تاریخچه و آناتومی و فیزیولوژی قناری را در این مقاله بررسی می کنیم.

خانواده های منتخب گنجشک سانان

راسته گنجشک سانان (جدول 1) بزرگترین راسته از پرندگان بوده و دارای 6۳ خانواده است. این راسته که ۵۲۰6 گونه مختلف را شامل می شود، کاملاً نامتجانس بوده و گونه های دانه خوار، حشره خوار، میوه خوار، همه چیز خوار و گوشتخوار را شامل می شود که از چند گرم تا بیش از یک کیلوگرم وزن دارند.

گونه هایی که معمولاً در کلینیک های خصوصی دامپزشکی دیده می شوند قناری­ ها، میناها و انواع سهره ­ها مثل سهره های سرخ، سهره های کاکل قرمز آمریکایی و سهره معمولی نوک مومی می باشند.

                                       جدول 1- خانواده های منتخب گنجشک سانان

خانواده نام علمی نام فارسی نام آلمانی
کلاغان corvidae کلاغ، جوی، زاغی Krahen
سار سار stare
Graculareligiosa مینای گوشواره ای Beo
مرغ جولا مرغ جولا Weberrogel
سهره بافنده نوک مومی معمولی prachtfinken
Poe philaguttatu فنچ راه راه zebrafink
Chloebiugouldiae فنچ گلدین بانو Gouldsamodine
Erythruruspp طوطی سهره pupogeinamadine
Lonchurustriatavardomestica فنچ بنگالی Japunischesmovchen
سهره (فنچ) فنچ
Serinuscanarius قناری kanaremvogel
Cardueyisspinus سهره زرد zeisig
Cordueliscarduelis سهره معمولی stieglits
Carduelischloris سهره سبز grunfink
Fringillacoelebs سهره جنگلی Buchfink
Pyrrhulupyrrhula سهره سرسیاه Gimpel
زردپریان Melopyrrhanigra فنچ کوبایی kubafink
Curdinalis سهره کاکل قرمز آمریکایی kardinak

آشنایی با تاریخچه و آناتومی و فیزیولوژی قناری

قناری را به عنوان گونه اهلی شده این راسته از پرندگان در نظر می گیرند. حدود ۱4۰۲ سال پیش بود که راهب های اسپانیایی موفق به جوجه کشی این پرندگان در صومعه شدند. به دنبال سفر اکتشافی فرانسوی ها به جزایر قناری، این پرنده در فرانسه و ایتالیا و بعداً در بقیه اروپا معرفی شد. امروزه قناری بازی فعالیت های زیادی مثل حفظ نژادهای اصیل و نادر، اصلاح نژاد و تولید رنگ های جدید را شامل می شود. جنبه مهم سرگرمی قناری بازها، نمایش دادن و نظر دادن درباره پرنده هاست.

سه گروه از قناری در انواع قناری آواز خوان، قناری رنگی و قناری شکلی وجود دارد. قناری های آواز خوان شامل قناری رولر (آلمانی)، قناری مالنيوی (بلژیک)، قناری تیمبرادو (اسپانیا) و قناری آواز خوان آمریکایی است. قناری های رنگی نیز به دو گروه تقسیم می شوند. گروه ملانین که قناری های سیاه، قهوه ای، عقیق و ایزابل را شامل می شود و گروه لیپوکروم که سفید تصویر، قرمز و زرد را دربر می گیرد.

از قناری های شکلی فری می توان به قناری هایی مثل بولت بلژیکی، اسکات فنسی، هوسو ژاپنی، لنكشایر، يورک شایر، برنر و ایلندر اشاره کرد. قناری­های مهم از نظر شکل، قناری­های بوردر، فایف فنسی، نورویچ، رازای اسپانیاییو فنسی ایرلندی می باشند. قناری­های کاکلی و کاکل دار شامل گلاستر بدون کاکل گلاستر کاکلی و قناری کاکل دار آلمانی می شود. فنچ گلدین یا گلدین بانویک فنچ معروف در میان دوستداران پرنده هاست.

آناتومی و فیزیولوژی

بعضی از ویژگی های آناتومیک و فیزیولوژیک مشاهده شده در قناری ها و فنچ­ها شامل دمای بالای بدن و میزان بالای سوخت و ساز پایه است (4۲درجه، ۱۰۸ فارنهایت). پای گنجشک ناجور انگشتی است یعنی ۳ انگشت در جلو و ۱ انگشت در عقب دارد. همه گونه های گنجشکان یک چینه دان دارند، اما چینه دان در قناری ها و فنچ ها بسیار کوچکتر از چینه دان طوطی ها، کبوترها یا جوجه مرغ ها می باشد. چینه دان تولید شیره نمی کند اما محتویات چینه دان برای تغذیه جوجه­ها برگردانده می شوند.

یک پیش معده و یک سنگدان نیز مشاهده می شود و روده های کور ابتدایی هستند. طحال بیشتر حالت کشیده دارد تا اینکه گرد و کروی باشد. نوزاد فنچ های خانواده استریلدیده الگوهای دهانی خاص و درخشان دارند که در جذب والدین تغذیه کننده شان نقش دارد.

برخلاف طوطی ها، سینوس های راست و چپ بینی با یکدیگر مرتبط نیست. با استفاده از دو انتهای نایژه ای سوتک، قناری های آواز خوان و بعضی گونه های دیگر می توانند دو صدا را به طور همزمان تولید کنند. در گنجشک سانان بخش دستگاه تنفسی همانند بخش مداری آن به خوبی رشد یافته است. در حالی که طوطی ها نه کیسه هوانی دارند، اغلب گنجشکسانان دارای هفت کیسه هوایی هستند. کیسه های سینه­ای قدامی به یک کیسه هوا مبدل شده و به تشکیل کیسه هوای ترقوي منجر می شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج